Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Fashionistan

Trådstartare
Jag kommer att fodra med hösilage nu i höst/vinter och detta skall tydligen ha riktigt bra värden! (väntar på analys)

I stallhyran ingår 10kg och man får gärna köpa till mer!

Min donna brukar få: (i hö mängd)

Morgon: 1kg
Lunch: 3kg
Eftermiddag: 3kg
Kväll/Natt: 5kg

Det blir alltså 12kg totalt, hur många kg blir detta i hösilage/kg räknat?
(Alltså hur många kg behöver hon få för att matcha detta så att säga)

Som det ser ut så behöver jag köpa till 2kg varje dag för att täcka behovet, men är det nog när det inte är torrt hö?
Jag förstår ju att det blöta väger mer och däför blir det också mindre volym.

Jag har ett sto på 4år som äter långsamt men kräver mycket mat, just därför bara 1kg på morgonen och ganska mycket över natten.
Kanske en förvirrad fråga, men jag har aldrig behövt väga hösilage innan, utan gett obegränsat i hagen och 5kg över natten.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Hur mycket du ska ge beror på ts halten i hösilaget. I hösilage kan ts (ts=torrsubstans, alltså det som blir kvar när vattnet är borta) halten vara väldigt olika. Man räknar med att ts halten i hö är 84% så när du har fått analysen (där ts halten står) så kan du räkna ut vad hon ska ha. Det kan ju bli så att du får ge nästan dubbla mängden foder mot vad hon brukar få då hösilage kan vara så blött som 50% ts.
Även om hennes tuggbehov och behov av energi och protein skulle bli tillgodosett med 12 kg hösilage så blir det förmodligen alldeles för lite fibrer. Du kan isåfall ge halm så att hon får tillräckligt med fibrer ifrån det. Om hon nu äter halm vill säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Intressant. Här (i Finland) räknar labben med 86% i ts för hö. Iallafall på båda de företag jag använt. Iof ingen större skillnad, men det verkar som vi i Fin har torrare hö än er ;)
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Himla bra inlägg, nu vet jag att jag tänker rätt! Hö TS har jag bra koll på.
Jag tror att detta hösilage är hyffsat torrt, men det kommer ju fortfarande vara blötare än hö såklart! Halm äter hon inte, kanske mer som strötugg om hon står på det, men damen i fråga är väldigt noga med kvalitén på sitt hö, för grovt äter hon inte!

Jag får helt enkelt vänta på analysen och se, ligger det på en högre % så är det lungt, är det för blött får jag köpa in hö istället! :laugh:
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Bra du tog upp detta, jag har precis som du 10 kg som ingår och ganska blött ensilage vilket gör att egentligen borde man ge mer. Men energi och protein är säkert tillgodosett. Vi har inte fått analys ännu. Min äter också ca 12 kg, han behöver det, ger hellre det än kraftfoder. Han äter inte halm. Så vad kan man ge för fibrer, ska man lägga till hö? Jag måste dessutom vara försiktig pga fånganfall i somras.

Inte en förvirrad fråga, intressant att se vad du får för svar.....
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

kl
hur gör ni när vi ändrar grovfoder? Hur mycket av det gamla resp nya blandar man i början?

Min häst ska också flytta och antgaligen till hösilage-stall, hon äter hö nu. När hon flyttade hemifrån var det från hösilage till hö och vi blandade upp det i några dagar.
men hur länge bör man blanda gammalt och nytt grovfoder?
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Utan analyser så brukar jag generellt få ge dubbelt med ensilage som hö. Så har du en riktlinje iaf.
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Är det inte en superöverkänslig häst brukar jag ha en övergångsperiod på ca två veckor.
Sedan kan man ju göra "blandningen" som man själv tycker är lättast. Anringen ge alla givor 50/50 eller så kan man exempelvis ge hö på morgonen och ensilage på kvällen, elelr vad som nu kan passa bäst.
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Men ensliage är väl blötare än hösilage? (Jag ska ge hösilage)

Jag tror inte att jag får i min häst 24kg hösilage på stall, det tror jag inte! :crazy:

Inte ens när dom har en bal i hagen vräker hon i sig, hon gillar att pilla en stund och sen vill hon kolla på människor, fåglar osv.. Nyfiken! :love:

12kg brukar vara max, då lämnar hon lite och har alltid kvar så att jag vet att hon inte är utan någon gång, 12kg är nästan som fri tillgång för henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

kl
hur gör ni när vi ändrar grovfoder? Hur mycket av det gamla resp nya blandar man i början?

Min häst ska också flytta och antgaligen till hösilage-stall, hon äter hö nu. När hon flyttade hemifrån var det från hösilage till hö och vi blandade upp det i några dagar.
men hur länge bör man blanda gammalt och nytt grovfoder?

Brukar ha en övergångsperiod på ca 2 veckor om det går. Börjar med en liten mängd av det nya och ökar sedan andelen nytt foder successivt.
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Men ensliage är väl blötare än hösilage?

Jag tror inte att jag får i min häst 24kg hö på stall, det tror jag inte! :crazy:

Inte ens när dom har en bal i hagen vräker hon i sig, hon gillar att pilla en stund och sen vill hon kolla på människor, fåglar osv.. Nyfiken! :love:

12kg brukar vara max, då lämnar hon lite och har alltid kvar så att jag vet att hon inte är utan någon gång, 12kg är nästan som fri tillgång för henne.

Ja för att behöva gå upp till dubbla mängden silage är det väldigt blött, nästan nere på runt 40 % ts. Du känner ju lite hur blött det är, känns det nästan lika torrt som hö behöver du inte ge så mycket större mängd i kg och känns det blötare får du ge mer. Titta på volymen också!

Ganska vanligt med ts på runt 60-70 %. Räknar du på 65 % ts får du ge ca 15-16 kg. Nu ger du runt 10 kg ts (12 kg * 0,84) och för att ge samma mängd hösilage blir det 10/0,65 = 15,4. Som sagt, mer om det känns blött och mindre om det känns torrt. Så får du justera efter analysen när du får den :)
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Jo absolut, det så jag tänker! :laugh:

Tror att detta hösilaget kommer att vara hyffsat tort, en av dom som hyr in sig sa att hon brukade räkna på att få ge ungefär 2-3kg mer...

Hon ger sin häst 8kg torrt och nu när hon ska gå över till hösilaget räknar hon på ca 10kg.. :)

(Hon har köpt eget ett tag men ska nu åter köpa av stallet)
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Finns inget som heter hösilage.
Antingen är det ensilerat=ensilage eller inte=hö.

TS vet du inte utan analys därför jag skrev att detta var en generellt riktlinje

24kg ensilage är inte så mycket faktiskt...
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Jag tror du ska räkna med 15-20 kg per dag ungefär utan att veta TS.


Enl foderexperter ska man ge 1.5-2 kg ts per 100 kg kroppsvikt per dag, så med TS på 55% (som är ganska blött) ska du då ge en 500 kg häst 18 kg.

Jag har en vän som ger i snitt 15 kg per dag (aldrig under men ibland mer) för hästar som är 150-155 cm och ganska lättfödda.
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Okej, 15kg undrar jag om jag får i henne när det är 4 fodringar och inte fri tillgång, men det är bra att ha ett rikmärke! :laugh:

Men om TS ligger uppåt en 70% som verkar mer troligt i mitt fall då?

(Jag är inte snål, vill ge henne det hon behöver bara så att ni inte tror att jag försöker få ner mängden pga det)


2kg/TS = 12kg hö för en 600kg´s häst? (100% torrt hö)

Tänker jag rätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Hö är inte 100% torrt. Finns alltd en mängd vatten i det.

Skulle ditt ensilage ha 70% i ts och du ska komma upp i exakt 12 kg hö ska du ge 14,4 kg ensilage (om man ska vara super petig) ;)
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

100 % torrt hö finns inte!

Vanligt torrhö håller 84% (16% vatten), det måste vara så torrt för att vara lagringsdugligt, ibland ser man höanalyser när höet är ytterligare någon procent torrare!

Man brukar säga 1 kg TS = 1,1 kg torrhö
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Jag VET att hö inte är 100% torrt, det har jag bra koll på! ;):D
Jag tänker mer ett perfekt exempel, inte att det är så! :idea:


Jag har full koll på torrt hö, dock ej på ensilage/hösilage, därav tråden! :)
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Fast i ditt räkneexempel verkar du ju räkna på 100 %? Det låter inte som att du har full koll på det, men det kanske är jag som inte fattar vad du frågar efter...
 
Sv: Behöver hjälp med att omvandla hö/kg till hösilage/kg!

Nej jag tror inte att du har koll, läs! :idea:

Det är lättare att räkna på 100% än 84%! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 480
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: Corax
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 444
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp