Behöver lite inkörningstips!?!

R

reykurboy

Har börjat tömköra min islänning, det går jättebra med tömmar å allt, rider western med honom så han e van vid de mästa, men... han gör ibland tvärsvängar hemåt... :mad:
Å de e ju inte så jättebra om han har såna fasoner när man så småningom ska sätta kärra på...

Så ja behöver tips å råd!?!

COWGIRL RULES.... :banana:
 
Ärligt talat så har jag inga bra råd... En travare skulle aldrig få lov att göra något dyl... Med risk att låta som en djurplågare... Ett rejält rapp så att hästen rör sig framåt istället för att vända är mitt enda förslag...
 
Såg sen att det var ett gaaaammalt inlägg, men det kan ju ändå få vara kvar en dag..

Du ska nog kontakta körsidan istället. Där piskar vi inte hästarna. Pisken är inget drivmedel/straffmedel.

H'sten svvänger hemåt för att di inte är dess ledare, den litar inte på att du vet bäst, den är osäker, och vill till det den känner till. Den kan även vara lat, men en häst kan inte planera sin hemflykt för att den vet att det ska jobbas.

Det rekommenderas oxå en tur till Hästhanteringsforumet, där vet de allt om hästbeteenden.
vad du än gör, bärja inte slå din älskade häst..
Backa hellre några steg i utbildningen och ta hjälp, man ska alltid vara flera om att köra in en häst.
Sen... önskar jag dig lycka till för att köra in sin egen häst är underbart den dagen man sitter där bakom o småler!

/jenny
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 945
Senast: Ajda
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp