Behöver hästar tränas?

Habina

Trådstartare
Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen tar vägen, så kanske tråden behöver flyttas.

Jag läste nyss att hästar är gjorda för att tränas och att de, ifall de inte tränas, lättare skadar sig. Jag har läst liknande tankegångar tex på Huliganens blogg, att han kanske skadade sig så mycket för att hans kropp var otränad och därmed inte "stod emot" de småvrickningar och liknande han utsattes för i hagen.

Givetvis hänger det här ihop med min häst som eventuellt kommer att bli hagprydnad, men jag är intresserad av de här frågorna även om jag inte haft den hästen.

Om man tänker sig att ens mål och strävan är att hästen ska vara så frisk som möjligt, så länge som möjligt. Vi struntar i huruvida jag som ägare har ett behov att rida/träna/tävla. Är det egentligen bättre för hästen att tränas (behöver ju inte vara uppsuttet) och stärka sin kropp än att enbart gå i hage?

Tänker man förslitningsmässigt så är ju ridning något som sliter, när ryttaren ändrar på hästens viktfördelning. Skulle det allra bästa vara att tex tömköra hästen med fokus på dressyr (kanske skulle tråden ligga där?) hellre än att bara låta den gå i hage.

Förstår nån vad jag är ute efter för diskussion?

Som ett tillägg kring hur komplext verkligheten kan vara, så har jag en häst som mentalt tröttnar ifall den arbetas för ofta. Den är helt nöjd med träning var tredje dag och vila i lösdrift däremellan. Men skulle den kroppsligen egentligen må bättre av att arbetas mer (nu kommer det ändå inte hända, men ni fattar hur jag menar), även om psyket inte hänger med?

Jag är väldigt nyfiken på era åsikter och om det kanske finns nån forskning kring det hela som jag missat. :)
 
Hästar behöver röra på sig och deras kroppar är konstruerade för att vandra långa sträckor i långsamt tempo. Men jag tror inte att de behöver tränas i den bemärkelsen att den ska träna styrka/kondition/smidighet en timme varje dag.
Jag var på en clinc för många år sedan med Louise Nathorst där hon då berättade om en studie som hade gjorts. Studien hade visat på att hästar som bara tränades i skritt mot GP dressyr i fem år hade samma styrka muskelmässigt som hästar som reds i alla gångarter under samma tid. Nu var det här så längesedan så jag kommer tyvärr inte ihåg vem som låg bakom studien och har ingen aning om hur många hästar som studerades osv. Hon ville poängtera hur viktigt det är att skritta och att man inte alltid behöver rida i högre tempo för att uppnå styrka.

Så jag tror att hästar mår bra och håller sig starka även om de inte tränas så länge de har en hage som tillåter ordentligt med rörelse. Alltså inte bara en liten plan padock där hästen mest står vid grinden och väntar på mat. Så huruvida hästar behöver tränas för att hålla sig starka i kroppen tror jag beror på vilka förutsättningar du har att tillgodose hästens rörelsebehov i övrigt.
 
En annan undersökning, som jag inte heller kommer ihåg var jag läste/hörde, visade ju också på att ju tidigare de började röra sig som det är tänkt i vilt tillstånd (ofta mycket långa sträckor, kuperad terräng och även alla gångarter. Givetvis utan ryttare) desto längre höll benen, senor och ligament.
Inte så överraskande kanske men tänkvärt.

Att vi sitter på kan visst påverka negativt tänker jag......men, för att få hästen att röra sig så mycket som den är tänkt att göra tror jag att det är mer positivt, än just negativt, att använda ryttare.
 
Ja, just hur hagen/lösdriften och flocken ser ut tror jag påverkar väldigt mycket. Har man en varierande, större hage där flocken är harmonisk men ändå rör sig över hela hagen varje dag, då får man mycket gratis.

Jag kommer ihåg när jag hade unghästar i (extremt) kuperad hage för några år sedan. Det var helt sjukt hur musklade de var, fast de bara var 1-2 år gamla och inte arbetades öht.

Väldigt intressant med clinicen också, såklart är det lättare att träna en häst uppsuttet, men om inte annat känns det som en tröst nu när vintern kommer och det blir stenhårt i backen, så det endast går att skritta en period.
 
Att skritta mycket (uppsuttet) har jag nog alltid haft i mitt träningstänk, kruxet där är väl att mina hästar (har ingen i min närhet i övrigt som skrittar mkt) tappar motivationen ganska snart på ridpasset och vill att det "händer" lite roligare saker också. Återigen den där balansgången mellan vad kroppen och knoppen behöver. ;)
 
Min personliga åsikt är att hästar behöver röra sig. Kanske inte tränas i den bemärkelsen man tänker träning, men de behöver röra sig ordentligt i alla gångarter. Nu stänger vi in dom i hagar och de har inte möjlighet att röra sig så som naturen tänkt, utan de är "fast" på den plätt (även en stor hage/lösdrift är en plätt för en häst) som vi satt dom i/på.
För mig kan träning även vara mental. Jag vill att min häst ska vara nöjd och inte vara stressad. Stress syns tyvärr inte alltid och det gör mig stressad som hästägare. 🙈

Det ska finnas någon undersökning/studie som visade att hästar som inte rids/tränas regelbundet har svårare att hålla värmen. Många tror att tävlingshästar i full kondition är de som är känsligast mot kyla, men den här studien visade att det var konvalescenter/stillastående hästar som i första hand behövde mer att äta/täcke.

Jag har själv en oridbar häst (som du vet), och den är ju nöjd med livet. Som det verkar. Men någonstans inom mig gnager ändå tanken att hon inte mår så bra som hon förtjänar. Min får ändå vara med på en massa saker som att bara vara med när andra hästar rids eller gå över bommar osv. Sedan min skadade sig första gången så har skadorna kommit slag i slag och hon står nu med en trolig vrickning. När hon var i full kondition så stod hon emot mycket bättre än vad hon gör idag. Det är väldigt tydligt på henne iallafall.

Tänk om det fanns ett facit som gällde alla hästar. :D
 
Att skritta mycket (uppsuttet) har jag nog alltid haft i mitt träningstänk, kruxet där är väl att mina hästar (har ingen i min närhet i övrigt som skrittar mkt) tappar motivationen ganska snart på ridpasset och vill att det "händer" lite roligare saker också. Återigen den där balansgången mellan vad kroppen och knoppen behöver. ;)

För mig är det min egen motivation som tryter vid skritträning. Vi har löst det på det sättet att vi tar det som en intervallträning.
Vi skrittar i deras egna tempo i ca 10 minuter och sedan extrem skritt i 10 minuter och så vidare tills passet är klart. Beroende på hur långt de kommit i träningen blir sammanlagda tiden givetvis olika men 1,5 timmar är inte ovanligt.

Mellan varje intervall gör vi en halt så hästarna vet att tempot ska ändras trots att det är samma gångart. Bara för att få en tydlig skillnad.

Det gör det garanterat roligare.
Sedan kan man ju alltid i dessa pass träna på form, skänkelvikningar etc, som ju också går att anpassa till hästens utbildningsskala. Skänkelvikningar går ju att göra i vilken form som helst, den behöver inte vara i hög form ju.

Kanske blir det roligare för hästen då också?
 
Om hästar får naturlig rörelse i tillräcklig utsträckning behöver de inte tränas. Problemet är väl att de flesta hästar inte får det utan står på box stor del av dygnet etc. Det farliga är väl om man rider alldeles för sporadiskt, skulle jag tro, så att hästen inte är regelbundet tränad och förberedd för det den utsätts för. Men en häst som inte rids alls och går i stora, kuperade hagar åtminstone större delen av dygnet borde ju inte ta skada - tvärtom kanske.
 
Om hästar får naturlig rörelse i tillräcklig utsträckning behöver de inte tränas. Problemet är väl att de flesta hästar inte får det utan står på box stor del av dygnet etc. Det farliga är väl om man rider alldeles för sporadiskt, skulle jag tro, så att hästen inte är regelbundet tränad och förberedd för det den utsätts för. Men en häst som inte rids alls och går i stora, kuperade hagar åtminstone större delen av dygnet borde ju inte ta skada - tvärtom kanske.

Jag tänker om man nu INTE rider sin häst:

Då tror jag också att de flesta hagar (inte alla givetvis) är alldeles för små för att tillgodose det stora rörelsebehovet.

I stor utsträckning tror jag att vi underskattar deras rörelsebehov och tror att en stor hage räcker. Om jag får tro något så är skulle vi inte förstå hur stor hage de egentligen skulle behöva.

Än har jag nog inte sett en hage som jag tror egentligen tillfredställer det behovet, hos den vanliga hästägaren.

Om man har för lite mark tror jag att paddock paradise är vägen att gå.
 
Min egna erfarenhet av flera hästar på lösdrift som i perioder inte tränats av olika anledningar är att inte en enda av dem fått skador som hade kunnat undvikas med förändrade livsvillkor. Mitt sto som blev 28 år aktiverades inte på annat sätt än promenader/tömkörning i skritt rakt fram 1-2 ggr per vecka de sista åren (enligt veterinärordination). Hon fick inga skador som var relaterade till att hennes kropp var otränad. Ingen annan häst i lösdriften fick det och där fanns unghästar och pensionärer och hästar som av olika anledningar inte motionerades regelbundet.
 
För mig är det min egen motivation som tryter vid skritträning. Vi har löst det på det sättet att vi tar det som en intervallträning.
Vi skrittar i deras egna tempo i ca 10 minuter och sedan extrem skritt i 10 minuter och så vidare tills passet är klart. Beroende på hur långt de kommit i träningen blir sammanlagda tiden givetvis olika men 1,5 timmar är inte ovanligt.

Mellan varje intervall gör vi en halt så hästarna vet att tempot ska ändras trots att det är samma gångart. Bara för att få en tydlig skillnad.

Det gör det garanterat roligare.
Sedan kan man ju alltid i dessa pass träna på form, skänkelvikningar etc, som ju också går att anpassa till hästens utbildningsskala. Skänkelvikningar går ju att göra i vilken form som helst, den behöver inte vara i hög form ju.

Kanske blir det roligare för hästen då också?

Jag tror mina är lite för mycket fartdårar. :rofl: Men jag har iaf märkt att sällskap inte gör nån skillnad, det är lika trist oavsett. Jag funderar på att testa körning i skritt istället, kanske är det roligare?
 
Min egna erfarenhet av flera hästar på lösdrift som i perioder inte tränats av olika anledningar är att inte en enda av dem fått skador som hade kunnat undvikas med förändrade livsvillkor. Mitt sto som blev 28 år aktiverades inte på annat sätt än promenader/tömkörning i skritt rakt fram 1-2 ggr per vecka de sista åren (enligt veterinärordination). Hon fick inga skador som var relaterade till att hennes kropp var otränad. Ingen annan häst i lösdriften fick det och där fanns unghästar och pensionärer och hästar som av olika anledningar inte motionerades regelbundet.

En helt annan sak, som jag kom på nu, som också talar för lösdrift, är att de hästar jag haft känts mycket mjukare i kroppen redan vid uppsittning jämfört med när de stått på stall nattetid (dvs även om jag tagit dem direkt ifrån hagen för att rida). Likaså var min dåvarande ET helt lyrisk över hur fin en häst var i kroppen tre månader efter senaste behandlingen och undrade VAD i hela friden jag gjort sen sist. Jag hade då haft en tuff period och vi räknade ut att jag i snitt ridit 1,4 gånger/vecka. Däremot hade hästen flyttat från inackorderingsstall med utegång 10 h/dygn till en kuperad lösdrift med aktiv flock...
 
Det ska finnas någon undersökning/studie som visade att hästar som inte rids/tränas regelbundet har svårare att hålla värmen. Många tror att tävlingshästar i full kondition är de som är känsligast mot kyla, men den här studien visade att det var konvalescenter/stillastående hästar som i första hand behövde mer att äta/täcke.
Det måste väl ha varit att det var just stillastående/konvalescenter - inte det faktum att de inte tränades som spelade in? Avelsston på stora stuterier är ju kanske inte ens inridna/inkörda, men de brukar ha bra möjligheter att röra på sig. Har svårt att tro att de skulle frysa mer än en häst som rids/tränas.
 
Det måste väl ha varit att det var just stillastående/konvalescenter - inte det faktum att de inte tränades som spelade in? Avelsston på stora stuterier är ju kanske inte ens inridna/inkörda, men de brukar ha bra möjligheter att röra på sig. Har svårt att tro att de skulle frysa mer än en häst som rids/tränas.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur de formulerade sig, men jag har för mig att det hängde ihop med att en tränad häst hade bättre cirkulation och därmed värmehantering, än avställda hästar. Dvs även om hästen inte var i en liten sockerbit till hage så höll de värmen sämre. Däremot kan ju tex avelsston oftast gå på fri tillgång på grovfoder och då håller de värmen på så sätt istället.
 
Fett, muskler, mat, päls, ålder, hagens utformning storlek, möjlighet till vindskydd, lösdrift, timmar ute samt box, väder/ regn spelar in. Alla hästar reagerar dessutom olika på vädret om dom fryser eller ej. Fri tillgång på mat är ingen säkerhet att hästen inte fryser när det regnar och blåser.
 
Mycket intressant studie! Så egentligen borde hästar på vanlig lösdrift skrittas ytterligare 4,5 km/dag.

Följdfrågan blir givetvis; kan man skritta sönder en häst?
Går nog att skritta sönder en häst. Skritt ska vara energisk när man rider, annars är det bättre att hoppa av och leda. Om man inte rider i kuperad terräng. Skrittmaskin med hästen inspänd med nosen vid bringan inte heller bra.
 
Går nog att skritta sönder en häst. Skritt ska vara energisk när man rider, annars är det bättre att hoppa av och leda. Om man inte rider i kuperad terräng. Skrittmaskin med hästen inspänd med nosen vid bringan inte heller bra.

Jag var mest inne på skritt som handhäst/körning/promenad/tömkörning, men det är klart, det går att få till avarter även av dessa motionsformer.
 
Det måste väl ha varit att det var just stillastående/konvalescenter - inte det faktum att de inte tränades som spelade in? Avelsston på stora stuterier är ju kanske inte ens inridna/inkörda, men de brukar ha bra möjligheter att röra på sig. Har svårt att tro att de skulle frysa mer än en häst som rids/tränas.

De flesta stuterier jag besökt har inte sällan stora hagar, men nästan alltid lägger man ut en hösilagebal och det är runt den som hästarna står. Sällan har jag sett avelsston, som ofta har sämre kondition pga de saker du skriver, galopperar runt i full fart. Så jag vill nog gärna jämställa avelsston med konvalescenter/stillastående hästar. Även våra egna avelsston. De rörde sig, men då oftast i sakta mak. :)

Jag har läst en hel del av Per Michanek och han skriver att rörelse påverkar hästens rörelseapparat och kroppen blir så stark den behöver vara. En häst som inte rör sig speciellt mycket får därmed en svagare kropp.
Inte sällan är hästar lata av naturen så att de skulle röra sig för att "det är bra för kroppen - det vet ju alla" tror jag är ganska uteslutet. Och här behöver ju vi människor hjälpa till eftersom vi begränsar deras möjlighet till att ströva fritt. En stor hage, hur stor den än är, är inte att ströva fritt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Krumben
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 215
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 249
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp