”Behöver” jag byta bil?

Det blandas hejvilt i tråden så för att bringa klarhet;
1. Det finns två olika typer av regenerering av partikelfilter, "vanlig" och "forced"?
1.1 Den vanliga gör bilden vid själv behov och den kan bara initieras när en vissa krav är uppnådda. Det är olika för olika bilar men exempelvis kan det se ut så här: partikelfiltret igensatt mer än 90%, hastighet högre än 80 km/h lägre växel än 5, minst 50% bränsle i tanken, vattentemperatur minst 90 grader.
1.2 Forced regenerering används när partikelfiltret är igensatt till en grad att den vanliga inte räcker till längre. Man ansluter en diagnosutrustning som ofta måste vara märkesspecifik och sedan startar ett program. Här finns det dock risker. Det blir ordentligt varmt så brännbart material under bilen kan börja brinna eller golvbeläggning kan smälta. Detta är något som du som är dieselbilsägare kan göra själv vid behov, märkesspecifik diagnos utrustning betalar sig ofta vid första användningen.
2. Igensotning av motorer är inte ett stort problem efter införandet av insprutning och luftmassemätare. Sen var det ett större problem för bensinmotorer som aldrig jobbade, inte dieslar, Kan det fortfarande ställa till det? Självklart. Men låt oss säga så här. Är din bilanvändning unik? Nej! Skulle du få problem av det här skulle nästan alla som kör dieslar i städer få stora problem.

Under förutsättning att du har råd med en större reparation av bilen skulle jag behålla den och göra följande;
1. Undersök (om bilen har partikelfilter) hur du får bilen att göra en regenerering. Och försett bilen i den situationen när du åker och handlar.
2. Accelerera lite hårdare när bilen är varm.
3. Sätter partikelfiltret igen, skaffa en diagnosutrustning som funkar med bilen och kör en forcerad regenerering själv. Märkesforum är en bra idé att söka på.
4. Har din bil longlifeservice, sluta med det. Släng in ett extra oljebyte vid 1500 mil.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 418
Senast: AraSlei
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp