Behöver min häst extra mineraler?

Viccans

Trådstartare
Har gett Brogaarden Icelandic power i 2 månader nu, den innehåller enligt dom ett högt vitamin och mineralinnehåll. Undrar om det räcker eller behöver jag tillsätta mineraler?
Min häst får ca 500-700g per dag. Hobbyhäst som väger ca 600kg. Har fri tillgång på hö och det finns ingen analys på höt.
66EC8DB4-AEC2-4A82-997C-ECA09440216B.png
 
Har gett Brogaarden Icelandic power i 2 månader nu, den innehåller enligt dom ett högt vitamin och mineralinnehåll. Undrar om det räcker eller behöver jag tillsätta mineraler?
Min häst får ca 500-700g per dag. Hobbyhäst som väger ca 600kg. Har fri tillgång på hö och det finns ingen analys på höt.
Visa bifogad fil 46921
Som sagt så är det helt omöjligt att veta utan analys på höet. Ett hö kan mycket väl täcka mineralbehovet själv. Så har jag haft ett antal gånger. Det man alltid bör tillsätta är selen då det inte finns i tillräckligt stor mängd i svenska marker.
Dock så ser kvoten bra ut mellan kalcium och fosfor som är de mineraler man först och främst tittar på. Det finns även selen i fodret som bör täcka behovet.
Men beroende på vad mineralinnehållet i höet är så kan det hända att detta kraftfoder inte passar ut mineralsynpunkt. Det kan bli för mycket fosfor eller kalcium.
Man bör såklart även räkna på de andra mineralerna utifrån en höanalys.
Grunden är att veta vad grovfodret innehåller och sedan ge kraftfoder/ mineralfoder om grovfodret visar sig saknar energi, protein eller mineraler.
 
Jag försöker alltid vara lite försiktig med foder som innehåller höga nivåer av vitaminer och mineralser. Det kan ju slå jättesnett beroende på vad grovfodret innehåller.
 
Inte ett kraftfoder jag gillar. Marknadsföring och innehållsförteckning tilltalar mig inte. Melass står som nr 3 i innehållsförteckningen. Islandshästar behöver örter för det äter dom på Island. Rosmarin., Grönkål ,granatäpple mm ? Gör nog ingen större skada har för mig att det ingår med 0,04%. Har inte kollat om det är så mycket mer mineraler än andra liknande foder. Har svårt för marknadsföring som blandar fakta och myter.
 
Ta analys på hö´t och räkna sedan. Att ge mineraler i blindo kan vara dummare än att inte ge några extra mineraler alls för det är inte bara behoven som ska fyllas utan kvoterna ska också vara rätt. Att ge fel mängd/fel kvoter kan leda till brister precis som för lite mineraler kan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 030
Senast: Indiana
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp