Behöver hjälp att bestämma ras till nästa servicehund

Tack! (: jag har allt mer fattat tycke för just jaktlabradorer med hjälp av det här forumet, och uppskattar alla inflikanden. Har nog bara träffat de vanliga sällskapslabbarna och de sorterade jag bort för länge sen. De låter faktiskt betydligt roligare än jag hade någon som helst aning om. Bra storlek också!
Jag hade nog lite liknande syn som du på Labradorer. Men det var innan jag började jobba med en kollega som har två jaktlabradorer som ofta var med på jobbet. Dom var lika trevliga och sällskapliga som "en vanlig labbe" men betydligt mer arbetsvilja och mycket mer fart i dom. Hade jag velat ha en större hund så hade jaktlabbe definitivt varit med på listan numera.
 
Henne har jag sett! Hon och hennes hund är så fina tillsammans! Vilket samarbete!
Det var lite tack vare henne som jag kände i en nedstämd period att det nog kan bli bra trots pissig syn. HON kan ju, så varför inte jag liksom! Det går ju faktiskt. Så otroligt självständig hon är i och med hunden också. Tror det är väldigt viktigt.
 
Tack för den rekommendationen! Jag har letat upp henne på youtube och ska kolla! (:

Och jag förstår vad du menar. Du kanske behöver en liten rottis till! Man kan träna mycket utan att gå den officiella vägen också om man vill. Jag vet inte om folk som är friska riktigt kan föreställa sig hur det känns att få hjälp av en hund och plötsligt klara sig själv. Jag hade aldrig kunnat bo ensam utan honom för jag svimmade hela tiden innan han kom in i bilden. I takt med att jag fick fler och fler problem har han också kunnat lära sig nya saker och nya sätt att hjälpa till på. Jag har återkommande problem med svåra infektioner där de behöver klippa bort hud (utan bedövning för det tål jag såklart inte). Första gången han var med så hoppade han helt sonika upp i den höga sjukhussängen och la sig på mitt bröst! Liksom helt av sig själv. Och han är inte ens så socialt kompetent som min andra hund som alltid vet hur jag mår och trycker sig mot mig när jag får panikångest. Det har jag inte ens lärt honom! Jag har också autism, men diagnosticerades först för några år sedan, och insåg att han fyller ytterligare en funktion, och det är att vara en sorts barriär mot omvärlden. Jag klarar av så många jobbiga situationer om jag har med mig honom för han är som en extra trygghet. Han har också räddat mitt liv några gånger, och absolut räddat min känsla av att vara en komplett person och inte bli galen. Jag fasar för den dagen jag inte har honom längre, och processen att hitta en ersättare är svår. Jag kan varmt rekommendera att utbilda en kommande hund dock, men det är som sagt hårt reglerat och dyrt. Men det finns massor med bidrag man kan söka, tack och lov.
Härligt med din hund, förstår att det är jobbigt att behöva leta någon ny!

Jag förstår precis vad du menar i de saker du beskriver, det blir som en helt annan värld med en hund. Utan är man ensam och med hund är man med ett sällskap. Är något svårt eller jobbigt är det "vi" och inte "jag" och är man stressad och orolig är det bara att ta hjälp av hunden och "lägga över en tyng" på den en stund. Världen öppnas till det "normala" samtidigt som hunden skyddar mot det som är jobbigt och ger trygghet i det tunga och svåra. Jag upplevde det med en av mina andra hundar också men trodde det berodde på att jag haft henne i 12 år, sedan upplevde jag det med valpen. Det är så svårt att beskriva känslan, den finns inte där med alla hundar, men det är som om hunden vet. Jag såg själv skillnaden med valpen väldigt tydligt. Hur jag hade det och mådde innan jag fick henne, hur det var med henne och hur jag mådde och hur det blev efter henne, samt hur det är nu med hunden jag har nu. Så olika, riktigt ögonöppnare!

Vad är det för bidrag man kan söka? Tänker att det kommer nog bli en hund som utbildas, men tja, inte en husky i alla fall :D
 
Antal ledarhundar kontra synskadade handlar dels om pengar, prislappen börjar på 250 000:-.
Sen tar det lång tid att ta fram en hund. Ca 2 år.
Vi har inte så många aktörer för detta i landet och de som finns exporterar också.
Jo jag förstår att det beror på pengar. Det borde det inte göra. Det borde inte vara avgörande, man borde tänka på människorna bakom och fördelarna.
 
Vad är det för bidrag man kan söka? Tänker att det kommer nog bli en hund som utbildas, men tja, inte en husky i alla fall :D
Vet inte om jag kan länka här? Via SOS-hund kan man i alla fall söka dessa: http://www.soshund.se/stipendium-filip-soderhielms-minnesfond/ . Finns flera olika fonder beroende på funktionsnedsättning. Man kan också höra av sig till kansliet för mer hjälp, de har jättebra koll, och man kan få hjälp av förbundet i utbyte mot att man deltar i uppvisningar och liknande.

Såg faktiskt en husky-omplacering på blocket som skulle blivit servicehund men det funkade inte. Tror just den rasen kan vara lite fel!
 
Uppdatering om någon är intresserad: har hittat och kontaktar tre kennlar med jaktlabradorer, en med jaktgolden och en chodsky pes-kennel (hon som ansvarar för rasklubben och hon var av åsikten att de skulle passa perfekt). Är kanske mer inne på jaktlabbe nu visserligen, och chodsky verkar ju vara lite oberäkneliga. Plus att man avlar en del på hundar med HD bara för att rasen är så liten. Och sen några korthårig collie-uppfödare, för vallhundar är min ursprungliga kärlek. Sen mötte vi en Stabijhoun av en händelse när vi var ute i skogen i helgen, och hon var jättefin! Men de verkar ha rätt mycket rassjukdomar så jag har tyvärr sorterat bort dem redan.

Ingen mer än chodsky-uppfödaren har återkommit men det verkar ju vara extremt hårt tryck på valpar just nu för precis varenda ras så jag försöker ha lite is i magen.
 
Vet inte om jag kan länka här? Via SOS-hund kan man i alla fall söka dessa: http://www.soshund.se/stipendium-filip-soderhielms-minnesfond/ . Finns flera olika fonder beroende på funktionsnedsättning. Man kan också höra av sig till kansliet för mer hjälp, de har jättebra koll, och man kan få hjälp av förbundet i utbyte mot att man deltar i uppvisningar och liknande.

Såg faktiskt en husky-omplacering på blocket som skulle blivit servicehund men det funkade inte. Tror just den rasen kan vara lite fel!
Tack så mycket! Ska kika in där! Hade faktiskt inte någon aning om detta alls så det var bra att få veta!

PS! Jag hoppas du hittar någon som passar dig, av de du hittat nu! Men samtidigt "hoppas" jag lite på jaktlabbe! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 236
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 298
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 335
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 593
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp