”Behöver” jag byta bil?

Fibusen

Trådstartare
Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra fyrhjulsdrift och jag känner mig väldigt trygg även på vintern.

MEN… Jag köpte den när jag pendlade 10-11 mil per arbetspass…Nu åker jag mestadels kortändor på byn. Jobbet ligger på promenadavstånd, och bilen går mest till och från skolan med grabben varannan vecka dom dagar han inte cyklar. Snart är det kolsvart på morgonen och jag kommer vilja köra han då då jag inte vill att han cyklar i mörkret. (Naturligtvis med motorvärmare när det är kallt!) Sen kör jag kanske 1-2 längre sträckor varje månad när jag storhandlar/åker in till stan, då pratar vi om kanske 6-7 mil fram och tillbaka.

Och problemet är att jag har en diesel… Kommer den klegga igen i partikelfiltret av detta?
Jag behöver verkligen ingen diesel längre som sagt, men jag har så svårt att skiljas från min bil!

Jag tänker att jag har en väldigt bra bil i många många år till om jag inte säljer, samtidigt så är jag rädd för att om jag inte säljer, att den blir förstörd… Och att jag egentligen klarar mig på en betydligt ”billigare” bil nu där jag slipper en dyr skatt bl.a… Men som alltid, man vet vad man har, men inte vad man får… Och efter en rejäl bilolycka för x antal år sen så är jag alltid lite rädd att köra på vintern, men med denna så känner jag mig säker. Men kanske byta till en äldre, bensinare då istället?

Hur hade ni resonerat?

Tilägg, bilen är färdigbetald och klar, så handlar inte om den ekonomiskt på så sätt!
 
Vet inte om det är någon större fara då jag har flera i min bekantskapskrets som kör korta resor med diesel.
Partikelfiltret ligger inte i någon typ av serviceintervall? Du skulle ju kunna be dem kolla/byta nästa gång.
 
Jag har det ungefär likadant. Jag har en diesel och när jag köpte den körde jag regelbundet ganska långa sträckor men numera går den mest korta sträckor. Verkstan har påpekat någon gång att partikelfiltret var lite kleggigare (kanske inte deras _exakta_ ord :D ) än vad det borde vara men inget extremt. Däremot fick jag rekommendationen av dom att åka på lite utflykter med bilen ibland så det försöker jag göra nu. Utflykter helt enkelt. Kanske åka till en svampskog lite/mycket längre bort än normalt, åka och hälsa på den där kompisen som flyttat lite längre bort (om det går mtp covid naturligtvis) osv. Inte jätteofta men ibland.

Men kolla av nästa gång du har den inne för service så som @Nepenthe föreslår tycker jag låter som en utmärkt idé.
 
Min bil varnar när partikelfiltet behöver rensas ur, dvs att bilen behöver köras en längre sträcka i över 60 km/h.
Har haft problem med filtret, då fick det skickas iväg och brännas ur, betydligt billigare än att byta hela grejen.
Jag har en 07 och den är inte riktigt gjord för dagens moderna diesel med massa tillsatser.
Kör jag mycket korta sträckor försöker jag ta en längre tur varje vecka, det brukar lösa sig av sig självt iom att jag åker och tränar med hästen, behöver ta den till jobbet osv.

Jag skulle egentligen klara mig med en mindre och billigare bil men precis som du är jag fäst vid min bil och känner mig trygg och säker i den.
 
Behåll bilen och någon gång i veckan eller så kör du en längre runda med den så att den får varva upp och bli riktigt varm i motorn.

Jag drar mig till minnes historien om den gamla mannen som fick sin bil stulen. När han så småningom återfick bilen så kunde han konstatera att den aldrig gått så bra som den gjorde då. Tjuvarnas buskörning hade slaggat ur bilen ordentligt och den gick som en klocka efter det.
 
Jag fick tipset (när den inte gick igenom besiktningen) att köra motorvägen 3 mil i tvåan. Jag gjorde inte riktigt det, men nästan. Och ombesiktningen gick som en dans.

Det är inte idealiskt att köra korta kalla sträckor med diesel, men det finns också medel att tillsätta i tanken som bättrar situationen. Titta t ex på Diesel Complete System Cleaner (Biltema bl a).
 
Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra fyrhjulsdrift och jag känner mig väldigt trygg även på vintern.

MEN… Jag köpte den när jag pendlade 10-11 mil per arbetspass…Nu åker jag mestadels kortändor på byn. Jobbet ligger på promenadavstånd, och bilen går mest till och från skolan med grabben varannan vecka dom dagar han inte cyklar. Snart är det kolsvart på morgonen och jag kommer vilja köra han då då jag inte vill att han cyklar i mörkret. (Naturligtvis med motorvärmare när det är kallt!) Sen kör jag kanske 1-2 längre sträckor varje månad när jag storhandlar/åker in till stan, då pratar vi om kanske 6-7 mil fram och tillbaka.

Och problemet är att jag har en diesel… Kommer den klegga igen i partikelfiltret av detta?
Jag behöver verkligen ingen diesel längre som sagt, men jag har så svårt att skiljas från min bil!

Jag tänker att jag har en väldigt bra bil i många många år till om jag inte säljer, samtidigt så är jag rädd för att om jag inte säljer, att den blir förstörd… Och att jag egentligen klarar mig på en betydligt ”billigare” bil nu där jag slipper en dyr skatt bl.a… Men som alltid, man vet vad man har, men inte vad man får… Och efter en rejäl bilolycka för x antal år sen så är jag alltid lite rädd att köra på vintern, men med denna så känner jag mig säker. Men kanske byta till en äldre, bensinare då istället?

Hur hade ni resonerat?

Tilägg, bilen är färdigbetald och klar, så handlar inte om den ekonomiskt på så sätt!

Det är ett problem. Men man löser det med sådär 10 km i 100 km/h nån gång i veckan. Det är så verkstaden gör.
 
Jag har haft diesel när jag nästan bara kört korta sträckor. Har aldrig fått höra att det varit några problem med den. Den gick då till och från stallet 1,5 mil ToR samt ungefär 3 mil enkel till grannstaden ca varannan vecka. För min verkade det räcka att den fick gå lite längre någon gång då och då för att vara nöjd.
Min nuvarande som jag köpte med tanke på att pendla men är nu arbetslös går på samma sätt men den har jag bara haft knappt 1 år så vet inte hur den ser ut.
 
Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra fyrhjulsdrift och jag känner mig väldigt trygg även på vintern.

MEN… Jag köpte den när jag pendlade 10-11 mil per arbetspass…Nu åker jag mestadels kortändor på byn. Jobbet ligger på promenadavstånd, och bilen går mest till och från skolan med grabben varannan vecka dom dagar han inte cyklar. Snart är det kolsvart på morgonen och jag kommer vilja köra han då då jag inte vill att han cyklar i mörkret. (Naturligtvis med motorvärmare när det är kallt!) Sen kör jag kanske 1-2 längre sträckor varje månad när jag storhandlar/åker in till stan, då pratar vi om kanske 6-7 mil fram och tillbaka.

Och problemet är att jag har en diesel… Kommer den klegga igen i partikelfiltret av detta?
Jag behöver verkligen ingen diesel längre som sagt, men jag har så svårt att skiljas från min bil!

Jag tänker att jag har en väldigt bra bil i många många år till om jag inte säljer, samtidigt så är jag rädd för att om jag inte säljer, att den blir förstörd… Och att jag egentligen klarar mig på en betydligt ”billigare” bil nu där jag slipper en dyr skatt bl.a… Men som alltid, man vet vad man har, men inte vad man får… Och efter en rejäl bilolycka för x antal år sen så är jag alltid lite rädd att köra på vintern, men med denna så känner jag mig säker. Men kanske byta till en äldre, bensinare då istället?

Hur hade ni resonerat?

Tilägg, bilen är färdigbetald och klar, så handlar inte om den ekonomiskt på så sätt!
Är du säker på att den har partikelfilter? Jag tror inte det var ett lagkrav på bilar av årsmodell -09.
 
Vet inte om det är någon större fara då jag har flera i min bekantskapskrets som kör korta resor med diesel.
Partikelfiltret ligger inte i någon typ av serviceintervall? Du skulle ju kunna be dem kolla/byta nästa gång.

Det behövs rätt hög temp för att bränna ur dvs regenerera filtret såsom det är tänkt att bilen ska göra. När man kör korta sträckor sker inte detta och filtret sätter igen. Verkstaden kan då starta en forcerad regenerering och rädda situationen men på sikt kommer filtrets livslängd kortas och det är rätt dyrt att byta. Bäst är därför att regelbundet köra bilen ordentligt varm tex några mil på lägre växel än normalt.

Min bil krånglade mkt med detta när min hund var valp o bilen användes som hundkoja inom stan 1-3 km sträckor endast. Sen jag bytte stall o pendlar 4.5 mil 5 dagar i veckan har den lugnat sig.

Rådet från verkstan var att köra på växel 4 (har manuell låda) i 100 knyck några mil ibland och bränna ur den...
 
Jag får testa och köra ur han ordentligt då och då helt enkelt och hoppas att den håller sig fortsatt fräsch. 🙏🏻 Haft ont i magen över detta i flera veckor nu och funderat fram och tillbaka. Så löjligt förälskad i bilen så det är inte klokt! 🙈😍😂
 
Behåll bilen och serva den regelbundet. Finns inget bättre än en bil som går och går och går, som man känner, vet hur den fungerar på vägar och underlag :)
 
Med min stora Ford 350 diesel pick-up fick jag radet att trampa gasen i botten nar jag skulle upp for berget dar jag bodde da, minst en gang i veckan ... garna lite mer. Sedan var problemet helt ur varlden. :p (Det var automatlada)
 
En diesel bil behöver bli genom varm innan partikel filtret sätter sig . De kostar mer att rengöra de sen . Och den måste gå långsträckta på ett par bil minst en gång i veckan .

Varför tror ni de finns diesel bil euro 6 och uppåt för. Och varför använder man adblue för på dom nya diesel bilarna
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 830
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 418
Senast: AraSlei
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp