Behöver privatpersoner skarpa, reaktiva hundar? (Utbruten från malinois köp.. Hjälp)

Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.

Men snälla nån. Du jämför en vuxen omplacering under kommando (platsad) med en ung hund mellan moment? I fel situation skulle dessa hundar antagligen bete sig ganska lika (den äldre med kanske något mer impulskontroll). De hundar vi pratar om hugger inte heller nödvändigtvis "folk" (dvs de hugger inte för att skada en människa) utan hugger av jakt- och kamplust i något som fladdrar/rör sig eller på annat sätt väcker sagda jakt/kamplust.
 
Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.

Att vara medveten om att hunden KAN bita är ju dock inte samma sak som att man sätter hunden i de situationerna så hunden biter folk var och varannan vecka?

Jag upplever att de flesta med malle vet precis vad de har i snöret. Sen händer olyckor ändå. Men oftast bland andra likasinnade och det blir knappast rubriker i tidningarna om såna händelser liksom.
 
Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.
Fast hur en hund beter sig på klubben behöver inte säga någonting om hur den är i vardagen. Jag hade en hund som på klubben såg ut som vilken hårt arbetande hund som helst - fullt fokus på mig, lättlärd och lydig. Där var det ju arbete som gällde och då var det det enda han fokuserade på. Han var dock extremt socialt osäker och rent utsagt ett helvete i vardagen pga detta. Så det går inte riktigt att bedöma hur en hund är i vardagssituationer utifrån hur den är i en arbetssituation.
 
Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.
Ja vet inte om jag riktigt vet vad din invändning mot mitt inlägg är, om det är en invändning? - men har också extrem amningshjärna med skrikigt barn så jag är kanske bara är luddig i huvudet. Inlägget va ju alltså svar på ursprungsfrågan om det finns människor som "behöver" så extrema hundar som mallar. Mitt svar är- beroende på definition av "behöver"- Ja det finns det.

Angående mallar som ligger plats. De mallar jag har att göra med tävlar ju IGP. Där är det ett tävlingsmoment att ligga plats medan en annan tävlande kör sin lydnad. Där får inte hunden på några som helst vilkor kliva upp oavsett vad som händer på planen. Så visst kan man kräva platsliggning på ren lydnad även om hundarna gör 120 i allt annat, men det säger sig ju självt att det i mångt och mycket handlar om bra och envisa förare som visat hundarna att ligga plats är en arbetsuppgifter det också som allt annat - det säger inte så mycket om hur hunden är när den inte "har en nagel i ögat".
 
...eller jobbar skift, eller någonstans där hunden kan följa med(och man använder lunchrasten till ett träningspass). Umgänge sker bara med likasinnade, finns det en partner är hen av den ytterst förstående typen som gillar ensamtid(eller att figga). Barn har ofta valts bort helt och hållet.
Precis så 😅
 
Ja mallar är rätt extrema hundar i mångt och mycket MEN det finns en hel del jäkligt extrema människor också.

I de hundkretsar jag rör mig i har jag flertalet som skulle knäcka vilken hund som helst -dom "BEHÖVER" mallar för att hålla sig själva sysselsatt.
Alltså alla dessa siktar på eller tävlar på VM nivå och deras vardag är så långt i från min egen.
Ja mena jag kan köra lite lydnad på kvällspromenad. Slänga ut lite föremål på en läggda jag passerar på vägen till affären osv där imellan tillbringar jag en kväll i veckan på klubben och några enstaka pass i skogen med likasinnade. Jag har inga stora ambitioner utan tränar när andan faller på och tävlar lite på de närliggande klubbarna. - Så som jag tror de flesta aktiva hundmänniskora gör - (min schäfer räcker alldeles utmärkt till detta och mycket mer)

Men de här "extremisterna" planerar sina träningar in i detalj. Deras hundar har aldrig ätit en måltid ur en foderskål sedan de va 8 veckor. 95% av All utfodring sker i spåren resterande under annan träning.
Det första dom gör när de kliver upp på morgonen är alltså att lägga spår och det sista dom gör är att lägga spår. Det är bara deras vardags rutiner däremellan tränar de skydd och lydnad + mer avancerade spår än morgon och kvälls fodring(och glöm inte all fysträning dom måste ägna sig åt för att hundarna ska hålla i skyddet). När dom far ut och spårar därimellan lägger de sällan mindre än 3 olika spår medans en annan är nöjd om man gjort ett spår.
De sätter heller aldrig sin fot på en träningsplan om de inte har planerat sitt träningspass in i detalj. Dom är kontrollfreaks som helst vill kontrollera allt i omgivningen så att ingen oplanerad störning som hunden inte är redo för ska kunna störa inlärningen.

Jag tror inte att "vanligt" folk fattar hur extrem dessa människor kan vara (och jag fattar inte hur de kan ha andra jobb men det är väl en anledning till att de flesta av dem är egna företagare :idea: )
Att gå kurs för dessa är lärorikt men man skakar också på huvudet för I min värld är det helt omöjligt att kunna träna en hund som dom gör och fortfarande tycka att hund är roligt.

...Men jag skulle heller aldrig få några 99 poäng på ett IGP spår....
Hur hinner dom jobba?
 
Hur hinner dom jobba?
Det är den stora frågan men se @Dentaku s tillägg. Absolut skrivet med glimten i ögat men det är sanning i det.
Ett par av dem lever på sina hundrelaterade företag med flexibla scheman alt jobbar deltid på annat ställe (där hundarna kan vara med)
Ett par av dem blir jag faktiskt inte klok på hur dom försörjer sig eftersom dom kan va ledig och resa Sverige runt lite när som -men pengar verkar det finnas och ganska säker på att de har någon form av chefspositioner :idea: :D
En sak är säker- dom har inga 7-16 jobb iaf.
 
Känner att jag vill förtydliga. Logiken säger ju att det finns fler mallar i Sverige än vad de finns så pass extrema människor som jag beskriver -uppenbarligen finns det annat liv som KAN passa en malle. Mitt svar gällde alltså bara frågan om det finns privatpersoner som behöver så extrema hundar som Malle faktiskt ofta är.
 
Tänker att det här med hur mycket hund/vad för hund som finns bakom en lydig hund eller så kan vara svårt att förstå.

Nu är ju Gripa ingen malle och jag är inte orolig över att hon ska tugga på någon som springer förbi eller går för nära. Men vet flera som tror att jag fått hennes lydnad lite gratis. Att hon bara är sån. Egentligen är hon en väldigt självständig hund. När hon var knappt 9 veckor fick jag slänga på henne en långlina för hon sket totalt i att jag gömde mig eller gick iväg även i mörkret. När hon var ca 10 veckor skrek hon som en stucken gris när vi åkte tåg och var hos veterinären och skulle ögonlysa Ninja. Inte för att hon var rädd, eller arg. Utan för att HON SKULLE UNDERSÖKA. Extrem nyfikenhet. Hon var överallt och tryckte sig in på platser där veterinären skämtade att "jaha där har aldrig en hund varit förut hehe". På tåget fick jag trycka i henne godis för att få henne stilla och tyst :angel:

Så håller hon ju knappast på idag. Hon har fått lära sig att matte är bäst. Tack och lov så har hon stor social kamplust och föremålsintresse. Så hon har varit skitlätt att belöna och träna fram alternativa beteenden innan hennes jakt, kamp och nyfikenhet blev ett problem i vardagen.

Men andra ser en hund som är fokuserad på mig och antar att hon är född sån.

Det blir lite farligt när folk ser vältränade hundar och tänker att det där vill jag ha! Men de förstår inte alla timmar som är lagda på träning och hur man styr situationer konstant så hunden inte ska självbelöna sig själv. För oss med såna hundar så faller det in naturligt i vardagen. Om man inte är van vid det så blir det en helt annan sak.
 
Nu har jag bara haft två mallar, känner visserligen många och har träffat många mallar, men utifrån mina egna erfarenheter så var jag aldrig rädd att någon av mina skulle bita någon som går/springer/cyklar förbi. Jag känner inte igen att några av de jag känner heller är rädda för att deras behöver den uppsynen för att inte bita förbipasserande...
 
Ca 20% av polisens tjänstehundar är mallar. Även tullen och försvaret använder rasen. Detta vore inte möjligt om inte privatpersoner skaffade rasen och tävlade med eftersom det, som sagt, är utvärdering av aveln. Vissa av polisens hundar är f d privathundar.
Kan flika in att antalet mallar inom tullen är extremt lågt. I syd finns bara en, som gick i pension nu i början på året. Och hon var inte rastypisk, skulle jag säga. En otroligt go hund med hög arbetslust, men inte den där typiska ferrarisnabba mallehjärnan. Mer schäfer-typ. Och en av mina absoluta favorithundar :love:
 
Kan flika in att antalet mallar inom tullen är extremt lågt. I syd finns bara en, som gick i pension nu i början på året. Och hon var inte rastypisk, skulle jag säga. En otroligt go hund med hög arbetslust, men inte den där typiska ferrarisnabba mallehjärnan. Mer schäfer-typ. Och en av mina absoluta favorithundar :love:
Tar tullen in Malle öht?
När jag ringde tullen för att erbjuda en L- testad Schäfer tackade de nej med motivering att de inte använder bruksraser utan vill ha spaniels och retrivers.
Tydligen uppfattar många bruksraserna som skrämmande och därför kan de inte låta dem gå runt och sniffa på folk.
 
Tar tullen in Malle öht?
När jag ringde tullen för att erbjuda en L- testad Schäfer tackade de nej med motivering att de inte använder bruksraser utan vill ha spaniels och retrivers.
Tydligen uppfattar många bruksraserna som skrämmande och därför kan de inte låta dem gå runt och sniffa på folk.
Det är precis som du skriver, tullen vill inte ha hundar som kan uppfattas som skrämmande. Min personliga åsikt är att hundrädda människor är rädda för alla hundar oavsett, och jag tycker det är jäkligt synd att inte ta in tex schäfer som ju är en riktig "arbetsmaskin". Vad jag vet finns det en enda schäfer i tullen nu.
Vi har många jätteduktiga spaniels och labbar, men spaniels kan ibland vara rätt miljösvaga och labbar lite svårmotiverade. Såklart generaliserat och gäller inte alla, finns många "arbetsmaskiner" även bland dessa! Men den enda hunden jag vet som behövt jobba i munkorg här var en urgullig, fluffig liten spanielkorsning. Han var så söt att alla ville klappa honom, vilket han avskydde så i miljöer med många människor fick det bli munkorg för säkerhets skull.
 
Intressant!

Har aldrig tänkt tanken förut men visst är det så att tullhundarna får vara rätt närgångna när de jobbar så det låter ju hänsynsfullt att de väljer hundar som är mindre risk att skrämma folk. :)

Nog är det så att riktigt hundrädda är rädda för alla hundar (jag har en bekant som är livrädd för min Phaléne :cry:) men alla de där som är mittemellan, kanske inte har en fobi men är smårädda, eller tycker att hundar är obehagliga kan nog tycka att en liten spaniel är mindre läskig än en stor schäfer.
 
...eller jobbar skift, eller någonstans där hunden kan följa med(och man använder lunchrasten till ett träningspass). Umgänge sker bara med likasinnade, finns det en partner är hen av den ytterst förstående typen som gillar ensamtid(eller att figga). Barn har ofta valts bort helt och hållet.
Är precis samma inom jakt :D De personerna har inte jakt som intresse, de andas och tänker jakt 24/7. De väljer bostad, jobb, bil, partner helt utifrån att de skall kunna jaga och träna hund. Alla kläder är grön/bruna eller kamouflage färgade in till kalsongerna, en stor specialbyggd jeep är ett måste och de köper vildsvinsväst till valpen, innan valpen är född.
 
Tullen var för övrigt inne i postkontoret på min kvartersbutik med en jättefin Schäfer(?) för några år sen.

Den såg så himla fin ut! Arbetsmotiverad, alert, lugn utstrålning! :love:
Jag ville bara slänga mig på golvet och gosa med den (gjorde inte det såklart.)
 

Bifogade filer

  • tullhund.jpg
    tullhund.jpg
    301,1 KB · Visningar: 113
Intressant!

Har aldrig tänkt tanken förut men visst är det så att tullhundarna får vara rätt närgångna när de jobbar så det låter ju hänsynsfullt att de väljer hundar som är mindre risk att skrämma folk. :)

Nog är det så att riktigt hundrädda är rädda för alla hundar (jag har en bekant som är livrädd för min Phaléne :cry:) men alla de där som är mittemellan, kanske inte har en fobi men är smårädda, eller tycker att hundar är obehagliga kan nog tycka att en liten spaniel är mindre läskig än en stor schäfer.
Ja när vi går på tåg och bussar tex, blir det ju väldigt närgånget eftersom folk dessutom sitter ner. Samtidigt brukar de mindre hundarna ha en benägenhet att hoppa upp i säten o dyl för att nå eventuell doftkälla, och det behöver ju oftast inte större hundar som schäfer. I vissa lägen kan det dessutom vara en fördel med en hund som inte inbjuder till att bli klappad, jag vet inte hur många gånger på ett tågpass som våra hundförare får säga "nej, inte klappa. Hunden jobbar".
 
Tullen var för övrigt inne i postkontoret på min kvartersbutik med en jättefin Schäfer(?) för några år sen.

Den såg så himla fin ut! Arbetsmotiverad, alert, lugn utstrålning! :love:
Jag ville bara slänga mig på golvet och gosa med den (gjorde inte det såklart.)
Den hunden verkar vara så himla trevlig, har aldrig träffat henne men känner hundföraren. Utöver att vara en duktig tjänstehund verkar hon också vara en helmysig familjehund på fritiden :love: hade jag fått bestämma hade vi bara haft sådana hundar på tullen :angel:
 
Den hunden verkar vara så himla trevlig, har aldrig träffat henne men känner hundföraren. Utöver att vara en duktig tjänstehund verkar hon också vara en helmysig familjehund på fritiden :love: hade jag fått bestämma hade vi bara haft sådana hundar på tullen :angel:

Nämen du vet vem det är, vad kul! :D

Ja hon utstrålade verkligen en så härlig energi, blev kär direkt!
 
Hur hinner dom jobba?
Man har en förstående chef, lägger all fritid och semester på träning/tävling, tar tjänstledigt om det behövs. Någon tid för vanligt socialt liv eller familjeliv finns inte. Umgås gör man med likasinnade under träning, typ.

De i absoluta toppen jobbar med hund eller har riktigt mycket cash.

Det är väl som vilken elitsatsning som helst, innan man blivit bra nog för proffskontrakt. I hundsporten finns dock inga kontrakt, så man får hitta andra vägar att bekosta sitt tävlande på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 888
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp