Behöver hjälp att bestämma ras till nästa servicehund

Pumi

Trådstartare
Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag vill ha och känner att jag inte hittar någon ras som är perfekt. Allt försvåras också av att jag är i riskgrupp och inte kan åka och hälsa på någon kennel pga covid. Är mina krav/önskemål verkligen så orimliga? Jag vill ha en aktiv och arbetsglad hund som inte är för stor. 16-25 kg skulle vara perfekt. Jag tränar spår, sök, viltspår och lydnad nu (har precis börjat med nosework bara för skojs skull) och vill kunna träna med nästa hund också, beroende på vad vi fattar tycke för. Jag behöver en hund med bra nos då det är mycket medicinsk alarmering, plus generell stöttning då jag har rörelsesvårigheter i perioder.
Absoluta krav:
- lättlärd
- frisk ras!!
- samarbetsvillig /följsam
- arbetsvillig
- stabil mentalitet
Önskemål:
- helst lite jaktinstinkt
- helst inte jättemycket pälsvård

Min nuvarande är en pumi och han är fantastisk, allt jag kan önska mig - aktiv, mycket personlighet, mycket energi, nästan outtröttlig, alltid villig att jobba, men lite för liten, och hade en helt fruktansvärd valpperiod. (Ni kan se honom på soshund.se om önskemål finns, han är den enda godkända pumin!) Fick också en knepig traumatiserad omplacering som är en schäferblandras, men som är jättegullig numera och vi kör viltspår. Han är bara sällskapshund så jag hade inte samma krav på honom. Min förra hund var en lagotto och det vill jag inte ha igen.

Jag har funderat på aussie, flatte (tror jag räknar bort den med cancerfrekvensen), malle, Welsh sheepdog (vet att det inte är en godkänd ras) och barbet. Möjligtvis storpudel. Vill inte ha en labbe av flera anledningar, men jag kanske har träffat fel sorts labradorer. Kan inte besluta någonting. Har jag missat något uppenbart?

Tack snälla på förhand för eventuell insikter
 
Jag tänker direkt på spaniel och då kanske främst jaktcocker eller jaktspringer. De utställnings/sällskapsavlade varianterna kryssar också i rutorna, men där tillkommer pälsvård + jaktvarianterna är ett säkrare kort när det gäller arbetsegenskaper. Med det sagt finns det gott om individer även i de utställnings/sällskapsavlade populationerna som skulle passa.

Man kan fundera på varför jag föreslår jaktspaniels när du uttryckligen säger att du vill slippa jaktinstinkt. Men spanielns jaktsätt, där den alltså arbetar nära föraren och ska kunna stoppas mitt i den extrema retningen att det viltet hunden hittat flyger upp/springer iväg, är annan än hundar som ska driva vilt. Så det ska inte vara ett problem. Ett större kan vara att jaktspaniels vanligen inte är lätta att få tag på och just nu är det svårt att hitta hundar över huvud taget.
 
Kelpie kanske? De är arbetsglada, med på det mesta, lättlärda. Det låter som att du ville träna en del och då kan Kelpie funka bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kelpie kanske? De är arbetsglada, med på det mesta, lättlärda. Det låter som att du ville träna en del och då kan Kelpie funka bra.
Jag funderade på dem, men kenneln jag pratade med sa att de inte kan vila. De kan inte ha mer än en dag eller två uppehåll från intensiv aktivitet enligt henne, så hon rekommenderade labrador istället...
 
Jag tänker direkt på spaniel och då kanske främst jaktcocker eller jaktspringer. De utställnings/sällskapsavlade varianterna kryssar också i rutorna, men där tillkommer pälsvård + jaktvarianterna är ett säkrare kort när det gäller arbetsegenskaper. Med det sagt finns det gott om individer även i de utställnings/sällskapsavlade populationerna som skulle passa.

Man kan fundera på varför jag föreslår jaktspaniels när du uttryckligen säger att du vill slippa jaktinstinkt. Men spanielns jaktsätt, där den alltså arbetar nära föraren och ska kunna stoppas mitt i den extrema retningen att det viltet hunden hittat flyger upp/springer iväg, är annan än hundar som ska driva vilt. Så det ska inte vara ett problem. Ett större kan vara att jaktspaniels vanligen inte är lätta att få tag på och just nu är det svårt att hitta hundar över huvud taget.
Tack, det var faktiskt helt nytt för mig att det fanns typer! Just jaktspringern låter intressant när jag läst om den. Plus att de är betydligt finare i min mening än standardtypen! Tränade med en vanlig springer spaniel i somras faktiskt, de är godkänt ekipage nu tack och lov, men jag märkte att han var trögstartad och extremt lättdistraherad. Men det kan ju bara vara hans personlighet.
Sen kan jag definitivt se att det kan vara svårt att få tag på en sådan hund, särskilt om man inte är jägare - vilket jag har noll intresse för.
 
Storpudel låter väl toppen! Vad tror du om spansk vattenhund? De jag träffat påminner en del om pumin, men lite stabilare 😜
En lite stabilare pumi? Min är extremt trygg och säker i sig själv, men går lätt upp i varv (fortfarande som 10-åring). Ser att du också har pumi - hur var din erfarenhet av valp-/unghundstiden? Jag vet inte om jag har en typisk pumi eller om han bara var skitjobbig. Det tog minst 2 år innan han kunde vara passiv i någon situation. Alla jag tränade med sa att han hade ADHD, ingen uppmärksamhet, noll fokus, nerverna på utsidan, extremt överaktiv och både när han hade tråkigt och blev trött blev han destruktiv. Båda hans föräldrar var stabila ochrelativt lugna. Vi tränade också mycket, så det var inte så att han inte hade något att göra eller inte fick utlopp för energi/mental aktivering. Jag älskar honom men han var hemsk när han var liten. Det är en sak som hindrar mig från att skaffa en till - jag vet inte om någon av mina hundar som båda är äldre nu skulle klara av det fullständiga kaos jag levde i när han var liten. (Halva vår assistanshundsutbildning gick åt till att träna passivitet och jag överdriver inte.)
 
Senast ändrad:
En lite stabilare pumi? Min är extremt trygg och säker i sig själv, men går lätt upp i varv (fortfarande som 10-åring). Ser att du också har pumi - hur var din erfarenhet av valp-/unghundstiden? Jag vet inte om jag har en typisk pumi eller om han bara var skitjobbig. Det tog minst 2 år innan han kunde vara passiv i någon situation. Alla jag tränade med sa att han hade ADHD, ingen uppmärksamhet, noll fokus, nerverna på utsidan, extremt överaktiv och både när han hade tråkigt och blev trött blev han destruktiv. Båda hans föräldrar var stabila ochrelativt lugna. Vi tränade också mycket, så det var inte så att han inte hade något att göra eller inte fick utlopp för energi/mental aktivering. Jag älskar honom men han var hemsk när han var liten. Det är en sak som hindrar mig från att skaffa en till - jag vet inte om någon av mina hundar som båda är äldre nu skulle klara av det fullständiga kaos jag levde i när han var liten.
Av beskrivningen på vad du önskar tänkte jag spontant att Chodsky Pes kanske kan vara aktuellt?
 
Jag funderade på dem, men kenneln jag pratade med sa att de inte kan vila. De kan inte ha mer än en dag eller två uppehåll från intensiv aktivitet enligt henne, så hon rekommenderade labrador istället...

De kräver ju aktivering som alla brukshundar. Man kan inte skaffa en brukshund och förvänta sig en hund som är nöjd med att ligga i soffan för många dagar i sträck. Men m.t.p. att du skrev att du håller på med flera olika grenar (=flera träningspass i veckan) och nosework så borde det även göra en Kelpie nöjd, kombinerat med långa promenader. Beskrivningen du gav passade så bra in tyckte jag. Storleken, att du vill träna flera olika grenar (vilket ju då blir flera träningspass i veckan), lättlärd, mininmal pälsvård, arbetsvillig och följsam. De Kelpies jag lärt känna har väldigt stor will to please och är väldigt lyhörda på förarens signaler. Men det kräver ju att man som ägare kan aktivera den tillräckligt och du vet bäst själv hur mycket aktivering du vill och kan ge din framtida hund. Man ska nog ha hund som sitt stora intresse om man skaffar en Kelpie.

Uppfödaren du pratade med har ju en poäng också. Det finns ju en anledning till att labradorer ofta används som servicehundar av olika slag.
 
De kräver ju aktivering som alla brukshundar. Man kan inte skaffa en brukshund och förvänta sig en hund som är nöjd med att ligga i soffan för många dagar i sträck. Men m.t.p. att du skrev att du håller på med flera olika grenar (=flera träningspass i veckan) och nosework så borde det även göra en Kelpie nöjd, kombinerat med långa promenader. Beskrivningen du gav passade så bra in tyckte jag. Storleken, att du vill träna flera olika grenar (vilket ju då blir flera träningspass i veckan), lättlärd, mininmal pälsvård, arbetsvillig och följsam. De Kelpies jag lärt känna har väldigt stor will to please och är väldigt lyhörda på förarens signaler. Men det kräver ju att man som ägare kan aktivera den tillräckligt och du vet bäst själv hur mycket aktivering du vill och kan ge din framtida hund. Man ska nog ha hund som sitt stora intresse om man skaffar en Kelpie.

Uppfödaren du pratade med har ju en poäng också. Det finns ju en anledning till att labradorer ofta används som servicehundar av olika slag.
Alltså min pumi kan ju inte heller gå mer än en dag utan att göra något, och eftersom jag faktiskt har flera funktionsnedsättningar så har jag massor med aktiviteter vi kan göra hemma eller i trädgården när jag mår dåligt. Dessutom så behöver ju hunden jobba mer hemma när jag tex inte kan gå ordentligt, då behöver jag ofta hela tiden hjälp med saker. Medicinsk alarmering är också något som de jobbar med varje dag, är redo dygnet runt. Så jag förklarade detta för henne också, men hon menade att det var omöjligt. Jag gav upp för jag var redan överväldigad i hundletandet. 🙃

Men jag håller med, det är mycket på kelpien som stämmer in. Och hundar är det roligaste jag vet, och jag jobbar deltid hemifrån så jag har oftast tid så det räcker och blir över. Nu när du har öppnat mina ögon för dem igen så ska jag nog försöka hitta en annan uppfödare och diskutera mer!
 
Av beskrivningen på vad du önskar tänkte jag spontant att Chodsky Pes kanske kan vara aktuellt?
Den rasen har jag aldrig hört talas om, men de låter ju faktiskt jättebra. Har du någon personlig erfarenhet av dem? Har aldrig sett någon, och det finns naturligtvis ingen inom någon timmas köravstånd från mig enl deras rasklubbs hemsida.
 
Den rasen har jag aldrig hört talas om, men de låter ju faktiskt jättebra. Har du någon personlig erfarenhet av dem? Har aldrig sett någon, och det finns naturligtvis ingen inom någon timmas köravstånd från mig enl deras rasklubbs hemsida.
Har hört att mentaliteten kan vara lite svajig men har ingen närmare koll på dem.


Jag tror nog en kelpie kan passa..
 
Den rasen har jag aldrig hört talas om, men de låter ju faktiskt jättebra. Har du någon personlig erfarenhet av dem? Har aldrig sett någon, och det finns naturligtvis ingen inom någon timmas köravstånd från mig enl deras rasklubbs hemsida.
Bara lite egen erfarenhet, vi har haft schäfer och uppfödaren till en av schäfrarna föder nu upp även choddar. Jag var lite inne på att skaffa en själv men ville ha något mindre ändå och landade i Welsh corgi pembroke till slut. Har också hört att mentaliteten varierar men kan tänka mig att om man får en bra så har de alla egenskaper du önskade. Kan annars varmt rekommendera pembroke men de är ju något mindre än dina önskemål.
 
Chodsky är en väldigt liten och väldigt spretig ras, det kan vara svårt att få tag i en bra. Både mentaliteten och hälsan svajar (framför allt finns det mycket HD-fel tyvärr). Så det bygger nog på hur mycket tid du vill lägga på att lära känna en helt ny ras och nya linjer.

Jag tycker att kelpie borde passa ditt liv, men jag är ingen kelpieexpert så anropar @WildWilma :)

Annars: en bra korthårig collie? Också en liten ras och spretig mentalitet men de har fantastisk HD-statistik (i princip helt HD-fria) och det finns många bra verktyg för att sortera mellan kombinationer. Men det kräver research om mentalindex och att nörda ner sig i MH-protokoll.
 
Jag brukar inte rekommendera jaktavlad golden till någon som inte vill apportera, men jag tror det skulle kunna passa dej väl så bra som labrador. Men se upp så det inte bara är avel på färg/typ, utan att det finns meriter bakom. Och hör med uppfödaren så just den aktuella kullen kan förväntas passa dej.

Kanske även tollare, men där får någon som kan mer om dem råda.
 
Jag brukar inte rekommendera jaktavlad golden till någon som inte vill apportera, men jag tror det skulle kunna passa dej väl så bra som labrador. Men se upp så det inte bara är avel på färg/typ, utan att det finns meriter bakom. Och hör med uppfödaren så just den aktuella kullen kan förväntas passa dej.

Kanske även tollare, men där får någon som kan mer om dem råda.
En stor del av servicehundsarbetet är just apport, att plocka upp/bära/hämta saker. Jag visste inte att golden fanns som jakttyp. Vanlig golden är alldeles för stor och klumpig för mig, samma sak med labrador. Om jag skulle ha en labbe så skulle det vara en jaktlabrador. Jag ska kolla upp mer om just jaktgoldens, tack för den informationen!
 
Bara lite egen erfarenhet, vi har haft schäfer och uppfödaren till en av schäfrarna föder nu upp även choddar. Jag var lite inne på att skaffa en själv men ville ha något mindre ändå och landade i Welsh corgi pembroke till slut. Har också hört att mentaliteten varierar men kan tänka mig att om man får en bra så har de alla egenskaper du önskade. Kan annars varmt rekommendera pembroke men de är ju något mindre än dina önskemål.
Jag kan absolut förstå det, med tanke på att det är en så liten ras så kan det vara svårt att vara säker på mentalitet. Det kanske är för stor risk med dem då. Och corgis är supergulliga men hunden måste kunna räcka mig saker utan att jag behöver böja mig ner när mina ben inte funkar, så den är för liten tyvärr (: Min pumi är på gränsen och han är ovanligt stor och hög för rasen.
 
Chodsky är en väldigt liten och väldigt spretig ras, det kan vara svårt att få tag i en bra. Både mentaliteten och hälsan svajar (framför allt finns det mycket HD-fel tyvärr). Så det bygger nog på hur mycket tid du vill lägga på att lära känna en helt ny ras och nya linjer.

Jag tycker att kelpie borde passa ditt liv, men jag är ingen kelpieexpert så anropar @WildWilma :)

Annars: en bra korthårig collie? Också en liten ras och spretig mentalitet men de har fantastisk HD-statistik (i princip helt HD-fria) och det finns många bra verktyg för att sortera mellan kombinationer. Men det kräver research om mentalindex och att nörda ner sig i MH-protokoll.
Ja, korthårig collie har jag funderat på länge, men just deras mentalitet gör mig osäker. Jag har träffat flera som är lite fega och ganska rädda, vilket naturligtvis inte funkar. Servicehundarna måste klara ett mentaltest för att få göra utbildningen. Det var via korthårig collie som jag kom in på Welsh sheepdog, vilka faktiskt verkar väldigt fina och trevliga. De är mer renavlade arbetshundar. Men den kenneln jag har pratat med har en valpkull på g nu men med en oröntgad och otestad hanhund, vilket hon aldrig gjort tidigare och det gör mig misstänksam.
 
Ja, korthårig collie har jag funderat på länge, men just deras mentalitet gör mig osäker. Jag har träffat flera som är lite fega och ganska rädda, vilket naturligtvis inte funkar. Servicehundarna måste klara ett mentaltest för att få göra utbildningen. Det var via korthårig collie som jag kom in på Welsh sheepdog, vilka faktiskt verkar väldigt fina och trevliga. De är mer renavlade arbetshundar. Men den kenneln jag har pratat med har en valpkull på g nu men med en oröntgad och otestad hanhund, vilket hon aldrig gjort tidigare och det gör mig misstänksam.

Om du är osäker på mentaliteten vad gäller collie, så skjuter du dig ju lite i foten när du även kollar icke godkänd ras. Det är ett betydligt osäkrare kort eftersom du inte kan kontrollera mentaliteten genom MH/BPH-resultat flera generationer bakåt.
 
Om du är osäker på mentaliteten vad gäller collie, så skjuter du dig ju lite i foten när du även kollar icke godkänd ras. Det är ett betydligt osäkrare kort eftersom du inte kan kontrollera mentaliteten genom MH/BPH-resultat flera generationer bakåt.
Ja jag vet, det är jättedumt! Fastnade för dem för min kompis mamma har en, men det är ju bara en individ. Är fullständigt överväldigad i hundletandet just nu. Borde nog stryka den rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 161
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 292
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 329
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 590
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp