Behöver er hjälp och en del funderingar

C

Carolrita

Hej!

Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något.
Hon har gått i lösdrift större delen av sitt 4åriga liv tillsammans med sin mamma och en shettiskompis. Båda är tyvärr döda.
Så efter detta har jag fått flytta henne runt flera ggr på 2 år. Problem på nästan alla ställen utom ETT men just detta ställe är lite svårt då jag har ett litet barn med särskilda behov, vilket gör att jag ibland omöjligt kan komma ut t ex på morgonen för att fixa morgonfodring innan utsläpp. Finns också någon som kan ta ut henne. Hon är absolut ingen "problemhäst" , men det lilla problemet hon har/hade är nog människornas osäkerhet på henne, då beter hon sig likadant därefter. Min gissning.

Vi har ett väldigt speciellt band till varandra ända sen hon var liten fölunge.

Nu till stallbyten/problem med människorna, som hanterat henne;
Detta hände i vintras (vårvintern 2011) då sparkade hon helt plötsligt en tjej med en liten flicka (mor o dotter, dom har en häst tillsammans en stor vbl) och sen fick min styvfar även en spark på knäet när han skulle ta in henne.
Hon uppvisade dåligt humör vid den tiden då. När det var jag var det aldrig några problem alls.
Så jag funderade, enmanshäst? eller hade hon ont?
Samma sak vid verkning/skoning, där hade man problem. När jag verkade henne själv gick det ju oftast bra även om hon ville inte riktigt belasta på högra bakbenet (problemet där kommer snart).

Så nu fick hon behandling av en kiropraktor eftersom hon hade väldigt ont i ryggen, sned och på högra sidan där var problemet. Kiropraktorn behandlade henne, knackade till ordentligt på vänstra höften. Väldigt obehagligt tyckte donnan då.

Efter några dagar verkade hon OK. Jag testade att leda henne över bommen på ca 40cm, detta för att träna upp lite mera bakbensmuskler o ryggmuskler så att de stärks. Dåligt musklad helt enkelt. En annars väldigt snäll häst, som "ropade på hjälp" fast hon betedde sig lite illa - osäker på hur hon skulle bete sig därför tror jag att hon gjorde så som hon gjorde. En gissning, bara.

Så nu går det utan problem att lyfta på bakben och så.

Vad tror ni själv? min styvfar o mor är lite trångsynta, tror fortfarande att hon är besvärlig, beter sig som ett "svin", bara sparkar andra folk och fungerar inte ihop med andra hästar. Jagar bort hästarna, flera varv och hela dagarna. Dock inte på alla ställen hon stått på, men det har hänt några gånger på vissa ställen.
De flesta hon gick ihop med var halvblod, araber, arabkorsningar och ett av ställen, en stor lösdrift blev hon väldigt bra kompis med en grov kallblodstravare och även ett par shirehästar.

Jag funderar här nu, hon kanske trivs bäst med kallblod (spelar ingen roll vilken ras, ardenner, nordis, shire, m.m) men jag har märkt att hon inte tycker om flerfärgade dvs. skäck. Hon jagar bort shettisen, som är svartskäck (16 år gammal och en raring). Så nu har dom delat på hästarna, hon går med en gammal vit arabvalack och shettisen går med ett vbl-sto i en annan hage.
Det börjar bli ont på betet i ena hagen, och stallägaren vill helst att alla ska gå ihop men hon väntar tills min häst har flyttat.
Jag har inte riktigt haft tur med stallplats/lösdriftplats kring staden.

Vad tycker ni jag skall göra? att sälja henne är otänkbart då jag har planer för henne i framtiden. Kan tillägga att jag jobbar med henne från marken varje gång jag är där, även om jag måste släpa med mig mitt barn, ibland är jag barnledig då åker jag upp till henne.

Tacksam för alla förslag och idéer!
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Hur ofta får hästen motion?
Vet att vårat hästar är lite arbets narkomaner de mår dåligt när de inte blir aktiverade minst 4 dagar i veckan..
Du kanske ska skaffa en medryttare till henne som kan hjälpa dig och aktivera henne mer ..
De att hon beter sig mot andra kan ju va de at hon e rätt uttråkad om det nu är så att du inte hinner med henne riktigt som du skrev eftersom att du hade mycket med familjen..
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Är hästen inriden? Har du den ute dygnet runt nu?

Om den har haft såna problem med rygg och ett bakben och uppvisar lite agresivt beteende mot hästar och människor borde du genast kolla upp hästen på en veterinärklinik. En häst som bara är fyra år och som det låter på dej, inte gjort särskilt mycket ska inte ha sådär ont "utan anledning" Ta reda på orsaken så kanske du även får en förklaring till hästens beteende. Sedan är det självklart inte bra för hästen att flytta runt sådär mycket. Jag gissar att det inte är rasen som har betydelse om hon ska fungera ihop med andra hästar. Det måste bara bli rätt individer hion träffar.

Om hon har gått med sin mamma och en underlägsen shettis sen hon föddes kanske hon inte har blivit uppfostrad ordentligt av andra hästar. Har hört många hästar som blivit odrägliga att hantera då man låtit den gå med sin mamma allt för länge.

Jag tycker att du 1. Kollar upp hästen hos en veterinär. 2. Inte flytta runt till så många stall, ge hästen tid att vänja sig. 3. Bästa är om hon får hamna med en ranghög trygg häst som kan uppfostra henne. 4. Jobbar med hantering och uppfostran själv med henne.

Vad ska du använda stoet till? Ras?
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Svarar till er båda.

Hon blev inriden av mig nyligen (april i år) o inte varit speciellt mkt riden sedan dess, kanske 5-6 ggr. Efter behandlingen av en kiropraktor har hon blivit lugnare och verkar rätt nöjd. Men detta med bakbenet ska jag faktiskt kolla upp med veterinären, som ska komma nästa vecka för tandkoll får jag se vad hon säger.
Ska inte rida på henne alls utan hon får bygga upp rygg/bakbensmuskler rejält först innan hon orkar bära upp mig (jag väger inte speciellt mkt, men detta är en ganska nätt häst drygt 160mkh av rasen varmblod).

Kan tillägga att hon gick i en stor flock på lösdriften med 10 hästar av olika åldrar och raser. De tre som hon kom bäst överens med var en nordis och två shirehästar. Nordisen och hon var av samma sort kan man säga, gillade att styra flocken med järnhanden eller hur man nu ska kalla det men inte på elakt sätt. Det funkade hur bra som helst, men tyvärr fick jag flytta henne därifrån då de andra klagade att hon och nordisen kom i full galopp till boxdörren (lösdrifthallen hade en liknande boxdörr om man skulle ta ut sin häst på stall o greja med den). Jag själv har aldrig haft några problem med dom två alls, kunde gå rakt ut i den stora flocken och hälsa på henne eller ropa på henne, men då kom alltid de två o jag kunde lätt ta ut henne utan att han oxå skulle följa med ut.

Innan hon kom till stora flocken gick ju hon som sagt med sin mamma och hennes bästa kompis, shettisen. Han var faktiskt inte underlägsen, han fostrade henne när mamman behövde vara själv.
Han var besvärlig som unghäst (haft honom när han var 2 år gammal tills han självdog förra året) och han t o m lärde henne att anfalla folk och bet dem även sparkade dem när hon var fölunge. Mamman sa inget, men hon verkade rätt så nöjd ändå fast hon var en typiskt ledarhäst, ville ha ordning på sin flock och hon visade aldrig något aggressivt beteende mot hästar eller människor, hon var vänligheten själv.

Hon gick även med i samma flock som sin dotter på lösdriften. Det var hon som var ledaren och alla hade respekt för henne och då trodde man ju att dottern skulle ta efter henne men man misstänkte ju efter en tid att hon haft ont en längre tid.

Nu idag är hon lite annorlunda, trevligare och lugnare. Lättare att lyfta på bakbenet om man ska greja med henne, förut kunde man inte stå bakom henne utan att hon kickade till.

Hursomhelst, jag har funderat på att ta hem henne istället då jag bor närmare, lättare för mig att kunna släpa med mig barnet.

Jag har tänkt använda henne till western längre fram när hon byggt upp muskler så att hon orkar bära upp ryttaren.
Du, SandraFors, föreslog medryttare. Tyvärr är jag inte intresserad av att skaffa mig en medryttare eftersom jag redan provat sätta ut annons - ingen napp. Då var hon bara nyinriden och varmblod kanske är en helt fel ras.
Några har svarat, men då var de i helt fel ålder , dvs. 14 -15år. Detta är ingen nybörjarhäst även om de skrev att de haft unghästar då ville jag inte ha några ungdomar, som skulle ha hand om min häst.
Hädanefter sköter jag detta helt själv vare sig jag har barnet med eller icke. Är jag barnledig så tar jag upp ridningen annars så jobbar jag mer med henne från marken.
Hon gillar att jobba med huvudet, men blir fort trött efter en stund då tar vi paus o bara knallar på i skogen t ex.
Hon är mer nöjd om hon umgås med mig och ingen annan. Det syns tydligt enligt andra som haft henne i deras stall innan. Hon är trevlig, men speciell. De andra ville hellre ha henne grimman på för att lättare plocka in henne.
För mig kvittar det, hon kommer alltid fram till mig oavsett om hon har grimman på eller icke. Ibland kommer hon i full galopp till mig o jag står där lugnt o väntar på henne.

Jag åker upp till henne igen får jag se hur det är med henne, är hon nöjd för att hon slapp smärtan så är det nog en förklaring men de vill fortfarande att jag ska flytta henne. De ger henne inte en ny chans. Osäkra på henne och hennes sätt vilket är synd för jag vill helst inte behöva flytta henne en gång till. Har tänkt låta henne gå kvar där sålänge tills jag skaffat eget.
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Okej jättebra att du tänker kolla upp henne med veterinär. Om hon blev trevligare efter kiropraktor behandlingen så kan man ju misstänka att det är smärtan som gör att livet inte alltid varit så kul.

Men blir du utkörd från dina stall?? vad är det för sätt? Är det endast pga att hon kan vara lite krånglig att hantera? Får du stå kvar om du hanterar henne själv?

Vill klargöra att det inte var jag som tyckte du skulle skaffa en medryttare på en nyinriden 4åring. Jag har två varmblod själv varav en är treåring, det är mkt svårt att hitta seriösa nog duktiga som uppfyller mina "krav" för att rida mina hästar. Och sen försvårar rasen varmblod också... de som duger i kunskap för mej tycker inte att hästarna mina duger åt dom...
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Om hon fortfarande har ont i bakbenet och eftersom hon har haft problem med ryggen, så tycker jag att du ska röntga ryggen på henne.

Hennes tidigare beteende visade tydligt på att hon hade riktigt ont. Har du inte förklarat för dom där du står att ''Beteendet berodde på att hon hade ont, men nu har hon inte ont längre och behöver därför inte vara aggressiv.''?

Samtidigt förstår jag att dom är lite osäkra runt henne :)
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

SandraFors!

Måste be om ursäkt, läste det först nu att det inte var du som föreslog medryttaren utan en annan användare. Förlåt! :o

Ja, man kan lugnt säga att jag blev utkörd från flera ställen. Det var faktiskt samma sak med hennes mamma, jag fick ofta flytta henne runt. Hon tog allt med ro (dottern också) det var nog bara för att hon haft samma ägare i flera år. Så nu tror jag att det kommer att gå bra om jag sköter om henne helt själv oavsett om barnet är med eller icke. Barnets pappa kommer ju hem snart (sept från behandlingshemmet) och han har lovat att han kommer att gottgöra allt för mig så att jag får lite egentid o åka ut till stallet själv de dagarna jag tycker att jag behöver vara själv, ibland får hela familjen åka ut till stallet o fika och så får ju jag greja med hästen själv.

Jag har frågat dem om det gick att ha henne kvar där hon står nu om jag kommer ut varje dag. Men dom vågar inte chansa att släppa ihop alla, risken finns att den andra hästen (oxå ett vbl) skulle börja jaga henne och dom har en liten flicka, som så gärna vill rida på sin shettis men får inte det för att de är rädda att hon råkar illa ut ifall nån hästarna springer över henne. Hon är 3-4 år gammal.
Jag har förståelse för dem, men det är ju lite synd för det stället är ju hur kanon som helst, förutom att hästen hade ett sånt beteende som gjort dem väldigt osäkra och det känner ju hästen direkt oxå.
Hon föser bort den gamla valacken, som hon går med nu i egen hage (vbl och shettisen i en annan), han får ingen lugn o ro direkt.
Jag vet inte om hon vill leka lite eller bara gör det för att han inte gör något annat än att bara stå och "bara vara".
Hon är verkligen sin mamma upp idagen, sina idéer och lite bus emellanåt.
Jag önskar att människor i min omgivning ska försöka förstå hästar lite bättre, studerar dem och hur de beter sig och sen kan man agera efteråt...

Svårt det här, verkligen. Söker i god tid efter egen gård, men det får ta sin lilla tid.
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Om hon fortfarande har ont i bakbenet och eftersom hon har haft problem med ryggen, så tycker jag att du ska röntga ryggen på henne.

Hennes tidigare beteende visade tydligt på att hon hade riktigt ont. Har du inte förklarat för dom där du står att ''Beteendet berodde på att hon hade ont, men nu har hon inte ont längre och behöver därför inte vara aggressiv.''?

Samtidigt förstår jag att dom är lite osäkra runt henne :)

Jag måste säga att hon inte visar att hon har ONT i bakbenet, men det kommer uppifrån som påverkar hela den högra sidan. Ryggen som brukar spöka utan att man riktigt märker förrän man blir uppmärksammad på hästens märkliga beteenden.
Nu när ryggen är åtgärdad ska jag inte rida henne förrän jag tycker att hon verkar OK och inte visar några tecken på smärtor. Veterinären ska iallafall kolla upp henne så att jag är säker på att hon är okej, annars bokar jag tid på hästkliniken för mera ingående koll.
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Nu får du inte ta det här fel, jag kan inte bedöma läget när jag aldrig träffat dej. Men om du fick flytta runt även hennes mamma tidigare även fast den hästen verkade okomplicerad - är det dej som de andra i stallet har problem med? Och skyller på hästen?

Förlåt, men funderade bara varför folk tvingar en att flytta ens häst så mkt :S
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

En bra fråga, faktiskt!
Jag har funderat på det oxå. Varje gång vi fick flytta så har jag frågat dem rakt ut om det var mig det berodde på, eller hästen. De sa att det var hästens beteende mot deras hästar som de inte tyckte om.
När jag t ex ska flytta hästen till ett nytt ställe berättar jag som det är och hur hästen varit mot andra hästar o människor får jag ofta ett svar som "det är inga problem, vi har haft med olika slags hästar att göra och vi fixar det".

Jag har undrat, man kan ändå säga direkt om man känner sig osäker att nej, ni kan tyvärr inte ha hästen här hos oss. Då behöver ju man inte få "falska förhoppningar" bara för att de sagt så.

Jag har haft lite problem med vissa stallvärdar tidigare, jag brukar ju vara noga med vad min häst får i sig för foder o hö. Analys av grovfoder t ex är en av de jag förespråkar hårt. Det retade vissa.

I mitt gamla stall där jag flyttade min häst ifrån till det nuvarande ställe är ju en fördel, de inhyrda lägger sig inte i vad jag gör med min häst, eller vad hon får för foder o dyl. Det var en bra stämning. Så jag flyttar gärna tillbaka hästen dit för det är ju ett helt okomplicerat ställe.
Det är nog det enda stallet man känner att man kommit till en "fristad" utan att folk yttrar sina åsikter, lägger sig i, m.m. En slags frid kan man säga.

Sen så finns det ju endel folk på vissa ställen, som inte ens tålde mig bara för att jag är som jag är. Varför vet jag inte. Har bara hört på ryktesvägen. Att jag låter mina hästar göra som de vill vilket är inte riktigt sant. Jag har jobbat mycket med mina hästar , både svett och tårar. Jag har hjälpt till med fodringar och utsläpp, men jag fick inte ens ett tack för någonting.

Denna gången behöver inte jag flytta hästen ifrån stallet där vi eventuellt ska flytta tillbaka till nu till veckan.
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Okej så du får flytta tillbaka till det gamla bra stället eller? :)
Om din häst får en fast stallplats och kompisar så borde hon bli tryggare och gladare. Samt att du låter veterinären kolla på henne.

Tyvärr så är(vi) hästfolk ofta speciella. Man vill ha på sitt sätt och tycker ju självklart att ens egen väg är den rätta. Samtidigt som andra tycker åt andra hållet och har lika stark vilja och argument.

Jag ger gärna "tips" eller ifrågasätter andras metoder. (på ett snällt sätt) MEN skulle någon komma och ifrågasätta det jag gör så tar man det lätt som kritik.. hehe,
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Hej!

Vill bara tala om att flytten tillbaka till gamla stallet gick hur bra som helst.
Hon var lugn (hästen alltså) och släppte ut henne hos gamla kompisarna (en äldre arabvalack och en arab/welsh-donna), utsläppet var allt lugnt som om hon gått där helatiden.
Veterinären sa att det var inget konstigt med bakben, hon var bara öm i ryggen som påverkade hela bakbenet.
Men jag skulle avvakta och se om det fortsätter trots behandlingar i ryggen ska jag boka en tid på hästsjukhuset för mera ingående koll.


Fortsatt behandling av ryggen, hon är fortfarande lite öm men inte lika mycket som sist där hon reagerade mycket av tryck på ryggen.
Sjukskriven för tillfället, så jag får låna äldre araben för att kunna motionera honom. Arabkorsningen är lite för liten för mig, en grov liten sak ;)
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Det är sant det som du skrev om att hästfolk är lite speciella. Man tröttnar ju snabbt på dem.
Just här jag har hästen nu där lägger folk sig inte i vad/hur vi gör med våra hästar. Det är lite blandat av olika slag. Trav/hobbyryttarfolk/folk som bara har sina hästar för att de är fina o titta på :crazy:

Gubben med sina 2 gulliga travare har flyttat dem för tillfället hos tränaren, för att få igång 2åringen och halvbrodern försörjer henne.
Andra tjejerna har vbl och de är trevliga. Som sagt, det ska ju vara så, där folk som inte klagar/som inte lägger sig i vad de andra gör med sina hästar. Låt dem sköta sitt, så sköter jag mitt.
Brukar inte klaga direkt jag alltså. Bryr mig inte nämnvärt om vad andra gör, sålänge de är trevliga. Inget mera med det.

Travfolk brukar ju vara lättare att ha med och göra (sysslat tidigare med trav förr) men ridfolk brukar vara lite svårare, de är väldigt speciella. Borde nog slappna av litegrann, tycker jag ;) dock inte alla, men några av dem.
 
Sv: Behöver er hjälp och en del funderingar

Jag har ju bytt om till travvärlden. Om man får tips där är det för att folk är hjälpsamma, inte för att klanka ner som det många gånger kan kännas bland ridmänniskor...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp