Behöver privatpersoner skarpa, reaktiva hundar? (Utbruten från malinois köp.. Hjälp)

Att ligga plats är ju dock inte samma sak som vad hunden gör om den får fritt spelrum eller om någon går över hundens gräns (vilket är ganska lätt att göra med den generella mallen).
Men varför ska någon hund få fritt spelrum vid ett kurstillfälle?

Jag tror knappast heller att den hunden går runt och hugger och är en fara för allt och alla om den fått fritt spelrum. Har extremt svårt att se att han skulle ha med den bland oss på kursen om den var farlig på något sätt. Dom är ju inga monster dessa hundar.
 
Fast hur en hund beter sig på klubben behöver inte säga någonting om hur den är i vardagen. Jag hade en hund som på klubben såg ut som vilken hårt arbetande hund som helst - fullt fokus på mig, lättlärd och lydig. Där var det ju arbete som gällde och då var det det enda han fokuserade på. Han var dock extremt socialt osäker och rent utsagt ett helvete i vardagen pga detta. Så det går inte riktigt att bedöma hur en hund är i vardagssituationer utifrån hur den är i en arbetssituation.
Denna hunden var inte i arbete på kursen, det var kursledarens hund som låg och väntade på att kursen skulle bli klar så dom kunde gå hem. Och jag har sett den hunden in aktion och den har en grymt bra av och på knapp.
 
Men oavsett så får det ju inte bli så att en hund hugger så fort en tant med rullator går förbi den för fort. Det är ju inte en sund hund. Snabba och mycket jakt osv absolut, det har jag inte sagt något om men dom får bara inte hugga allt som går förbi, man måste låta hunden få utlopp för sina behov på andra ställen. Då förhoppningsvis hugger den inte allt den ser i förbifarten.

Att dom hugger allt dom ser och att man får räkna med det ser jag inte står någonstans i rasbeskrivningar. Då antar jag iallafall plus om jag ska gå på dom som jag träffat att dom får utlopp för sina egenskaper på ett kontrollerat sätt och därför inte stressar så fruktansvärt i vardagen dygnet runt. Att det är därför också dom inte passar dom som inte låter hundarna få utlopp för sina egenskaper på ett kontrollerat sätt.

Som sagt, jag är inte emot denna rasen alls, jag tycker dom är väldigt häftiga men jag har bara bra erfarenheter av dom. Och i vardagen har dom hundarna iallafall inte försökt hugga allt som rör sig eller upplevts som farliga på något sätt. Men dom har också fått utlopp för egenskaperna dom har och jag antar att det har med saken att göra.

Men varför ska någon hund få fritt spelrum vid ett kurstillfälle?

Jag tror knappast heller att den hunden går runt och hugger och är en fara för allt och alla om den fått fritt spelrum. Har extremt svårt att se att han skulle ha med den bland oss på kursen om den var farlig på något sätt. Dom är ju inga monster dessa hundar.

Fast även om vi nog är många som överdriver en liten aning i våra beskrivningar. Eller att det låter så för att vi tar upp en massa negativt som kan ligga i rasen. Så innebär det ju inte att hunden vill tugga på allt den ser heller.

Oftast så är det ju folk som tränar sina hundar mycket som har Malle och då tränat man väl mycket impulskontroll och annan lydnad.

Det iaf jag menar är att rasen är impulsiv och snabb och många av dom reagerar innan de tänker. Många av dom är också mer eller mindre knepiga socialt. Absolut inte alla såklart. Om det sen skapar problem för ägaren eller inte beror på en massa faktorer. Men det kan ju vara bra att veta att det absolut är en av de mer extrema bruksraserna som generellt inte passar någon som inte har tänkt träna så mycket med hunden eller är van vid den typen av hund.
 
Fast även om vi nog är många som överdriver en liten aning i våra beskrivningar. Eller att det låter så för att vi tar upp en massa negativt som kan ligga i rasen. Så innebär det ju inte att hunden vill tugga på allt den ser heller.

Oftast så är det ju folk som tränar sina hundar mycket som har Malle och då tränat man väl mycket impulskontroll och annan lydnad.

Det iaf jag menar är att rasen är impulsiv och snabb och många av dom reagerar innan de tänker. Många av dom är också mer eller mindre knepiga socialt. Absolut inte alla såklart. Om det sen skapar problem för ägaren eller inte beror på en massa faktorer. Men det kan ju vara bra att veta att det absolut är en av de mer extrema bruksraserna som generellt inte passar någon som inte har tänkt träna så mycket med hunden eller är van vid den typen av hund.
Jo men det är jag mycket medveten om att den är, jag har som sagt inte något emot rasen. Däremot emot ägare till rasen som inte låter hunden få utlopp för sina behov så att den kan leva livet tillfreds.

Tex som inlägget i Ts där som rekommenderar en människa som inte vill träna hunden direkt alls att köpa en malle, det tycker jag är rent bedrövligt. När en människa från början menar på att träning inte är något större intresse borde det vara ett stort nej på frågan om malle passar.
 
Denna hunden var inte i arbete på kursen, det var kursledarens hund som låg och väntade på att kursen skulle bli klar så dom kunde gå hem. Och jag har sett den hunden in aktion och den har en grymt bra av och på knapp.

Sen kan man ju inte basera sin åsikt på en Malle heller tänker jag. När man pratar runt med folk som gör L-test, skyddsfiggar, är uppfödare och äger dessa hundar så beskriver många absolut en vardag där de får styra omgivning och hund mer än vad många med tex schäfer får göra.

Men allt beror ju på vad man själv trivs med. Hur ens egen vardag ser ut. Men om man jämför Malle och schäfer (som TS hade erfarenhet av) så är den generella schäfern lite "trögare", mer socialt öppen och mer förlåtande mot förarmisstag.
 
Denna hunden var inte i arbete på kursen, det var kursledarens hund som låg och väntade på att kursen skulle bli klar så dom kunde gå hem. Och jag har sett den hunden in aktion och den har en grymt bra av och på knapp.
Nä, men det kan räcka med att vara på klubben. Så var det för min, bara vi var där så var det jobbmode, oavsett vad vi gjorde och hans vardagsproblem märktes inte.
 
Jo men det är jag mycket medveten om att den är, jag har som sagt inte något emot rasen. Däremot emot ägare till rasen som inte låter hunden få utlopp för sina behov så att den kan leva livet tillfreds.

Tex som inlägget i Ts där som rekommenderar en människa som inte vill träna hunden direkt alls att köpa en malle, det tycker jag är rent bedrövligt. När en människa från början menar på att träning inte är något större intresse borde det vara ett stort nej på frågan om malle passar.

Fast även en Malle som får jobba ordentligt har ju dessa egenskaper. Även om den är tillfreds så är ju mentaliteten kvar sas.
 
Fast även en Malle som får jobba ordentligt har ju dessa egenskaper. Även om den är tillfreds så är ju mentaliteten kvar sas.
Men dom har dom under kontroll. Har inte skrivit någonstans att rasen inte har behoven. Det är ju därför jag skriver att jag gillar rasen, hos rätt människor.
 
Nä, men det kan räcka med att vara på klubben. Så var det för min, bara vi var där så var det jobbmode, oavsett vad vi gjorde och hans vardagsproblem märktes inte.
Men hur vill du få det till att den var när den inte var där menar du? Att den gick med munkorg och sprang efter allt som rörde sig och var ett monster?
 
Men hur vill du få det till att den var när den inte var där menar du? Att den gick med munkorg och sprang efter allt som rörde sig och var ett monster?

En hund behöver verkligen inte bete sig så för att det ska vara problematiskt i vardagen.

Jag har haft en hund med social osäkerhet/rädslor tillsammans med viss skärpa vilket de flesta inte märkte alls innan det small. Han var en oerhört väluppfostrad hund i de flestas ögon men blev han skrämd och trängd då bet/naffsade han. Det hände extremt sällan men resulterade ändå i en massa anpassningar hela tiden. Han fick inte vara med när vi hade vissa gäster, synnerligen inte om de hade barn. Samma om vi åkte bort, då fick han ofta vara i bur eller bil. Vi kunde inte lämna honom till särskilt många olika hundvakter osv. Han hade inte kunnat bo med barn. Funkade bara med vissa andra hundar och nästan aldrig med hundar utanför familjen inomhus.
 
En hund behöver verkligen inte bete sig så för att det ska vara problematiskt i vardagen.

Jag har haft en hund med social osäkerhet/rädslor tillsammans med viss skärpa vilket de flesta inte märkte alls innan det small. Han var en oerhört väluppfostrad hund i de flestas ögon men blev han skrämd och trängd då bet/naffsade han. Det hände extremt sällan men resulterade ändå i en massa anpassningar hela tiden. Han fick inte vara med när vi hade vissa gäster, synnerligen inte om de hade barn. Samma om vi åkte bort, då fick han ofta vara i bur eller bil. Vi kunde inte lämna honom till särskilt många olika hundvakter osv. Han hade inte kunnat bo med barn. Funkade bara med vissa andra hundar och nästan aldrig med hundar utanför familjen inomhus.

Det där låter mer normalt än problematiskt, i mina kretsar. Mina Schäfrar är både väluppfostrade och socialt trygga, men med den jakt och kamp de har är det ändå inte lämpligt att ha med dem i sociala sammanhang. Det ställer också krav på hundvakten. Jag har väl två-tre personer jag litar på tillräckligt. Uppföra sig runt andra hundar utan att umgås, ja. Släppa ihop med andra hundar......nej.

Inte många jag känner låter hundarna vara med när de har gäster och om nu hunden följer med bort så ligger den i bilen.
 
Det där låter mer normalt än problematiskt, i mina kretsar. Mina Schäfrar är både väluppfostrade och socialt trygga, men med den jakt och kamp de har är det ändå inte lämpligt att ha med dem i sociala sammanhang. Det ställer också krav på hundvakten. Jag har väl två-tre personer jag litar på tillräckligt. Uppföra sig runt andra hundar utan att umgås, ja. Släppa ihop med andra hundar......nej.

Inte många jag känner låter hundarna vara med när de har gäster och om nu hunden följer med bort så ligger den i bilen.

Ja jag kan tänka mig att det är vanligt i vissa raser. För oss funkade det så länge vi inte hade barn och inte umgicks med så många som hade barn. Men att konstant ha honom instängd en hel helg för att vi träffar våra släktingar hade han inte mått bra av. Några timmar, inga problem. Sen fick vi ju barn själva så vi hade inte kunnat ha kvar honom och det var ju ett problem också. Som löste sig på ett rätt tragiskt sätt innan vi fick ta bort honom pga. dottern.

Men det är verkligen jäkligt skönt att ha två socialt trygga hundar som man inte behöver ha stenkoll på hela tiden. Jag vill aldrig mer behöva uppleva livet med en social osäker hund även om jag kanske skulle kunna lösa det.
 
Ja jag kan tänka mig att det är vanligt i vissa raser. För oss funkade det så länge vi inte hade barn och inte umgicks med så många som hade barn. Men att konstant ha honom instängd en hel helg för att vi träffar våra släktingar hade han inte mått bra av. Några timmar, inga problem. Sen fick vi ju barn själva så vi hade inte kunnat ha kvar honom och det var ju ett problem också. Som löste sig på ett rätt tragiskt sätt innan vi fick ta bort honom pga. dottern.

Men det är verkligen jäkligt skönt att ha två socialt trygga hundar som man inte behöver ha stenkoll på hela tiden. Jag vill aldrig mer behöva uppleva livet med en social osäker hund även om jag kanske skulle kunna lösa det.
Det är just det där som är grejen känner jag, man kanske klarar av situationen bra och kan ha koll på hunden och har lärt sig vad som krävs för att allt ska funka, men blir det värt det med allt man lär behöva offra vad gäller vardagslivet? Jag känner ofta att gud vad skönt och lagomt det är med två lite mediumsmå hundar som är trygga med folk och barn i huset och funkar med många hundar. Är det mycket folk här i huset väljer de oftast ut nån lämplig gäst som de ligger vid fötterna på...
 
Min erfarenhet av mallar är med rätt ägare är dem väldigt snälla och trevliga hundar. Men det krävs extremt mycket av ägaren, delvis att klara av att uppfostra dem, delvis att ha kontroll så ingen olycka händer, men med en bra ägare är det otroligt trevliga hundar.
Däremot är det väldigt många som skaffar mallar och inte klarar av dem.
 
Tar tullen in Malle öht?
När jag ringde tullen för att erbjuda en L- testad Schäfer tackade de nej med motivering att de inte använder bruksraser utan vill ha spaniels och retrivers.
Tydligen uppfattar många bruksraserna som skrämmande och därför kan de inte låta dem gå runt och sniffa på folk.

I de flesta stater i USA har man beagles eller beagle korsningar som kollar bagaget folk kommer med. The "beagle brigade" ar oerhort duktiga pa att hitta saker man inte far ta med in i landet. De ar sma gosiga, gillar folk sa risken att en biter ar forsvinnande liten, och de har en formidabel nos for att hitta forbjudna amnen.

TSA, flygplats polisen, har de ocksa mangder med retrievers, schafer, mallar och andra hundar (som pointers, vizslas, och spaniels) som alla har olika arbetsomraden. Ibland adopteras hundar ut nar de inte gillar att jobba langre, schafer och mallar gar dock alltid till polisen i stallet.
 
Det är just det där som är grejen känner jag, man kanske klarar av situationen bra och kan ha koll på hunden och har lärt sig vad som krävs för att allt ska funka, men blir det värt det med allt man lär behöva offra vad gäller vardagslivet? Jag känner ofta att gud vad skönt och lagomt det är med två lite mediumsmå hundar som är trygga med folk och barn i huset och funkar med många hundar. Är det mycket folk här i huset väljer de oftast ut nån lämplig gäst som de ligger vid fötterna på...

Jag känner väl inte att jag offrar så mycket. Ser ändå ingen mening med att ha hundarna drälla runt bland besöket. Inte vill jag släpa med dem in hos andra heller. Varför liksom?
De har det bättre hemma eller i bilen.
Andras hundar vill jag inte ha in hemma hos mig ändå.

Undantag görs för närmaste vänner och familj. De måste hundarna funka med någorlunda. Men eventuella hundar och övrig släkt - nä.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 885
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp