Behöver hjälp nu!

iris04

Trådstartare
Hej! Jag har en Bichon havanais på 1,5 år. Han är världens snällaste, men vi har ett stort problem. Han är omöjlig vid hundmöten! Han bara skäller och gnyr. Så fort han ser en annan hund blir han galen och vill fram. Vi har testat ALLT och snart vet jag inte om jag orkar med längre... Tacksam för alla tips och råd jag kab få!.
 
Mitt råd är följande: håll ut. Han är fortfarande unghund. Min hund är idag 2 och även om han fortfarande är jobbig vid hundmöten så är det ljusår bättre än för ett år sedan. Vi har konsekvent kör på metoden "avled med rolig leksak/godis".

Försök ta ut svängarna ordentligt när ni närmar er en hund, välj en metod som ni tror fungerar/fungerat minst dåligt och kör konsekvent på denna.
 
..och det är skitjobbigt. Jag vet! Både för en själv och ens egen hund och för att det känns som att alla tycker att man är världens sämsta hundägare. Men man kan trösta sig med att de allra flesta får kämpa med hundmöten. Få hundar är helt oberörda när de går förbi andra hundar, utan bakomliggande tränings dvs.
 
..och det är skitjobbigt. Jag vet! Både för en själv och ens egen hund och för att det känns som att alla tycker att man är världens sämsta hundägare. Men man kan trösta sig med att de allra flesta får kämpa med hundmöten. Få hundar är helt oberörda när de går förbi andra hundar, utan bakomliggande tränings dvs.
Tack för ett peppande svar👍🏻
 
Hej! Jag har en Bichon havanais på 1,5 år. Han är världens snällaste, men vi har ett stort problem. Han är omöjlig vid hundmöten! Han bara skäller och gnyr. Så fort han ser en annan hund blir han galen och vill fram. Vi har testat ALLT och snart vet jag inte om jag orkar med längre... Tacksam för alla tips och råd jag kab få!.
Ta hjälp av en bra instruktör som jobbar belöningsbaserat, det kan vara extremt nyttigt att få nya ögon på situationen och hitta nya sätt. Det är lätt att hamna i en ond spiral som är svår att ta sig ur.
 
Köp en tub mjukost som han får slicka på genom hundmöten, ta ut avstånd så han slipper elda upp sig alltför mycket.
Jag har en rottishane på 14 månader som är väldigt nyfiken på andra hundar (inga utfall, inget skällande eller gnyende, men han tittar väldigt intresserat på alla han möter), funkar suveränt att avleda med godis eller leksak. Numera räcker det att säga hans namn så släpper han den andra hunden.
 
Hej! Jag har en Bichon havanais på 1,5 år. Han är världens snällaste, men vi har ett stort problem. Han är omöjlig vid hundmöten! Han bara skäller och gnyr. Så fort han ser en annan hund blir han galen och vill fram. Vi har testat ALLT och snart vet jag inte om jag orkar med längre... Tacksam för alla tips och råd jag kab få!.

Jag hade problem med min hund också. Jag fick en kurs för just det problemet som hette "hälsa", och fick lära mig skvallertekniken.
Nu är han 100000000 gånger bättre! Kanon!

1. Öka avståndet till mötande hund
2. Skapa kontakt/ögonkontakt med din hund
3. Belöna

Sen jobba med kortare avstånd.

Men läs på om det!
Gå en kurs eller privatkurs på nån timme bara för att komma igång!
 
Det som har fungerat allra bäst på min som nu är inne i en total slyngelperiod där han helst vill kasta sig fram och hälsa på allt, både människor, och hundar har varit att lära honom ett backa kommando när han är vänd mot mig. Dvs att jag kan gå mot honom och då backa honom.
Lärs förstås in helt utan störningar och tränas sen då och då spontant på promenad. Belönas med supergott godis (viktigt!), i mitt fall korv. Det kombineras sen i början med ordentliga avstånd till mötande hund men har medfört att från att han varit totalt ointresserad av belöningar så kan jag nu ställa mig i vägen för det intressanta och belöna och vid behov backa tillräckligt långt bort för att få ordentlig kontakt. Förhoppningsvis går det att så småningom överföra till att han går bredvid istället.

Vi övar även på att med klicker sitta stilla och titta på hundar och belöna när han tittar men inte reagerar. Också här med stora avstånd i början men det har gått rätt fort att kunna minska betydligt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 003
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp