Behöver pepp och solskenshistorier - min katt har rymt

nyttnick

Trådstartare
Min ena innekatt har smitit ut. Helt mitt fel, jag slarvade och hon är van vid att vara på altanen med mig, så hon gick nog längre. Jag skäms och mår skit och är superorolig. Samtidigt tänker jag att när innekatter ska bli utekatter så måste de ju ha en första gång på egen hand, så hon borde ju hitta tillbaka. Det är bara det att alla möjliga katastroftankar har nästlat sig in.

Hade jag inte haft en katt till så hade jag lämnat dörren öppen dygnet runt, men det går ju inte. Tips? Pepp? Solskenshistorier?

Trixie.jpg
 
Hade en döv innekatt som lyckades rymma vid en flytt, hon var borta en månad. Var ute och letade varje dag, satte upp lappar, men såg inte röken av henne
Tills jag en kväll råkade stå och titta ut genom fönstret, och där satt hon! Under grannens häck :) Sprang ut och hämtade henne, det första hon gjorde när hon kom in var att gå på kattsandlådan 😄

Hoppas katten din också kommer tillbaka!
 
Min ena innekatt har smitit ut. Helt mitt fel, jag slarvade och hon är van vid att vara på altanen med mig, så hon gick nog längre. Jag skäms och mår skit och är superorolig. Samtidigt tänker jag att när innekatter ska bli utekatter så måste de ju ha en första gång på egen hand, så hon borde ju hitta tillbaka. Det är bara det att alla möjliga katastroftankar har nästlat sig in.

Hade jag inte haft en katt till så hade jag lämnat dörren öppen dygnet runt, men det går ju inte. Tips? Pepp? Solskenshistorier?

Visa bifogad fil 94619

Jag var hysterisk Isis var ute på egen tass första gången (menad att bli utekatt). Det var inga problem, hon kom hem mycket nöjd efter sitt äventyr. :)
 
Min ena innekatt har smitit ut. Helt mitt fel, jag slarvade och hon är van vid att vara på altanen med mig, så hon gick nog längre. Jag skäms och mår skit och är superorolig. Samtidigt tänker jag att när innekatter ska bli utekatter så måste de ju ha en första gång på egen hand, så hon borde ju hitta tillbaka. Det är bara det att alla möjliga katastroftankar har nästlat sig in.

Hade jag inte haft en katt till så hade jag lämnat dörren öppen dygnet runt, men det går ju inte. Tips? Pepp? Solskenshistorier?

Visa bifogad fil 94619
Stäng in den andra katten i något rum med lådan och låt dörren vara öppen?
 
Stäng in den andra katten i något rum med lådan och låt dörren vara öppen?
Ja, det kanske jag skulle kunna göra. Det enda är att hon helst vill vara med mig och skriker efter sin syrra, men en natt kanske inte är alltför traumatiskt. Så kan jag kanske sova på soffan nära ytterdörren.

Nu springer jag och kollar utanför dörren en gång i kvarten liksom :o
 
Eh... inte länge :o Men jag är lite hysterisk med mina kissar.

Kan du ta andra katten på en koppelpromenad så kanske kisse på vift kommer fram?
Andra missen får tyvärr panik i koppel och tar sig ur och sticker. Det räcker med en borta .

Men jag försöker att övertala henne till att jama utomhus. Det går jättedåligt 😁
 
Några solskenshistorier, en väns innekatt smet ut förra sommaren, den kom tillbaka efter några dagar som att inget hade hänt🙂 flera av våra utekatter har varit borta uppåt en vecka under sommarhalvåret för att sedan komma hem, lika med andra vänners utekatter.

Förstår att det känns jobbigt och oroligt, men för det allra mesta går det bra. Jag brukar gå och ropa efter katterna ifall det kan locka fram dom.
 
Oftast så är det inte så långt bort om det inte blivit skrämda vill säga eller instängda någonstans. Rätt vad det är så sitter det på trappen eller liknande och vill komma in är min erfarenhet 😊

Tog över en katt från min ena syster som var van att gå i kattlucka ( vi hade inte det pga av att vi bor i lägenhet) första gången hon gick ut hos oss efter ha bott hos oss i drygt 1 månad så var hon borta i fem dagar ... Sen en kväll satt hon på gräsmattan nedanför balkongen och funderade på hur hon skulle ta sig upp på plankan till balkongen. Då hade både min syster varit där och lockat, vi hade efterlyst henne i sociala medier, varit ute flera gånger per dag och ropat osv. Hon gjorde på samma sätt flera gånger var borta i tre till fem dagar och man tänkte hon kommer aldrig tillbaka sen rätt var det var så ville hon in och sova och äta. Tyvärr gick hon bort efter tre år hos oss ❤️ Vi saknar henne varje dag.
 
Ingen som sett något? Är hon skygg för främlingar?
Det var en som trodde att hon såg misse väldigt långt hemifrån. Åkte dit och hittade en katt som var lik, men som inte var min. Förstår inte hur hon skulle tagit sig dit så fort heller. Har ändå cyklat en vända till i det området.

Det fanns välta grejer i grannens garage, men trots lock och pock och godis så hittade vi ingen katt där. Garaget är kollat3-4 gånger.

Har pratat med alla grannar, tagit mig många kvarter bort, till järnvägen, tittat i träd, lyft på buskar, krupit runt och tittat under grannarnas uthus mm.

Hon är inte skygg, men håller på sin integritet om man säger så. Hon ser ingen vits i att umgås med folk utanför familjen.
 
Det var en som trodde att hon såg misse väldigt långt hemifrån. Åkte dit och hittade en katt som var lik, men som inte var min. Förstår inte hur hon skulle tagit sig dit så fort heller. Har ändå cyklat en vända till i det området.

Det fanns välta grejer i grannens garage, men trots lock och pock och godis så hittade vi ingen katt där. Garaget är kollat3-4 gånger.

Har pratat med alla grannar, tagit mig många kvarter bort, till järnvägen, tittat i träd, lyft på buskar, krupit runt och tittat under grannarnas uthus mm.

Hon är inte skygg, men håller på sin integritet om man säger så. Hon ser ingen vits i att umgås med folk utanför familjen.
Men inte så skygg att hon kanske fått panik och ligger och trycker låter det ju som. :heart Då kommer hon säkert hem på eget bevåg! Bara att ropa då och då, lägga ut lite kattsand (om inte hela lådan) och kanske god mat om inte hela kvarteret är fullt av katter.
Vi ska hålla tassetummar här, usch vad jag känner med dig!
 
Usch vad jobbigt :( ❤️

Min innekatt försvann när hon var hos kattvakt när vi var utomlands, hon var borta i fyra veckor innan vi hittade henne :cry: Nån kilometer från där hon rymt hittades hon i regn och mörker på en åker i skenet från traktorbelysningen. Mager och trött men vid liv ❤️ Som tur var försvann hon under sommaren så hon hade väl hittat vatten att dricka och något att äta emellanåt.
 
Inte för att det hjälper nu, men kanske går det att sätta nät som en "bur" runt altanen så att ni kan vara ute tillsammans utan risk för att någon av katterna går iväg för långt? Hoppas verkligen att din katt kommer hem snart och att du kan sova inatt ändå.
 
0357B4C1-894B-455F-BE88-342641B4B936.jpeg

Min sovplats inatt
Inte för att det hjälper nu, men kanske går det att sätta nät som en "bur" runt altanen så att ni kan vara ute tillsammans utan risk för att någon av katterna går iväg för långt? Hoppas verkligen att din katt kommer hem snart och att du kan sova inatt ändå.
Jag håller på att bygga en hel kattgård. Känns så värdelöst att det blev så här för att jag missade att stänga dörren ordentligt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 109
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag ska flytta till en lägenhet i ett hyfsat tätbebyggt område, men med skog och åker alldeles inpå knuten (ca 50 meter bort). Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 309
Senast: Liten
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 503
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 383
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp