Behöver hjälp med lite funderingar

emmacsendes

Trådstartare
Hej! :D Jag fick från ingenstans idén att jag ville prova på western med min arabvalack (som annars tävlat galopp, fälttävlan, hoppning, dressyr och working equitation). Har "skojtävlat" i polebending och tycker det är suuuperkul! Lärde även in slidestop och spin, bara för skojsskull.

Nu är det så att han har obotlig cancer och har en tumör i ansiktet som gör att vanliga huvudlag inte fungerar längre. Rider endast utan utrustning och tävlar endast i hoppning numera, eftersom det är enda grenen vi tävlat som nu har tillåtit repgrimma som huvudlag. (Repgrimma är det enda på huvudet som fungerar, då den är mjuk och sitter precis bakom knölen, andra sidostycken sitter mitt på, oavsett "konstruktion").

Därför undrar jag om det finns någon gren i western som godkänner repgrimma med tyglarna fästa under hakan som huvudlag? Har letat och letat men hittar inget "reglemente" för western... Sen undrar jag även hur man går tillväga om man vill börja tävla? Finns det exempelvis polebending på "E-klassnivå"? Mycket tacksam för svar! :D
 
Sv: Behöver hjälp med lite funderingar

nej tyvärr så finns det ingen gren där det är tillåtet med repgrimma. Bosal är tillåtet(beroende på klass ålder osv.), men den kanske också trycker?
 
Sv: Behöver hjälp med lite funderingar

Är ju inte HELT uteslutet att du skulle kunna söka dispens med tanke på bakgrunden.
Tror dock att det kan bli svårt, men det kan ju alltid löna sig att prova.

Reglementet för western finns endast i bokform. Bosal som Fia nämnde kanske kan vara ett alternativ??
 
Sv: Behöver hjälp med lite funderingar

Var sitter tumören? Tänker spontant att om repgrimma funkar borde bosal funka.
Regelverk finns att köpa på WRAS hemsida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp