Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

fixar till det emellanåt?

Ja, jag ska försöka fixa något sånt i veckan. får se va det säger.

jag tycker lixom att det är så konstigt att han har vart heeelt fin i magen hela sommaren eller ja i princip hela detta året. när vi har haft det äldre höet.
men nu när vi fick detta nyare så vart han hemsk igen. borde ju vara nått han inte tål... :(
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Men kan du inte åka till veterinären och kolla upp honom då? De borde väl kunna ta prover eller något?
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Men kan du inte åka till veterinären och kolla upp honom då? De borde väl kunna ta prover eller något?

Jag har tänkt på det. och vill göra det hellst. Har även tänkt på vad det möjligen skulle kosta..?
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Ingen aning. Men ta lite blodprover brukar inte vara så dyrt. Om det nu är det de gör.

Iofs tycker jag att allt är billigt efter den dyra förra hösten. Men mår hästen bättre så är det väl värt det, eller hur?
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Ingen aning. Men ta lite blodprover brukar inte vara så dyrt. Om det nu är det de gör.

Iofs tycker jag att allt är billigt efter den dyra förra hösten. Men mår hästen bättre så är det väl värt det, eller hur?

nej kanske inte. håller på att grunda alla tre hästarna nu också så ska punga ut med 1520kr om ca två veckor igen.

Ja helst självklart det är inte kul att de honom sådär. Har mest tänkt om man kunde komma fram till något "billigare" (även om det säkert redan blivit dyrare än vet.)

Idag har han faktiskt inte vart så farligt skitig :banana:
Skiten är hälften hälften bollar och löst och så fiser han helt rinnande.
håller tummarna på att det ser lika vitt och fint ut på hans bakben imorgon bitti.
han går på proviva nu (det som hjälpt näst bäst efter foderjästen) för foderjästen var slut när jag skulle handla :smirk:
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Det låter verkligen inte bra att han är så dålig :crazy: Min kan bli lite lös i början av betet, men de tär verkligen inte som det rinner.

Pesonligen så skulle jag ringt veterinären rätt fort. Hästens hälsa går ju alltid först. Har också ett par vet.räkningar att betala den här månaden med mina lilla csn-pengar, jippi!
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Funderar lite... hur var strukturen på det gröna höet? Det kanske innehöll väldigt lite växttråd? Tidigt skördat? Då kan känsliga hästar bli lösa i magen.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Alltså, du skriver att hästen har stressmage och att den har reagerat varje gång den har fått av ett annat höparti.
För mig är det solklart, se till att undvika förändringar i foderstaten och hjälp hästen att hålla tarmfloran stabil! Det är en förändring i foderstaten ÄVEN om höet kommer från samma åker men kanske är andraskörd i stället för första skörd. Det kan till och med skilja från ena till andra änden av en åker, beroende på hur marken och omgivningen ser ut. Tyvärr.
Har man en känslig häst så reagerar den direkt på detta.
Att den reagerat vid tidigare foderbyten behöver alltså inte heller bero på proteinöverkänslighet, utan sannolikt pga att sammansättningen i det nya grovfodret inte är exakt samma som i det förra.

Jag har ett halvblodssto som också har stressmage så jag känner exakt igen det du skriver! (Med skillnaden att detta dessutom gett henne fång vid två tillfällen, varav den ena då hon var högdräktig :()
Och mitt sto har hållit sig KANON i magen sen jag började ge henne Protexin. Nu har hon bara fått det över sommaren, för att undvika fång igen. Men man kan självklart ge det hela året om det behövs. Och man ökar dosen när man vet i förväg att en "stressituation" (åka släp, tävla, byta foder etc) är på gång.

Jag vet tyvärr inte var Gonäs ligger, var i landet du finns, så jag kan inte tipsa dig om återförsäljare av probiotika. De som importerar Protexin hittar du här (sajten under uppbyggnad, använd kontaktformuläret för att få info om återförsäljare i din närhet - säljes ofta via veterinärer). Du kan också googla efter Probimin, som är ett annat fabrikat som fungerar liknande. Det finns säkert fler, jag vet dock inga...

Lycka till!
Och krångla inte till det för mycket! ;)
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Alltså, du skriver att hästen har stressmage och att den har reagerat varje gång den har fått av ett annat höparti.
För mig är det solklart, se till att undvika förändringar i foderstaten och hjälp hästen att hålla tarmfloran stabil! Det är en förändring i foderstaten ÄVEN om höet kommer från samma åker men kanske är andraskörd i stället för första skörd. Det kan till och med skilja från ena till andra änden av en åker, beroende på hur marken och omgivningen ser ut. Tyvärr.
Har man en känslig häst så reagerar den direkt på detta.
Att den reagerat vid tidigare foderbyten behöver alltså inte heller bero på proteinöverkänslighet, utan sannolikt pga att sammansättningen i det nya grovfodret inte är exakt samma som i det förra.

Jag har ett halvblodssto som också har stressmage så jag känner exakt igen det du skriver! (Med skillnaden att detta dessutom gett henne fång vid två tillfällen, varav den ena då hon var högdräktig :()
Och mitt sto har hållit sig KANON i magen sen jag började ge henne Protexin. Nu har hon bara fått det över sommaren, för att undvika fång igen. Men man kan självklart ge det hela året om det behövs. Och man ökar dosen när man vet i förväg att en "stressituation" (åka släp, tävla, byta foder etc) är på gång.

Jag vet tyvärr inte var Gonäs ligger, var i landet du finns, så jag kan inte tipsa dig om återförsäljare av probiotika. De som importerar Protexin hittar du här (sajten under uppbyggnad, använd kontaktformuläret för att få info om återförsäljare i din närhet - säljes ofta via veterinärer). Du kan också googla efter Probimin, som är ett annat fabrikat som fungerar liknande. Det finns säkert fler, jag vet dock inga...

Lycka till!
Och krångla inte till det för mycket! ;)

hm, varje gång vi har "bytt" så har han inte reagerat. endast när det blivit till nyare hö. :crazy:

Japp självklart försöker jag att låta bli foderstaten så mycket jag kan, men när det gäller höet, speciellt i år, är det jätte svårt när man inte har eget hö.

okej, då kanske man ska testa det då. inge kul att se honom dålig :cry: Va kostar protexinet?
låter ju bra om det hjälper vid transport och tävling med. Tanken är ju att jag ska ut och tävla i början på nästa år. och det är ju inte kul att komma med en nerskiten häst. som egentligen har vita ben :eek:

Gonäs ligger utanför Ludvika i Dalarna om det säger nått? Större städer nära är väl Borlänge, Falun.

Hm, ja men då kanske jag ska fråga vet. som kommer och vaccinerar dom snart igen om hon säljer det?!

TACK:D
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Funderar lite... hur var strukturen på det gröna höet? Det kanske innehöll väldigt lite växttråd? Tidigt skördat? Då kan känsliga hästar bli lösa i magen.

växttråd?:confused:

Det vi har just nu. ja va ska man säga. höigt :p nä jag vet inte hur man ska förklara. det är jätte fint hö och så.

det han fick på ridskolan var dock super grönt, tunt och smuligt.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Det låter verkligen inte bra att han är så dålig :crazy: Min kan bli lite lös i början av betet, men de tär verkligen inte som det rinner.

Pesonligen så skulle jag ringt veterinären rätt fort. Hästens hälsa går ju alltid först. Har också ett par vet.räkningar att betala den här månaden med mina lilla csn-pengar, jippi!

Nej jag vet. :(

ja helt klart, jag pratade med henne sist hon var ut för några veckor sedan. och hon tyckte jag skulle köra på med foderjäst ett tag till. hon hade inte så många tips om just lösa magar. ska fråga henne lite om blodprover eller så när hon kommer ut igen.

Jag har inte ens CSN pengar... jag har ingen inkomst, mina älskade päron betalar än så länge. dom är guld.
Dom har eget företag hemma + en skivbutik så där hjälper jag dom.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Aha, men om du redan har pratat med vet och hon sa att du ska köra på med foderjäst, och om det funkar så satsa på det :)
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Aha, men om du redan har pratat med vet och hon sa att du ska köra på med foderjäst, och om det funkar så satsa på det :)

japp, men hon verkade inte spec kunnig imon området heller men.
imorrn ska jag köpa en burk (var ju slut i fredags).
Sen har jag tänkt ge honom 1 mått (tror det är ca 1 dl) + 1 liter proviva ett tag få se hur det blir.

Annars blir det nog protexin som köps in kanske.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

fixar till det emellanåt?

Ja, jag ska försöka fixa något sånt i veckan. får se va det säger.

jag tycker lixom att det är så konstigt att han har vart heeelt fin i magen hela sommaren eller ja i princip hela detta året. när vi har haft det äldre höet.
men nu när vi fick detta nyare så vart han hemsk igen. borde ju vara nått han inte tål... :(

Ja frågan är om du kommer åt grundproblemet ?!?!?

Mask som tex gör magen känsligare även om du avmaskat nu är han ordentligt kollad för mask ?
Då kan ju annars detta vara en sekundär åkomma och att du inte kommit åt grundproblemet dvs masken .
Vet hästar som gått framåt tebaxs med magen som inte varit ordentligt avmaskade i sin uppväxt ..

Det du måste göra är att söka efter om det kan finnas ett grundproblem vilket kan vara annat än proteinallergi? eller störd tarmflora ..

Magen kanske numer är så känslig så den reagerar för minsta foderbyte men den kanske redan är känslig för någaot annat FEL i magen (magsår ? mask tex)??

Mvh Mia
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Din häst är precis som min gammelpålle var, han är lite av den ängsliga typen och varje förändring oavsett vad visar sig direkt i magen.
Vi har tampats med lös mage under en lång tid, jag har aldrig trott att han haft problem med protein då jag märkte att vid brist ökade den lösa avföringen. Men därmellan kunde han bli likadan, vid foderbyten, transporter eller tom om rutinen brast lite på morgonen av någon orsak så var det dags. Men han var aldrig riktigt ok i magen, för även om avföringen blev lite fastare så var den långt ifrån bollar.

Han är också eksemhäst, vilket kan förklara detta till en viss del dock inte hela sanningen. Vi provade att köra lin fröolja på honom, och det får han fn varje dag sen 18 månader tillbaka. Det positiva är att den lösa magen försvann, han har inte bajsat löst annat än vid transporter och när han blivit riktigt upprörd annars helt ok bollar.:love:

Jag använder lin fröoljan för eksemets skull, och har fått andra positiva bieffekter. Kanske skulle det kunna vara något att fundera på, lin fröoljan har förmåga att skapa ett bättre och starkare skydd i mage och tarmflora. Din pålle verkar ha precis som min hade, en väldigt instabil och känslig mage.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Det hö du har fått hem nu är antingen hö silage eller ensilage,det kan du inte ge en häst med problem mage.Har själv haft en herre m liknande problem om inte jävligare.Veterinären gjorde först tarmflora byte sedan när inte det hjälpte så tog vi blodprov för att kolla lever och njur värdet på honom när det inte var det som var felet så ringde vi manntorps kliniken som trodde att det var en form utav magsår,så han blev behandlad som en häst med magsår och blev bra.:banana: :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 905
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 318
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 358
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp