Behöver lite hjälp med att tänka om

Jag har högsta veterinärvårdsförsäkringen och en livförsäkring som är på ett belopp som är ca hälften av vad hästen är värd. Men eftersom det är så dyrt så har jag funderat på att sänka den.
Men ni andra som har en låg livförsäkring- tror ni att det är en nackdel om hästen ska säljas? jag har bekanta som letade häst i somras och för dem var det en nackdel om hästen inte var försäkrad till det belopp den skulle säljas för, och jag har hört fler som resonerat på samma sätt.
Problemet kan ju bli att det blir svårt för den nya ägaren att höja livförsäkringen om hästen skulle haft en skada (som inte behöver påverka den öht)
Kan det vara värt att lägga en del av livvärdet i en begränsad försäkring?
 
Går ju att ringa sitt försäkringsbolag och bolla lite tankar 🙂 det gjorde jag!

På min försäkring ingår 10.000 vid akut avlivning t.ex vilket är en av anledningarna till att jag inte har så mycket på liv.
Sen köptes hon billigt.
Man kan ju ta bort buköppningen med om man inte tror att man skulle kunna gå igenom det t.ex.
 
Går ju att ringa sitt försäkringsbolag och bolla lite tankar 🙂 det gjorde jag!

På min försäkring ingår 10.000 vid akut avlivning t.ex vilket är en av anledningarna till att jag inte har så mycket på liv.
Sen köptes hon billigt.
Man kan ju ta bort buköppningen med om man inte tror att man skulle kunna gå igenom det t.ex.
Vilket bolag kan man plocka bort buköppnig hos?
 
Vilket bolag kan man plocka bort buköppnig hos?
Det har jag kunnat på både Agria och Folksam. De har iaf alltid frågat när jag tecknat försäkring. Dina Försäkringar med.
02AACFAE-CA7B-44D0-AE59-E5D1B7E0C574.jpeg
 
Jag har bara upptäckt att det är en nackdel med lågt livvärde när man ska sälja hästen.
Många köpare vill i alla fall när dom ska köpa ha full teckning för det dom betalar. Så om hästen har en livförsäkring på 90" som i ett exempel här och går att sälja för 130" kan vissa köpare bli lite kinkiga över att dom måste ändra på försäkringen själv och inte bara ta över den som finns.
Har själv också en otrevlig erfarenhet av att man höjde försäkringen på en häst jag sålt i samband med affären. Helt enligt reglerna fick ju hästen karens på det utökade beloppet. Givetvis blev den under den tiden dålig och köparen blev skogstokig för att inte försäkringen gällde för hela inköpspriset.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 080
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp