Behöver hjälp med realism när jag planerar drömgården

Radaren

Trådstartare
Hej!

Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan börja planera sin drömgård för tidigt, därför har vi börjat kika runt på tomter, husleverantörer, företag som kan gräva fiber, företag som bygger stallar, lite allt möjligt helt enkelt. Men det som sätter käpp i planeringen just nu är våran kompletta okunskap när det kommer till allt involverande bygg vilket gör det väldigt svårt att komma upp med en realistisk förväntning på vad man kan få för våran ungefärliga budget. Det pendlar lite mellan helt klart görbart till kommer aldrig att hända. Släktingar finns som har en del erfarenhet av främst renovation men det känns som det är alldeles förtidigt för att involvera dem just nu så därför vänder jag mig hit då det verkar finnas en stor kollektiv erfarenhet här som kanske kan dra ner mig till jorden igen.

Drömmen är som följande: En skogstomt på ca 20 ha, idealt med mindre än 1-2 timmar till Stockholm eller Uppsala men vi har egentligen inga geografiska begränsningar. Vi vill bygga en villa med tre sovrum och två våningar, ett kallstall med 4 boxar och en uppvärmd sadelkammare som direkt angränsar till en stor lösdrift/ligghall med diverse lösningar som uppvärmt vatten direkt till lösdriften samt en fullstor ridbana med grusunderlag. Planen är att ha 4-6 egna hästar på lösdriften. Våran förhoppning är att vi kan pressa in allt detta i den första investeringen så vi kan få nyckeln och "köra igång" direkt för att sedan utveckla vidare, vi vill helst inte ha en massa måsten direkt. Förutom då att bygga hagar och sånt, men det har vi ju ändå en del erfarenhet med så det känns inte lika tungt.

Nu är jag så okunnig att jag inte ens vet om man kan fråga om vad man ungefär skulle tro att detta kan kosta, så om det inte går får ni gärna säga till, men annars vad tror ni detta skulle kunna kosta? Vad ska man ha förberett som en ungefärlig budget?

Eller om vi vänder på det, vi har 4 miljoner och en investerare som är villig att betala hälften av tomten för att få bygga ett semesterhus och potentiella jakträttigheter. Hur långt tar det oss? Kan man få en bra tomt i relativ närhet till Stockholm för 2 miljoner och sedan bygga allt det nämnda för 3? Budgeten är ju inte på något vis skriven i sten men bara som exempel.

Sedan är det ju saker som bygglov också, hur svårt är det att få? Det finns till exempel en hel del skogsbruk som säljs, är det realistiskt att få ett bygglov för en sådan tomt?

Hur mycket kostar det att förbereda en lantlig tomt för byggning? Jag tänker att man måste ju gräva ner avlopp, elektricitet, (helst) fiber och sedan anlägga grusväg, det blir väl att fälla en hel massa träd också?

Så som jag förstår det så är priserna som är skrivna för "klara" hus priset för endast huset? Alltså inkluderas inte grunden eller kostnad för arbete? Hur mycket kan man tänka sig att det kostar? Hur är det med leverans? Får man med vitvaror eller köps det separat?

Ja, det blev långt och förvirrat men förhoppningsvis så förstår ni hur jag menar. Tack i förväg!
 
Eller om vi vänder på det, vi har 4 miljoner och en investerare som är villig att betala hälften av tomten för att få bygga ett semesterhus och potentiella jakträttigheter. Hur långt tar det oss? Kan man få en bra tomt i relativ närhet till Stockholm för 2 miljoner och sedan bygga allt det nämnda för 3? Budgeten är ju inte på något vis skriven i sten men bara som exempel.

Bygga allt det nämnda för tre miljoner - absolut inte en chans.

Vi planerar för nybyggnation och räknar med 3 milj för totalentreprenad av litet nyckelfärdigt enplanshus på 100-120 kvadrat. Då ingår alltså grund på enkla markförhållanden (ingen sprängning/pålning el dyl) hela uppförandet, standardinstallation av el osv. Men INTE borrande av brunn, enskilt avlopp, nedgrävning av el, garage, altan, väg, övrigt tomtarbete osv osv osv. Och vi kommer ju då inte bygga stall/ridbana/lösdrift eller dylikt utan bara hus.
 
Jag rekommenderar att gå in och läsa på hos några av husleverantörerna som erbjuder totalentreprenad av nyckelfärdiga hus, exempelvis Götenehus, Smålandsvillan, Fiskarhedenvillan mfl. Det finns bra information om processen, även om väldigt få av dem ger specifika prisförslag mer än möjligtvis för själva huset. Götenehus är nog den enda jag har hittat som faktiskt ger ett direkt kostnadsförslag inklusive totalentreprenad på hemsidan. De, och Smålandsvillan om jag inte minns fel (kanske A-hus också förresten?) har så man kan "bygga online" och gör vissa tillval direkt för att se hur det påverkar priset. Många bäckar små i husbygge blir flera hundra tusen i slutsumma.
 
Som en liten hjälp på traven kostade 600 meter impregnerat staket samt ligghall á 30 kvm närmare en miljon för mig att bygga för snart tio år sen. ;) Dvs inget grävande för avlopp eller vatten, inget stall.
 
Tack för alla svaren!

Helst så hoppades vi på att vi skulle kunna komma undan utan några lån men det verkar inte troligt 😅

Jag förstår om detta också är en svår fråga att svara på men jag läste om någon här på bukefalos som verkar ha fått till ett väldigt trevligt stall för ca 1 miljon men skulle då göra mycket själv, hur mycket kan man tänka sig att det arbetet skulle kosta istället? Ska man helt enkelt räkna stallet som ett till något mindre bostadshus när det kommer till kostnaden? Gör skillnad i isoleringen och sånt en markant skillnad på priset?

Jag antar att den egentliga frågan är hur mycket högre behöver man gå för att få en komfortabel budget för bygget? Räcker 2 eller ska man gå upp med 3-4?
 
Jag har räknat lite på vad det kan kosta att bygga hus med stall där jag bor, ca 2,5 h från stockholm. Fem hektar mark, enplanshus på 130 kvm och enkelt stall med tre boxar och sadelkammare. Det går på ungefär (minst) 4,5 miljoner kronor. Då är paddock inte inräknat.
 
Vi byggde ett större garage som vi köpte nyckelfärdigt. Alla delarna gick på ca 800 000, kostnaden för arbetet var ungefär lika mycket. Till detta kom grävning, grus och gjutning av grund.

Så att bygga helt nytt kostar en del, jag skulle hellre satsa på en befintlig gård och bygga till/bygga om så det blev som jag ville ha det.
 
Min sambos syster byggde hus och här är deras lista på vad huset kostade. 4,7 miljoner och då har dom ändå gjort en del själva. Det är bara en våning och 4 sovrum och två toaletter.
Så jag tror du får lägga på ett antal miljoner för att få allt du vill ha. Bara tomten kommer kosta en hel del eftersom ni vill ha skog.
 

Bifogade filer

  • 847CDA65-313D-4FA6-A3E3-D1B0AF9C7B3D.jpeg
    847CDA65-313D-4FA6-A3E3-D1B0AF9C7B3D.jpeg
    161,4 KB · Visningar: 103
Jag hade, precis som ridinglady, minst 10 miljoner som första siffra. Jag vet att SCB brukar ha listor med markpriser i olika delar av landet. Det kan vara idé att kika på det och utgå från de siffrorna. 20 ha är inte billigt i krokarna runt Stockholm/Uppsala län oavsett om det är skog eller åkermark. Jag skulle sondera terrängen efter befintliga gårdar och renovera istället.
 
Som en liten hjälp på traven kostade 600 meter impregnerat staket samt ligghall á 30 kvm närmare en miljon för mig att bygga för snart tio år sen. ;) Dvs inget grävande för avlopp eller vatten, inget stall.
Va?? Hur kunde det bli så dyrt?? Vi räknar med att vårt stallbygge på 150 kvm isolerat stall kommer landa på ca 1 miljon, visserligen utan staketet (det finns redan) men ändå... Ligghall om 30 kvm har jag sett massor av kalkyler på som alla hamnat under 100 000 kr.
 
Va?? Hur kunde det bli så dyrt?? Vi räknar med att vårt stallbygge på 150 kvm isolerat stall kommer landa på ca 1 miljon, visserligen utan staketet (det finns redan) men ändå... Ligghall om 30 kvm har jag sett massor av kalkyler på som alla hamnat under 100 000 kr.
Jag gissar på att det är rent trästaket och det kostar en del då.
 
Hej!

Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan börja planera sin drömgård för tidigt, därför har vi börjat kika runt på tomter, husleverantörer, företag som kan gräva fiber, företag som bygger stallar, lite allt möjligt helt enkelt. Men det som sätter käpp i planeringen just nu är våran kompletta okunskap när det kommer till allt involverande bygg vilket gör det väldigt svårt att komma upp med en realistisk förväntning på vad man kan få för våran ungefärliga budget. Det pendlar lite mellan helt klart görbart till kommer aldrig att hända. Släktingar finns som har en del erfarenhet av främst renovation men det känns som det är alldeles förtidigt för att involvera dem just nu så därför vänder jag mig hit då det verkar finnas en stor kollektiv erfarenhet här som kanske kan dra ner mig till jorden igen.

Drömmen är som följande: En skogstomt på ca 20 ha, idealt med mindre än 1-2 timmar till Stockholm eller Uppsala men vi har egentligen inga geografiska begränsningar. Vi vill bygga en villa med tre sovrum och två våningar, ett kallstall med 4 boxar och en uppvärmd sadelkammare som direkt angränsar till en stor lösdrift/ligghall med diverse lösningar som uppvärmt vatten direkt till lösdriften samt en fullstor ridbana med grusunderlag. Planen är att ha 4-6 egna hästar på lösdriften. Våran förhoppning är att vi kan pressa in allt detta i den första investeringen så vi kan få nyckeln och "köra igång" direkt för att sedan utveckla vidare, vi vill helst inte ha en massa måsten direkt. Förutom då att bygga hagar och sånt, men det har vi ju ändå en del erfarenhet med så det känns inte lika tungt.

Nu är jag så okunnig att jag inte ens vet om man kan fråga om vad man ungefär skulle tro att detta kan kosta, så om det inte går får ni gärna säga till, men annars vad tror ni detta skulle kunna kosta? Vad ska man ha förberett som en ungefärlig budget?

Eller om vi vänder på det, vi har 4 miljoner och en investerare som är villig att betala hälften av tomten för att få bygga ett semesterhus och potentiella jakträttigheter. Hur långt tar det oss? Kan man få en bra tomt i relativ närhet till Stockholm för 2 miljoner och sedan bygga allt det nämnda för 3? Budgeten är ju inte på något vis skriven i sten men bara som exempel.

Sedan är det ju saker som bygglov också, hur svårt är det att få? Det finns till exempel en hel del skogsbruk som säljs, är det realistiskt att få ett bygglov för en sådan tomt?

Hur mycket kostar det att förbereda en lantlig tomt för byggning? Jag tänker att man måste ju gräva ner avlopp, elektricitet, (helst) fiber och sedan anlägga grusväg, det blir väl att fälla en hel massa träd också?

Så som jag förstår det så är priserna som är skrivna för "klara" hus priset för endast huset? Alltså inkluderas inte grunden eller kostnad för arbete? Hur mycket kan man tänka sig att det kostar? Hur är det med leverans? Får man med vitvaror eller köps det separat?

Ja, det blev långt och förvirrat men förhoppningsvis så förstår ni hur jag menar. Tack i förväg!
Nej, du får nog dubbla din budget om du ska bygga i Stockholmstrakten. I Norrlands inland kan du nog kanske bygga en mindre gård för 4 mkr.

Vi bygger just nu en liten gård. Tomt 2016, hus 2017 och stall&garage blir klart våren 2021. Vi är uppe i 5 mkr och då var tomten gratis. 4 boxar i stallet. Ingen lyx och vi har gjort mycket själva.

@StallMellanByarna på instagram.

Det är mycket ”osynligt” som kostar:
El till tomtgräns
Anlägga avlopp
Borra efter vatten
Bygglov
Avstyckningskostnad
Förhandsbesked
Kvalitetsansvarig
Färdigställandeskydd
Räntor under byggtid
Bygg-el
Markarbete
Fyllnadsmassor
Uppfart
Anslutning till allmän väg
Lagfart.
 
Va?? Hur kunde det bli så dyrt?? Vi räknar med att vårt stallbygge på 150 kvm isolerat stall kommer landa på ca 1 miljon, visserligen utan staketet (det finns redan) men ändå... Ligghall om 30 kvm har jag sett massor av kalkyler på som alla hamnat under 100 000 kr.

Hahaha, det är jag som är snurrig. Var ordentlig och kollade mina gamla fakturor, och när jag summerade fick jag ihop 97000 kr och det blev visst en nolla till i mitt huvud. :rofl: Tack för att du uppmärksammade det! Nog för att det försvann hiskeligt mycket pengar när jag köpte hus, men kanske inte riktigt en miljon. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp