Behöver ER hjälp!!!!!

piruette2

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp! fort.....

Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag inte kunde ha kvar mitt sto rent ekonomiskt.

Vet inte vart jag ska börja men jag fick kontakt med kvinnan i köping
hon hade en annons ute "slakta inte, jag tar gärna emot" ....

min tanke var ingenting annat än att hon var godhjärtad och ville spara friska hästar som folk inte ville behålla av olika anledningar från slakt.

Kvinnan har tydligen stallet tillsammans med sin sambo långt ute i skogen, enligt henne har hon varken bil eller körkort så vi fick köra upp Laquila till henne. Vi har ett fodervärdskontrakt som löper ut nu 30 april och jag är bunden till att sälja henne.

MEN jag har fått rejält kalla fötter, jag vet att jag är sent ute men jag har gått och grubblat och försökt intala mig själv att det här KOMMER bli bra.

När vi lämnade Laquila i köping satt jag inne och skrev på kontraktet i sadelkammaren tillsammans med fodervärden då jag missade att min fästman lastade ur alla tillbehör som skulle följa med Laquila. dock missar han att min Morris and Nolan sadel ska med oss hem och INTE lastas ur bilen och det märker jag först i Göteborg. 35 mil därifrån.

Veckorna går och i kontraktet står det att fodervärden skall hålla god kontakt med ägaren, mig och hon berättar om hur bra dom trivs ihop och att dom skall bygga om så dom får en sommarhage mm mm ... Jag frågar om Laquila är skodd och det påstår hon att hon är. Några dagar senare hör jag av mig och berättar att vi tänkt komma för att hämta sadeln, först vill hon inte att vi kommer och frågar om hon får köpa tillbehören till sadeln, så som stigläder/byglar och hoppgjorden och jag blir direkt misstänksam och säger nej, vi kommer och hämtar den imorn. Då får hon smått panik och säger att hon inte har tillbehören för att hon ändå trodde att hon skulle få köpa dom..... hon påstår att hon haft sadeln m tillbehör hemma för smörjning och sedan glömt grejerna i bilen ??? hon har alltså en bil som hon tidigare sagt att hon inte har. Iallafall har hon glömt dom där och nu är bilen i NORRLAND tillsammans med hennes sambo. Hon lovar att skicka tillbehören så fort bilen kommer hem (helgen efter) sa hon. Jag blir irriterad men tänker, bättre sent än aldrig. Hon tror att jag skall få dom torsdagen därefter och hon lovar att höra av sig om spårningsnummer mm. Dagarna går, snarare hela veckan och på torsdagen ringer jag henne, hon vägrar svara och till slut får jag ett sms att hon inte har någon mottagning och att hon skall mejla på kvällen. Det kommer inget mail och jag hör av mig igen och säger att hon inte hört av sig....
Tillslut får jag detta på mail:

"Ursäkta att jag inte hört av mig har varit ganska mycket här nu med barn o praktik mm sen fick jag åka till sjukhus pga att jag ramlade av dock inte från La quila hon är så snäll.
Jo jag sms dig för några dagar sedan men har uppenbarligen inte kommit fram. Glad som jag va över att bilen va hemma igen upptäckte jag att sakerna inte fanns i bilen. Dom har troligen av misstag kommit med lådor mm som skulle till loppis containen på återbruket. Min sambo städade bilen för några veckor sedan o han måste ha råkat få med dom i all hast..Har letat som en galning men hittar dom inte o varit på återbruket mm men hittar inget. Så jag är otroligt ledsen över det här. Hoppas vi kan lösa det genom att jag bet för sakerna eller försöker hitta likadana till dig."

INTE nog med att hon slarvar bort tillbehören till MIN sadel som endast var där för att jag glömde den där utan hon har vetat om i VECKOR att sakerna varit borta utan att informera mig. Vill bara berätta att jag fått ett par slitna stigläder på posten som för det första inte är samma färg som sadeln och det ser ut som råttor har bitit på kanterna.

Jag och min fästman åkte för att hämta sadeln den dagen jag skrev till henne att vi skulle komma. tänkte att det är bättre att ta hem den innan hon slarvar bort den med. Sen självklart för att hälsa på Laquila.

Vi kommer dit och Laquila står inne i stallet. Hon verkade må bra och var något tunnare i hullet än tidigare PLUS att hon hade klippt av hela manen och en del av svansen. såg inte alls bra ut. sa dock inget, fodervärden stog med hela tiden när jag gick igenom henne, som om var rädd för att jag skulle hitta något hon dolde. När jag lyfte på hovarna var det som jag trodde, hon var varken verkad eller skodd. då ifrågasatte jag henne eftersom hon dagarna innan sagt att hon var skodd. då hävdade hon att hovslagaren som varit där var känd för att slå på dåliga skor så Laquila hade alltså tappat allihop men hon lovade att en hovslagare var inbokad veckan därpå. Innan vi åkte skulle hon iväg in till stan och släppte ut Laquila tillsammans med den andra hästen i stallet. Båda utan täcke, det var inte alls fint väder och när vi kom ut såg jag att hästen Laquila stod ihop med var inte samma som den häst som var där när Laquila först kom dit. Detta var en äldre, väldigt mörkbrun häst som inte rörde sig speciellt mycket och den andra var en 4årig ljusbrun häst som hoppade och skuttade i hagen som en tok några månader tidigare. Jag frågade fodervärden om det verkligen var samma häst och då blev hon smått irriterad men jo, självklart var det samma häst....

När vi sedan skulle åka vägrade Laquila gå från grinden, hon stod där så länge jag stog där trots att det låg hö längre bort. då ska ni veta att hon är Väldigt matglad, tyckte det var konstigt. känner henne väl och i vanliga fall skulle hon gått raka vägen in till maten. Stod där ett tag med henne, det var verkligen tungt att åka ifrån henne när det kändes som att hon ville följa med hem....

Veckan efter frågade jag om Laquila fått skor och det hade hon inte för fodervärden hade varit sjuk. sa då att det inte var en rekommendation att hon ska vara skodd utan ett krav från min sida men hon valde att inte lyssna. Hon har fortfarande inte fått skor och nu stått utan i 4 månader. Fodervärden ljuger och skyller på barnen o sjukdom.. hur länge ska jag vänta, kommer på mig själv när jag sitter här och skriver att jag borde tagit hem henne för länge sen! ALLT har verkligen krånglat, hon ljuger om det mesta, skjuter upp både hovslagare, vet besök och det ena efter det andra. hon hör aldrig av sig när hon ska utan det är jag som kontaktar henne. Nu i månadsskiftet ska jag egentligen sälja Laquila till henne, och det är jag bunden till enligt kontraktet men det känns INTE bra! Under fodervärdstiden binder sig fodervärden att sköta hästen väl, hålla god kontakt med ägaren och det gör hon väl inte????

Jag vill ta hem henne snarast möjligt, måndag är 30april, sista dagen under fodervärdsperioden.....

Har jag rätt att ta hem min häst nu? och med tanke på att fodervärden har alla Laquilas tillbehör vill jag verkligen inte hamna i någon slags konflikt med henne.... Vet inte hur jag ska gå till väga.

Mailade med henne och berättade att jag tycker det har gått allt annat än smidigt till och att jag inte tycker att Laquila sköts enligt kontraktet, framförallt att hon inte är skodd men hon blev arg och sa att hon inte förstår sig på mig. hon tycker att jag lägger mig i och att hon inte har blivit skodd för att hon har varit sjuk och för att hon ändå inte ridit henne.

Tiden börjar bli KNAPP! vad ska jag göra??? vad skulle ni gjort?

Fick dessutom ett mms igår på Laquila där hon står i samma hage som när hon flyttade dit. Den är ytterst liten och har nu trampats upp till ett träsk av lera. Sommarhagen fodervärden pratar om att hästarna skall flyttas till är än så länge helt utan staket vilket betyder att dom kommer få stå i den skiten ett bra tag till.....

Ska jag ta hem Laquila och vad ska jag isåfall säga till fodervärden? hon säger att Laquila betyder allt för henne och att hon vill verkligen ha kvar henne.... Vad är mina rättigheter?

Är rädd att hon säljer henne eller rent av avlivar henne
så fort hon inte längre är min..

Snälla, hjälp!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Jag har ingen aning om hur det fungerar med kontakt och så. Men jag skulle hämta hem henne på en gång!!! Fast dock har di kanske inte rätt till det, varför skrev ni i kontakter att du måste sälja till henne? Kanske inte lönt att haka upp dig på det nu iofs, gjort är ju gjort. Men jag tycker inte att hennes beteende bådar gott... Jag bor själv i Köping, hat dock inte så stor koll på "hästfolket" men vill du så får du gärna pm:à namnet.,, om det nu kan vara till någon hjälp..
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

varför har du postat tråden inne på bukefalos hjälp? det forumet är till för att diskutera hur forumet fungerar/är uppbyggt osv. Knappt ngn läser härinne därav de få svaren.... be en moderator flytta tråden.

sen tror jag även att innehållet är lite på gränsen för vad forumreglerna anger. Man får inte diskutera personer som kan identifieras/kännas igen. Du har angett både namn på hästen och vart fodervärden bor.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Jag håller med om att tråden ligger fel, be moderator flytta den.

Vad gäller din frågeställning, så tja... Svårt att säga rent juridiskt vad du har rätt att göra i detta läge. Det beror på hur kontraktet är utformat. Du säger att du enligt kontraktet ska sälja hästen till henne. Finns det några undantag inskrivet i kontraktet? Typ att "hästen ska säljas förutsatt att...".
Annars får du kanske yrka på att hon brutit kontraktet genom att inte hålla hästen på det vis ni kommit överens om.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Jag gjorde ett konto här igår. Har ingen aning om vart man ska lägga trådar... Behöver bara råd snabbt...
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Tror att det går att undvika Försäljning genom att du helt enkelt har ångrat dig och vill behålla henne själv, man kan aldrig tvingas till att sälja egendom om det inte ligger en skuld från dig till henne vilket inte framgår av ditt inlägg.
skrev ni ner en lista på tillbehören som hon fått med till hästen? fotograferade ni det? Annars är det svårt att bevisa vad de fick med och inte.

MvH'
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Är inte skyldig fodervärden någonting. Ja, en inventeringslista finns men ingen bild.
Har fortfarande inte fått någon ersättning för tillbehören som hon slarvade bort.
Idag kollade jag mitt konto och fodervärden har fört över summan hon skulle köpa Laquila för den sista april.
Då har jag, märk väl inte varit där än, inte skrivit på ett köpekontrakt..... ännu.
Vet inte om jag ska skicka tillbaka pengarna direkt eller vänta tills jag fått hem hästen och alla grejer som följde med och se om jag får nya tillbehör till sadeln
eller om jag ska dra av en summa av pengarna hon skickat. SVÅRT detta.....
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Finns det inget avtal är häste inte såld. För tilblaka dem, ta skärmdump på att du gjort detta och hämta hästen!

Hämtar du hästen innan kan risk finnas finnas att hon hävdar stöld då hon betalat.
Har hon pengarna kan hon inte hävda något för finns inga papper på att hon äger hästen.

Har du varit smart och fotat hur hästen sett ut i hull hovar etc har du underlag där på att hon inte kan sköta din häst
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

tack för svaren! hon kan väl ändå inte hävda stöld då vi inte skrivit på något, får se hur jag går till väga....
hon skickade kort för en timma sen att hon skott hästen i dagarna.... nu har jag alltså inte det att gå på heller.
mer än att hon stått oskodd fram tills nu.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har du i fodervärdsavtalet förbundit dig att sälja hästen och där angett summan? Hur kunde fodervärden veta vilken summa det rör sig om?

OM det är skrivet i fodervärdsavtalet är det för sent att backa. Då är avtalet slutet i o m inbetalningen.

Och även utan en direkt skrivning kan det bli jobbigt att häva, hur kan fodervärden veta vilken summa och att hästen ö h t är till salu om ni inte överenskommit något?

I den här tråden skriver du ju också att "du är bunden att sälja henne" - du uppfattar också att ni har ett avtal om försäljning. Då gäller det likväl som om ni skrivit ett separat avtal.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

jo jag förstår det hela med att jag är bunden till att sälja henne DOCK står det tydligt att om någon av parterna inte följer fodervärdsavtalet kan kontraktet hävas = jag kan ta hem min häst. hon har ju inte skött henne väl när hon inte verkat/skott hennes hovar på 4 månader!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Men köpet har väl inte gått igenom än, det är ju inte den trettionde april än?

Hämta hästen, skulle jag säga, eller åtminstone hör av dig pronto och säg att du inte vill sälja hästen, innan det hinner bli den trettionde april!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har köparen betalt har köpet gått igenom.

Köparen har avtalet och dessutom kvitto på betalningen. Skulle säljaren åka dit och försöka hämta hästen och köparen tillkallar polis finns det ju INGET som styrker att säljaren skulle ha rätt att hämta hästen. Det är ju köparens häst. På köparens fastighet.

Det kan nog i värsta fall bli både olaga intrång och stöld av den utflykten. Och säljaren lär ändå inte få rätt att hämta hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Det är inte den 30april ännu.
Lämna tillbaka pengarna säg att de inte är den 30april ännu. Skicka ett mail och skriv detta till henne som du skrivit på buke! Säg att du vill hämta hästen och åk direkt eller den 29 april.. (dock hinner hon med endel tills dess om hon vill ha den kvar..)

Säg att du vill ha ersättning för utrustningen.
Eller så får du låta henne stå över den summan för du hämtar hem hästen.
Hästen är ju viktgiare. Säg att fodertiden gick ut på att se så hästen sköttes, muntliga avtal gäller också, skoddes inte hästen inom rimlig tid (8v imellan)
Så tycker du inte att hästen skötts som den ska.

Säg att det inte känns rätt helt enkelt och försök med att hämta hästen.
Säger hon att hon behöver sällskap så ge henne en käpphäst :-)

(en sällskapsshettis är allt annat än svårt att få tag i men elakt mot ponnyn att sätta den hos henne..)
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Som jag tolkar det finns inga hinder att genomföra köpet tidigare, eftersom kontraktet vid tidpunkten för inbetalningen inte var uppsagt.

Ska TS åka dit ska hon ABSOLUT ha på fötterna och höra med en jurist först. Det han kan bli allt annat än roligt efterspel för TS att ta saken i egna händer.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Kontraktet gäller, står det i fodervärdeskontraktet att fodervärden har rätt att köpa hästen och denne dessutom betalt så är det ett dyrt och osäkert företag att försöka få tillbaks hästen och troligen går det inte. För att säga mer säkert behöver vi veta ordalydelsen men säkrast är det att kontakta en jurist.

Rent moraliskt så är hästen redan såld, fodervärden har betalt och intentionen när kontraktet skrevs var att sälja.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

I mina ögon har fodervärden gjort sig skyldig till en rad kontraktsbrott genom att bryta mot flera av de regler som enligt dig står inskrivna i avtalet. Själv brukar jag lägga in en klausul som säger att jag som hästägare har rätt att med omedelbar verkan avbryta foderperioden och hämta hästen i det fall fodervärden ej följer de överenskomna reglerna för t ex skötsel av hästen. Det kan vara exempelvis att hästen ska skos av utbildad hovslagare med visst veckointervall, att hästen ej får flyttas från fodervärdens stall utan att tillstånd först inhämtas av hästägaren etc etc.

I ert fall så har hon brutit mot avtalade regler så min fråga är om du har skrivit in vad konsekvensen av ett sånt avtalsbrott är?

Att hon har rätt att köpa hästen vid avtalsperiodens slut är en sak men om avtalet har upphört att gälla dessförinnan p g a hennes avtalsbrott så är ju detta ogiltigt. Sen hade jag direkt kontaktat en jurist för råd per telefon om det verkligen är juridiskt hållbart med avtal där du förbinder dig att sälja din egendom eller om du kan ta dig ur det. Har ni skrivit in en summa?

Att hon har fört över pengar till ditt konto innan avtalsperioden slut ger henne ingen rätt till hästen enligt mina ögon. Det du däremot ska göra är att omedelbart skriftligen/mail fax meddela att du återbetalar summan, att inget köpeavtal föreligger. Om det vore så att jag genom att föra över pengar till en person kan kalla det för ett ingånget köpeavtal tycker jag att det är märkligt. Ni är två parter och båda måste godkänna avtalet.

Det är snårigt det här så det vill till att du agerar snabbt; nr 1 ring jurist för råd per telefon eftersom det är kort om tid. Nr 2 beroende på de råd du får se till att återbetala, meddela skriftligen avtalsbrott samt hämta hem hästen.

Möjligen kan du göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande genom att hämta hästen men knappast stöld, men som sagt kolla upp med jurist. Fodervärden verkar däremot ha gjort sig skyldig till stöld av utrustningen vilket du borde anmäla.

Sen skulle jag vilja varna alla som godtroget lämnar hästar till dessa s k "hästräddare" som säger sig vilja ta hand om de hästar du inte kan ta hand om eller som du har tänkt slakta. I 9 fall av 10 är det rena lurendrejare och varenda gång jag ser en sån annons på olika sajter så anmäler jag annonsen som oseriös.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Nu är det ju inte som du beskriver, det föreligger ett avtal om köp. Antingen muntligt (vilket ts anser sig bunden till redan i trådstarten) eller skriftligen genom fodervärdsavtalets lydelse (troligast eftersom det t o m finns en konkret summa).

Köparen har tagit hästen i besittning och erlagt köpeskilling, jag tror det blir oerhört svårt att häva ett fodervärdsavtal retroaktivt. I så fall går det ju att hävda på flera månader gamla avtal, där köpet gått igenom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp