Behöver man vaccinera mot influensa?

S

seifur1

Jag har alltid vaccinerat min häst mot både stelkramp och influensa. Nu funderar jag på om inte influensavaccinationen är onödig när man inte tävlar, smittorisken är ju inte så stor.
(jag vet att man måste när man tävlar)??
:confused:
Vad säger veterinären? Jag har för mig att i alla fall en har sagt att det inte behövs men då gjorde jag det ändå.
Kurser åker vi på ibland i och för sig. :confused: :D

Hur sjuk blir en häst av hästinfluensa?
 
Jag har hört runt lite angående det och vet. tycker att man borde vaccinera mot både influensan och stelkrampen.
Dels för att resten av hästarna mår bättre om din häst är vaccinerad mot influensan om smittan skulle komma till stallet.
Så för att vara snäll mot resten av hästarna så vaccinera.

Hästen blir ju välldigt sjuk om den får influensan men det är välldigt sällan den dör.

Själv står jag i valet och kvalet om jag skall vaccinera mot båda eller bara bara stelkramp.
Tränar och tävlar inte, men det kanske är bra eftersom hovslageran har varit hoss andra hästar o.s.v.
 
Influensavaccin krävs om man tävlar inom Sv Ridsportförbundet.
Travet har HELT tagit bort kravet på vaccination.

Det är väl helt enkelt så att visst tar man en liten risk om man inte vaccinerar. OM hästen blir smittad så blir den betydligt sjukare än den hade blivit ifall den HADE varit vaccinerad.
Hästen blir alltså ofta sjuk av influensan ÄVEN OM den är vaccinerad, bara att den inte blir lika dålig.
HUR dålig den blir vet jag dock inte.
Vaccinet eliminerar ju på inget sätt sjukdomen, utan lindrar bara symptomen. Därför tycker jag att det borde vara upp till varje djurägar att avgöra om ifall hästen ska vaccineras eller inte. Det hade ju varit skillnad om vaccinet hade eliminerat sjukdomen helt, då kanske den hade kunnat otrotas eller nåt...

JAG influensavaccinerar enbart de hästar som kan komma ifråga för tävling inom SvRF,övriga vaccineras endast mot stelkramp.
 
Skulle kunna tänka mig att hästen blir lika sjuk som då vi skulle bli drabbade av influensan och inte var vacc.Sjuka blir vi men inte alls lika mycket,så är det nog för våra pållar också.Det är en så liten kostnad,så jag tycker du ska vacc. :bow:
 
Skulle kunna tänka mig att hästen blir lika sjuk som då vi skulle bli drabbade av influensan och inte var vacc.

Är det inte så att hästar blir mycket sjukare och faktiskt kan dö av influensa? :confused:
 
Det här är absolut inget svar, men jag undrar varför hästarnas influensa är samma virus hela tiden? Vår influensa ändras ju hela tiden och den ena är inte den andra lik. Vacciner skiftar skräddarsytt från år till år. :confused:
 
Finns det ingen här som hade häst eller red på Fältrittklubben i Göteborg runt 1983? Visst var det influensa man fick i en riktigt elak form? Jag har för mig att det var ett par hästar som dog och andra hade riktigt otäcka förlamningssymptom. Jag hörde också talas om konvalecenttider på uppåt året, men eftersom jag flyttade i samma veva och det är länge sedan kan jag minnas totalt fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp