Behöver lite tips

Inte mina första sökningar i alla fall. Är du säker på att du inte sökt på när katten är fertil?

Djurvårdsguiden skriver:

När ska man göra det?
Du kan låta kastrera katten tidigast när den är fyra månader gammal. Lämplig tid är när hon är 5 – 6 månader gammal. Tänk på att en katt kan bli dräktig tidigt, redan vid några månaders ålder.
 
Och så här säger SVA. Skrivet för 3 år sen.
33545
 
Djurvårdsguiden skriver:

När ska man göra det?
Du kan låta kastrera katten tidigast när den är fyra månader gammal. Lämplig tid är när hon är 5 – 6 månader gammal. Tänk på att en katt kan bli dräktig tidigt, redan vid några månaders ålder.

Där står det fyra månader, inte sex.
 
Där står det fyra månader, inte sex.

Tidigast och lämpligast är två skilda saker.

Och ingenstans står det 12 veckor som ni skriver här utan alla förespråkar att katterna skall vara som yngst 16 veckor.

Finns väl en anledning till att bara vissa veterinärer gör det ifrån 12...
 
Tidigast och lämpligast är två skilda saker.

Och ingenstans står det 12 veckor som ni skriver här utan alla förespråkar att katterna skall vara som yngst 16 veckor.

Finns väl en anledning till att bara vissa veterinärer gör det ifrån 12...

Ingen har påstått att det ska stå 12 v heller? På min länk står det att det är lämpligt från 4 månader. För att man helst ser att katten är fullvaccinerad innan kastrering.
Att vissa av oss kastrerar tidigare än så är en annan sak.
Och ja, det finns anledning till att bara vissa gör det. Endel följer SVA's rekommendationer till punkt och pricka, andra följer sina egna åsikter baserat på erfarenhet utifrån/sen gammalt. Inte konstigt alls. Eller vad syftar du på?
 
Tidigast och lämpligast är två skilda saker.

Och ingenstans står det 12 veckor som ni skriver här utan alla förespråkar att katterna skall vara som yngst 16 veckor.

Finns väl en anledning till att bara vissa veterinärer gör det ifrån 12...
Jag har inte skrivit någonting om 12 veckor, bara påpekat att sex månader inte nödvändigtvis är norm. Tidigare inlägg har dock påpekat att den enda anledningen till att svenska veterinärer rekommenderar kastering först vid sexton veckor är fullföljd vaccinering, inte att katten nödvändigtvis är för ung.

Personligen tycker jag det är ett betydligt större problem att många kattungar inte kastreras innan de säljs, än att de kastreras för tidigt.
 
Ja men 4 månader är 16 veckor, inte 12.

Enligt SVFs smådjurssektion kan kastrering ske före 4 månaders ålder: http://www.smadjurssektionen.se/normgruppen/rekommendationer-angående-kastration-av-katt-26741218

I praktiken är det alltså den enskilda veterinären som avgör hur unga katter hen vill kastrera. Alla huskatter bör i min mening falla under ”särskilda behov”. Ska jag vara krass är det viktigare att de kastreras än vaccineras, om nu någon väljer vad man ska lägga pengarna på.
 
Tidigast och lämpligast är två skilda saker.

Och ingenstans står det 12 veckor som ni skriver här utan alla förespråkar att katterna skall vara som yngst 16 veckor.

Finns väl en anledning till att bara vissa veterinärer gör det ifrån 12...
Det står ju "vid behov tidigare än så" i missfidelis länk.
 
Sist jag kastrerade ung katt så var det 6 månader eller x kg. Dvs om missen bara uppnått vikten tidigare var det helt okej. Att man rek 6 mån var för då har de flesta missar uppnått vikten men inte hunnit yngla av sig med lite tur. Och det här var ändå typ 15 år sen.

Viktigast är att ALLTID kastrera INNAN de fått få ut. Mina har kastreras när de visat intresse för dörren eller när de varit ca 6 månader. Jag ser noll poäng ha en fertil innekatt ens. Katter med utevistelse ska INTE vara fertila punkt.

Som flera skrivit så kastreras både kattungar och hundvalpar utomlands.
 
Du tror alltså att det räcker med 12 veckor? Välkommen till katthemmen där de som har tur hamnar. Jag blir uppriktigt så ledsen av alla oansvariga kattägare som låter sina okastrerade katter skapa fler katter. Visst händer det olyckor, innekatter som är okastrerade som rymmer eller dylikt men alltså, du har här chansen att kastrera. Gör det.
Men det händer precis nu...
 
Du tror alltså att det räcker med 12 veckor? Välkommen till katthemmen där de som har tur hamnar. Jag blir uppriktigt så ledsen av alla oansvariga kattägare som låter sina okastrerade katter skapa fler katter. Visst händer det olyckor, innekatter som är okastrerade som rymmer eller dylikt men alltså, du har här chansen att kastrera. Gör det.
Men vi tar hand om de...
 
  • Gilla
Reactions: ako
Redan för hundra år sen när jag kastrerade min Tekla gick de på vikt. 6 månader (som var rek då, nu är den 4 mån) eller minst x kg. Dvs om katten vägde x kg vid 5 månader kastrerade de utqn problem. Om katten inte vägde x kilo innan 6 mån väntade man till 6 mån och kastrerade då.

Minns inte exakt vikt, men x kg hade en normal frisk kattunge uppnått innan 6 mån ålder.

Så inte ens för 20 år sen var det rabiat minst 6 mån utqn åtminstone större kliniker gick främst på vikt och sekundärt på ålder.

Jag har kastrerat alla mina när de visat intresse för dörren på ett uppfordrande vis eller vid 6 mån vilket som kommer först. Skulle aldrig släppa ut en okastrerad katt. Majoriteten av de jag haft från kattunge har kastrerats innan 6 mån. Och det är minst 5 år sen jag hade kattunge...
 
Redan för hundra år sen när jag kastrerade min Tekla gick de på vikt. 6 månader (som var rek då, nu är den 4 mån) eller minst x kg. Dvs om katten vägde x kg vid 5 månader kastrerade de utqn problem. Om katten inte vägde x kilo innan 6 mån väntade man till 6 mån och kastrerade då.

Minns inte exakt vikt, men x kg hade en normal frisk kattunge uppnått innan 6 mån ålder.

Så inte ens för 20 år sen var det rabiat minst 6 mån utqn åtminstone större kliniker gick främst på vikt och sekundärt på ålder.

Jag har kastrerat alla mina när de visat intresse för dörren på ett uppfordrande vis eller vid 6 mån vilket som kommer först. Skulle aldrig släppa ut en okastrerad katt. Majoriteten av de jag haft från kattunge har kastrerats innan 6 mån. Och det är minst 5 år sen jag hade kattunge...
De flesta brukar säga 1,5 kg och visst väger en normal katt det långt innan hen är 6 månader. (Med reservation för att det kan ha ändrats nedåt, det var 11 år sedan jag senast kastrerade en katt, då vid fem månaders ålder.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Squie
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp