behöver lite råd och samvete..

C

chrisse

Det är hoppning på ridskolan i helgen och jag vet inte om jag ska vara med eller inte.

Min häst hoppar 70-80-90 banor hemma och enstaka hinder på en meter.
Har hoppat 1,10 stillastående (misstag över boxdörren :crazy: ) och travhoppat 1,20 vid löshoppning.

MEN han är tittig och osäker när han kommer på bortaplan och kan vägra för minsta lilla.

Jag vill vara med på hoppningen av träningsskäl. Tycker ni att det är osmart och "taskigt"?
Jag ska inte tävla honom i hoppning men vill bara komma ut och göra lite roliga saker med honom.
Jag tycker det är kul vare sig han hoppar eller inte men jag vet ju inte vad hästen tycker.
Det är det här med nya hinder som är läskigt, tycker han.

OM jag är med, hur gör jag bäst då?
Ska jag driva över honom ändå om han stannar (hindrena kommer ligga på runt 50 cm bara. lagom för mig :D ) eller ska man vända och prova igen? Jag tror mer på det första men vill höra vad ni proffs säger som kan det här med hoppning.
Själv är jag en glad hobbyryttare som hör hemma i skogen där ingen ser och bedömmer.. :crazy:

Han älskar ju att hoppa när han känner sig säker...

Nu har jag inte hoppat sen början av sommaren heller så det kan ju ha "släppt", man vet ju aldrig....
Var ute och hoppade några stockar i skogen och då tog han en bergsknalle av bara farten som var enligt mig jättehög, iafl över 1 meter :crazy:

Så han kanske är sugen på att hoppa.. ehh..??
 
Klart du ska vara med! Enda sättet "problemet" kan lösas är ju genom övnng!
Personligen tycker jag att du ska driva över honom även om han stannar, eftersom det är så lågt. Det låter ju som att han orkar det, men jag tycker inte att du ska tvinga honom över. Han ska gå över, även om det tar jättelång tid, därför att du ber honom, och därför att det är faktiskt inte speciellt farligt! Det viktigate tror jag är din inställning. Skratta åt eventuella missöden! Skratt är ju det säkraste kortet för att få spänningar att släppa! Och du vet väl, att ett skratt förlänger livet... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 543
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 917
Senast: tolksele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp