Behöver lite hjälp med att tänka om

AbCdE

Trådstartare
Jag har alltid haft våra djur fullt försäkrade upp till tänderna. Nu har vi bla två dyrare hästar och försäkringspremierna har skjutit i höjden 😱 Jag fundrar om jag kan lägga om försäkringarna så de inte är så extremt dyra men jag har fastnat i mitt hjul och har svårt att tänka utanför boxen så jag skulle vilja bolla lite hur jag kan göra, hur ni har gjort ☺️
 
Jag har alltid haft våra djur fullt försäkrade upp till tänderna. Nu har vi bla två dyrare hästar och försäkringspremierna har skjutit i höjden 😱 Jag fundrar om jag kan lägga om försäkringarna så de inte är så extremt dyra men jag har fastnat i mitt hjul och har svårt att tänka utanför boxen så jag skulle vilja bolla lite hur jag kan göra, hur ni har gjort ☺️
Är det liv eller vet delen du tänker på eller båda två?
 
Livdelen gör premien dyyyr.
Kan du sänka den eller ta bort den eller bara ha en liten summa där så går det att spara endel pengar.


Jag har högsta veterinärvård och lågt i liv. (Swb) Betalar ändå en tusenlapp i månaden.
Tanken var att ta bort liv och spara själv den mellanskillnaden men har inte börjat med det än.
 
Jag har valt att lägga stor del av livdelen som begränsad. Det gör STOR skillnad på premien. Men då har jag ston lämpliga för avel, vilket gör att de har ett värde även om de skulle dömas ut för mycket av det som gör att jag inte får ut något från den begränsade delen.
 
Har försäkrat högt i veterinärvård och lägre i liv. Hundarna har inte haft något livvärde alls. Men har heller inte köpt någon dyr häst, så har försäkrat för inköpspriset runt 15-30’. Sen har ju hästarna varit värda betydligt mer efter ett par år, men försäkringen har fått ligga kvar.
 
De senaste hästarna hade inte försäkring alls (inte heller veterinärvård) men det ställer ju krav på privatekonomin så klart. Hundarna har sedan 10+ år inga försäkringar.

Kan du stå ut med att förlora insatt kapital, d v s livgardet? Minska eller ta bort helt. Fundera på om A2-försäkring räcker för veterinärvård.
 
Det är lätt att fastna, jag har själv gjort det men fick en rejäl tankeställare när en vän som satt fast i samma tänk hamnade i en tråkig situation. H'n hade en häst som blev sjuk med mycket dålig prognos (obefintlig). Innan vet ville döma ut den så skulle de testa att medicinerna i ett halvår. Ägare ville inte ta bort för då fick h'n ju inte ut försäkringen. Problemet var att bara medicinen skulle kosta lika mycket som livvärdet. Det hela blev ett bryskt uppvaknande för mig.

Fundera på vad du är villig att utsätta din häst för behandlingsmässigt. Kan du tänka dig att buköppna? Scint? Kolla priser på det du kan tänka dig att göra och välj vet försäkring från det.
Hur är det med självrisk? Du kanske kan öka den, det gör massor på premien.
Livvärde vad vill du ha ut av det. Behöver du en användbarhetsförsäkring på hela värdet? Delar kanske kan ligga som ond bråd död? Vad har du för ekonomi i övrigt? Är försäkringen din enda möjlighet att köpa ny häst?
Kan du spara undan hälften av premiesänkningen i några år och spara som en buffert? Vad blir det för pengar?
Rent krasst är en försäkring rätt dyr i förhållande till vad man får om man inte har en rejäl olyckskorp. Även min som stundtals verkar jobba på att ha ihjäl sig själv går jag back på.
På min 11 åring har jag hittills aldrig nyttjat försäkringen, inte ens vid fången, då det rört sig om så små summor. Hade nog fått ut några få hundringar vid fångröntgen men det hade ätits upp av högre premie då rabatten försvunnit.
Sätt dig och räkna ordentligt och lägg bort det där svenska tvånget som är så inbyggt i vår kultur om att man inte tycker om sitt djur om det inte är försäkrat upp över öronen.
 
Har högsta veterinärvård, men inget liv på både häst och övriga djur. Hade jag haft en häst för 150' eller uppåt hade jag övervägt att ha en liten del livförsäkring, för att få en startsumma att börja spara om till nya 150' om det värsta händer.
 
Det är lätt att fastna, jag har själv gjort det men fick en rejäl tankeställare när en vän som satt fast i samma tänk hamnade i en tråkig situation. H'n hade en häst som blev sjuk med mycket dålig prognos (obefintlig). Innan vet ville döma ut den så skulle de testa att medicinerna i ett halvår. Ägare ville inte ta bort för då fick h'n ju inte ut försäkringen. Problemet var att bara medicinen skulle kosta lika mycket som livvärdet. Det hela blev ett bryskt uppvaknande för mig.

Fundera på vad du är villig att utsätta din häst för behandlingsmässigt. Kan du tänka dig att buköppna? Scint? Kolla priser på det du kan tänka dig att göra och välj vet försäkring från det.
Hur är det med självrisk? Du kanske kan öka den, det gör massor på premien.
Livvärde vad vill du ha ut av det. Behöver du en användbarhetsförsäkring på hela värdet? Delar kanske kan ligga som ond bråd död? Vad har du för ekonomi i övrigt? Är försäkringen din enda möjlighet att köpa ny häst?
Kan du spara undan hälften av premiesänkningen i några år och spara som en buffert? Vad blir det för pengar?
Rent krasst är en försäkring rätt dyr i förhållande till vad man får om man inte har en rejäl olyckskorp. Även min som stundtals verkar jobba på att ha ihjäl sig själv går jag back på.
På min 11 åring har jag hittills aldrig nyttjat försäkringen, inte ens vid fången, då det rört sig om så små summor. Hade nog fått ut några få hundringar vid fångröntgen men det hade ätits upp av högre premie då rabatten försvunnit.
Sätt dig och räkna ordentligt och lägg bort det där svenska tvånget som är så inbyggt i vår kultur om att man inte tycker om sitt djur om det inte är försäkrat upp över öronen.
Exakt det här har jag gjort. Sänkte nyligen beloppet på veterinärvården på min stora häst. Har livförsäkring, men inte så högt.

Min häst kommer aldrig bli uppstallad på en klinik oavsett orsak. Buköppning eller dylikt är inte aktuellt. Och det är för att jag tycker om honom! Han hade inte tagit en längre konvalescens bra.

Mina små har jag begränsad veterinärvård på. Det är väl lite samma där, de börjar bli till åren så mer omfattande behandlingar känns inte schysst.
 
Jag valde aktivt bort högt i liv(tro jag har 7000kr) och valde högsta i veterinärvård istället. För mig är det viktigare att kunna ge min häst vård istället för att jag ska få ut pengar när han ev avlivas. :)
 
Har aktivt valt bort användbarheten och valt att lägga livvärdet lägre än hästen är värd. Full veterinärvård. Valde också att byta bolag i år då mitt bolag höjde premien med 18%, fick då ner premien med 3200 kr för motsvarande försäkring.
Det var ändå en ny försäkring när jag köpte hästen så att byta känns inte som något problem.
 
På vet vård så har jag högsta självrisk som ligger på 5 000.
Har även den vet vårdförsäkring som är anpassad för trav och galopphästar då jag inte är intresserad MR, scint och likande utan är fult nöjd med röntgen, ul och vila med antiinflammatoriskt, även längre om det skulle behövas.
Där emot så vill ja ha försäkring för kolik på långfredagen, sår som behöver sys på julafton eller något annat dyrt.
 
På vet vård så har jag högsta självrisk som ligger på 5 000.
Har även den vet vårdförsäkring som är anpassad för trav och galopphästar då jag inte är intresserad MR, scint och likande utan är fult nöjd med röntgen, ul och vila med antiinflammatoriskt, även längre om det skulle behövas.
Där emot så vill ja ha försäkring för kolik på långfredagen, sår som behöver sys på julafton eller något annat dyrt.
Hur väljer du ut så specifikt?
 
Jag har högsta veterinärvårdsförsäkringen och en livförsäkring som är på ett belopp som är ca hälften av vad hästen är värd. Men eftersom det är så dyrt så har jag funderat på att sänka den.
Men ni andra som har en låg livförsäkring- tror ni att det är en nackdel om hästen ska säljas? jag har bekanta som letade häst i somras och för dem var det en nackdel om hästen inte var försäkrad till det belopp den skulle säljas för, och jag har hört fler som resonerat på samma sätt.
Problemet kan ju bli att det blir svårt för den nya ägaren att höja livförsäkringen om hästen skulle haft en skada (som inte behöver påverka den öht)
 
Jag har högsta veterinärvårdsförsäkringen och en livförsäkring som är på ett belopp som är ca hälften av vad hästen är värd. Men eftersom det är så dyrt så har jag funderat på att sänka den.
Men ni andra som har en låg livförsäkring- tror ni att det är en nackdel om hästen ska säljas? jag har bekanta som letade häst i somras och för dem var det en nackdel om hästen inte var försäkrad till det belopp den skulle säljas för, och jag har hört fler som resonerat på samma sätt.
Problemet kan ju bli att det blir svårt för den nya ägaren att höja livförsäkringen om hästen skulle haft en skada (som inte behöver påverka den öht)
Jag tänkte ställa exakt samma fråga själv.

Vår ponny är försäkrad till 95'.

Det är en dyr försäkring med "extra allt".

Han betingar nog i dagsläget ett värde på ca 130', vilket många inte skulle vilja försäkra till ändå.

Jag resonerar som att jag har 95' själv, om han går och dör, men samtidigt är det dyrt.

Vid eventuell försäljning är det förmodligen (?) en nackdel om han står på exempelvis 50' och så är försäljningssumman fortfarande 130'.

Jag är kluven, för det är klart att jag också gärna hade sett minskade kostnader.
 
Jag tänkte ställa exakt samma fråga själv.

Vår ponny är försäkrad till 95'.

Det är en dyr försäkring med "extra allt".

Han betingar nog i dagsläget ett värde på ca 130', vilket många inte skulle vilja försäkra till ändå.

Jag resonerar som att jag har 95' själv, om han går och dör, men samtidigt är det dyrt.

Vid eventuell försäljning är det förmodligen (?) en nackdel om han står på exempelvis 50' och så är försäljningssumman fortfarande 130'.

Jag är kluven, för det är klart att jag också gärna hade sett minskade kostnader.
Det där är en bra tanke, har man någon liten tanke på att sälja så kan det vara en fördel att ha hög livförsäkring. :up:
 
Det där är en bra tanke, har man någon liten tanke på att sälja så kan det vara en fördel att ha hög livförsäkring. :up:
Det är lite så jag tänker... Men vi har inte för avsikt att sälja honom, och inför ev försäljning hade jag nog kostat på röntgen.

Å andra sidan, de fynd som ev framkommer i så fall, kan innebära att någon inte ens vill köpa honom.

Tex upptäckt av artros?

Skulle det vara idé att göra en check nu?

Hur skulle jag isf sedan agera?

Sänka livvärdet eftersom han förmodligen inte är värd så mycket vid ev fynd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
910
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 883
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 704
Senast: lillamy73
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 348
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp