Behöver hästar tränas?

Jag tänker om man nu INTE rider sin häst:

Då tror jag också att de flesta hagar (inte alla givetvis) är alldeles för små för att tillgodose det stora rörelsebehovet.

I stor utsträckning tror jag att vi underskattar deras rörelsebehov och tror att en stor hage räcker. Om jag får tro något så är skulle vi inte förstå hur stor hage de egentligen skulle behöva.

Än har jag nog inte sett en hage som jag tror egentligen tillfredställer det behovet, hos den vanliga hästägaren.

Om man har för lite mark tror jag att paddock paradise är vägen att gå.
Jag skulle säga att ganska många hästar gör väldigt få knop i en hage, oavsett hur stor den är. Alla är inte sådana att de motionerar sig själva, särskilt på äldre dagar.
 
Jag skulle säga att ganska många hästar gör väldigt få knop i en hage, oavsett hur stor den är. Alla är inte sådana att de motionerar sig själva, särskilt på äldre dagar.
Min häst står helst still i hagen. Han blir lite irriterad på när andra hästar leker och grejar, då säger han ifrån. Han är 18 år.
 
Jag skulle säga att ganska många hästar gör väldigt få knop i en hage, oavsett hur stor den är. Alla är inte sådana att de motionerar sig själva, särskilt på äldre dagar.
Det där är helt sant. Jag har en gammal haflingervalack som promenadrids. Tyvärr har han fått gå med dräktiga märrar några år på raken och har fettat till sig "lite" med fri tillgång på grovfoder och med sällskap som är tunga och inte heller vill galoppera omkring.

Men så har det blivit så att han fick ett 3-årigt shettissto (som faktiskt också är dräktig) som sällskap. Och den där madamen har en jäkla energi och galopperar runt en hel massa hemma på gården. De går i stora vinterhagen dessutom så de har ca 1 ha mark att röra sig på. Och vilken skillnad det blivit på haflingern!! Han har slimmat till sig och han har byggt bättre magmuskler. Bara av att gå i hagen egentligen för han är så lite riden under sommaren och hösten att det inte räknas. Det är meningen att shettisen ska åka hem till sig när mitt connemarasto kommer tillbaka, men nu vill jag ju behålla henne eftersom hon håller haflingern i bra skick. :D
 
De flesta stuterier jag besökt har inte sällan stora hagar, men nästan alltid lägger man ut en hösilagebal och det är runt den som hästarna står. Sällan har jag sett avelsston, som ofta har sämre kondition pga de saker du skriver, galopperar runt i full fart. Så jag vill nog gärna jämställa avelsston med konvalescenter/stillastående hästar. Även våra egna avelsston. De rörde sig, men då oftast i sakta mak. :)
Mina hästar, som huvudsakligen är avelsston och unghästar, brukar ha ett rejs i hagen nästan varje dag.
Sen får man tänka till lite när man ställer ut balar. Nu har jag inte världens största hagar, men 2 ha gör det åtminstone rymligt nog för att springa runt ordentligt. Och jag försöker alltid se till att ställa balarna så långt från vattnet som möjligt, så att de tvingas till rörelse.

Sen vad gäller skrittande, så är min promenaddrake kanske ett unikum, men faktum är att hon rör sig så mycket genom kroppen, med bra framåtbjudning, så hon kan bli ordentligt svettig av 45 minuter skrittrunda i skogen... Det är alltså en fullvärdig motionsrunda för henne.
 
Mina rör sig hyfsat mycket i hagen. Tittar jag ut genom fönster så kan dom stå i ena änden och när jag tittar ut igen så är dom i andra änden och jag har bara varit på toa eller gått mer och tagit på mig skona. När gamle levde så var det även minst ett galopprejs om dagen som jag var medveten om, upplever det betydligt lugnare nu när hon inte är kvar.
Hagarna är på ca 1 hektar var och avlånga.
 
Sen vad gäller skrittande, så är min promenaddrake kanske ett unikum, men faktum är att hon rör sig så mycket genom kroppen, med bra framåtbjudning, så hon kan bli ordentligt svettig av 45 minuter skrittrunda i skogen... Det är alltså en fullvärdig motionsrunda för henne.
Man ska inte underskatta en bra skrittur ut i skog och mark. Jag är helt övertygad om att hästarna arbetar mer i skogen än vad de gör under ett dressyrpass i ridhuset. Blir det lite kuperat och några rötter att kliva över är ridpasset komplett träning.
 
Jag skulle säga att ganska många hästar gör väldigt få knop i en hage, oavsett hur stor den är. Alla är inte sådana att de motionerar sig själva, särskilt på äldre dagar.


Jag håller med......men en liten hage där vatten och mat är nära varandra är chansen för rörelse väldigt mycket mindre. Jag tror förflyttning i form av ”tvingande” terräng är bättre då.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Krumben
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 530
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp