Behöver privatpersoner skarpa, reaktiva hundar? (Utbruten från malinois köp.. Hjälp)

Nota

Trådstartare
Hejsan. Vad kul att du planerar en ny familjemedlem 🙂. Du verkar kunna erbjuda ett aktivt liv som de flesta hundar skulle älska.
Jag har en ung malinois. Det är min första och hon är nog med malinois mått mätt en ganska enkel hund då hon är väldigt social mot både folk och andra hundar och har lätt för att varva ned och slappna av. Dock är vår vardag inte direkt problemfri trots att hon uppfattas som en "lydig väluppfostrad hund" av omgivningen. Hon jagar (eller vill jaga) allt som rör sig. Detta innefattar cyklister, joggare, sparkcyklar, skidåkare, barn, pulkaåkande personer m.fl. Och givetvis katter och vilda djur. Till skillnad från många andra hundar så tvekar hon inte att bita. Minsta lilla rörelse triggar igång henne och eftersom vi bor i stan gäller det att alltid ligga steget före för att undvika katastrofen. Häromdagen tränade vi lydnad på en parkering, jag kollar bort två sekunder för att plocka fram kopplet. När jag tittar upp är hunden 50 meter bort och ska precis sätta tänderna i en stackare på elsparkcykel. Tack och lov sitter inkallningen till 99 % i sådana här situationer vilket är ett måste om jag vill kunna släppa henne ens för träning. Hon är jämt på G när vi är ute och som standarden säger "alltid aktiv, ständigt i rörelse". Åker vi tåg är det munkorg som gäller ifall jag vill slappna av. Skulle någon fladdrig typ komma skuttandes förbi vill jag inte att hon hugger tag i denne. Detta är då en supersocial individ med minimal skärpa och försvarslust. Du kan också få en med sociala brister och stora allvarsbitar. Är du då beredd att handskas med det?

Som jag ser det är det inte fråga om en malinois skulle kunna trivas hos dig för det kan de säkert så länge du uppfyller deras behov och en hund behöver inte tävla för att må bra. Frågan är snarare om du skulle stå ut med malle?

Är svaret ja så är det bara att börja höra sig runt hos uppfödare. Det finns flera som säljer till icke tävlande hem men du lär kanske inte få välja först.
Oavsett hur du gör, lycka till!
När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som egentligen behöver detta?
 
När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som egentligen behöver detta?
Jag vet några, men de är sådana som lever för bruksträning och tävling.

När jag berättade för en av dem om denna tråden skakade hon bara på huvudet. Medan hunden studsade runt och bet i kopplet för han ville jobbajobbajobba.
 
Senast ändrad:
Frågan är dock intressant.

Finns det privatpersoner som egentligen behöver detta?
Eller skullle det gå lika bra med en lite mindre extrem bruksras?

OBS, frågan är inte om det finns privatpersoner som kan hantera rasen, det vet vi bevisligen att det finns, utan i vilka situationer de verkligen behöver den.
 
Frågan är dock intressant.

Finns det privatpersoner som egentligen behöver detta?
Eller skullle det gå lika bra med en lite mindre extrem bruksras?

OBS, frågan är inte om det finns privatpersoner som kan hantera rasen, det vet vi bevisligen att det finns, utan i vilka situationer de verkligen behöver den.

Men vad betyder det, att behöva en viss hundras? Det är inte bara att byta ut (bruks)raser mot varandra - även om både schäfrar, HH, border collie, labbar och malle tävlar i bruksets högsta divisioner (och schäfer/malle/hh även i skydds, mondioring osv) så är det olika typer av hundar med olika kvaliteter och som passar olika personer. Och inga hundar behövs ju för tävling, för tävling är ett hittepå för att roa oss människor (och för att ha ett mål med den riktade träning som brukshundar behöver).
 
Ja det är det jag undrar. :)

Jag spann vidare på Nota's fråga om hurvida privatpersoner verkligen behöver en så extrem ras, och svaren där vissa tyckte att de gjorde det.

Då det på alla som är insatta låter som så extremt mycket arbete och ständig stress, och man kan tävla framgångsrikt med andra raser är jag bara genuint nyfiken varför det är värt det för vissa. :)
 
Ja det är det jag undrar. :)

Jag spann vidare på Nota's fråga om hurvida privatpersoner verkligen behöver en så extrem ras, och svaren där vissa tyckte att de gjorde det.

Då det på alla som är insatta låter som så extremt mycket arbete och ständig stress, och man kan tävla framgångsrikt med andra raser är jag bara genuint nyfiken varför det är värt det för vissa. :)

Det ÄR väldigt roliga hundar. Jag kommer nog alltid att ha malle (eller terv från mallelinjer).
 
Det är ju hundvärldens Ferrari. Finns ingen annan ras med så snabba reaktioner. Och en bra malle har en helt fantastisk verktygslåda iom att de har så extremt mycket av allt - kamp, lek, food drive, etc. Väldigt kul att träna en sån hund.
 
Tävlandet i bruks, IGP osv som privatpersoner gör är ju en del av avelsutvärderingen. Skulle inga tävlingar ske så skulle det bli mycket svårare att utvärdera. MH, MT, L-test räcker långt. Tom väger tyngst. Men tävlingarna har också en funktion.
Jag förstår att de som är aktiva tävlingsmänniskor vill ha hundar med lite extremare drifter för att vinna. Tyvärr är det just här som aveln ballat ur i många raser. Hetsen efter att producera hundar till toppen har gjort att extrema linjer kommit fram som blir svåra utanför tävlingsbanan. Därför är det svårt att hitta en bra hund och ffa RÄTT hund för någon som inte är väl insatt.
 
Behöver privatpersoner motorcyklar som går upp i 250knyck på en grisblink? Jeepar och ferraris? Cyklar utan bromsar? sportavlade dressyrhästar med galet mycket rörelser? rebreathers och att dyka 100meter?
Nja, förmodligen inte, Men man vill ha det för att det är kul helt enkelt.

Jag kan drömma våta drömmar om dobermans och mallar, det finns få roligare saker i världen som en taggad doberman.
Kommer jag ha dobber igen? Eller en malle?
Nä, det har jag för mycket självbeveralsedrift för.
 
Där jag bor har bilskroten (och har aldrig haft) mallar som vakthundar. Just nu har de två unghundar. De kom lösa för ett par månader sedan men ingen skadades.

Hemskt att veta hur de hundarna lever och ”utnyttjas” till att vakta. Inget roligt liv för en såpass krävande ras..
 
Det där är alltid värt att ha i åtanke när man tittar på olika raser och vilken aktivering man erbjuder. Vilken uppgift är de avlade för?

För en siberian husky är det sällan petig lydnadsträning som gör den tillfreds och mentalt trött - den är framavlad för att springa timvis och för att umgås nära med andra hundar. Får den det är chansen stor att den inte ställer särskilt höga krav i övrigt på sin tillvaro.
Det fetade! :bow:
Det kan sägas om och om igen, hur många gånger som helst!

Välj en ras som får utföra de arbetsuppgifter som de är avlade till, inte efter utseende!!

Läs på Rasklubben sida, prata med folk som har erfarenhet av rasen.
Texten på SKKs sida är bara en kort infotext om rasen i stort, inget att gå efter "på djupet".
(lägger in detta inlägg i båda trådarna.)
 
Ca 20% av polisens tjänstehundar är mallar. Även tullen och försvaret använder rasen. Detta vore inte möjligt om inte privatpersoner skaffade rasen och tävlade med eftersom det, som sagt, är utvärdering av aveln. Vissa av polisens hundar är f d privathundar.

Om man börjar fundera på vad folk BEHÖVER kan man ju lika gärna säga att privatpersoner får skaffa labbe i stället för bruksschäfer om de vill tävla eftersom risken för incidenter är mycket större med de senare, om än säkert mindre än med malle.

De jag känner som har malle tränar och tävlar svenskskydd, IGP och sök. De äger eller har ägt andra raser tidigare som de tävlar/tävlat med, t ex bruksschäfer och rottweiler, så alla levde redan ett liv med hundträning i fokus och inplanerade träningspass när mallen dök upp. Mallen må ha bjudit på en extra växel, men de flesta hade redan erfarenhet av hundar med en del tryck i.
 
Inte förbjuda men utbildning för att få skaffa vissa hundraser/typer, med utbildning menar jag inte att träffas 3h 5 söndagar utan betydligt mer innehållsrik än så.
Tänker främst då på malle, tysk, kangal och liknade.
 
Inte förbjuda men utbildning för att få skaffa vissa hundraser/typer, med utbildning menar jag inte att träffas 3h 5 söndagar utan betydligt mer innehållsrik än så.
Tänker främst då på malle, tysk, kangal och liknade.

Och vem skulle hålla i den och se till att folk verkligen gick dit? De som verkligen skulle behöva någon utbildning är precis samma personer som skulle köpa oreggat/fulimporterat för att slippa. Det skulle bara drabba dem som faktiskt kan hantera dessa hundar.
 
Ja mallar är rätt extrema hundar i mångt och mycket MEN det finns en hel del jäkligt extrema människor också.

I de hundkretsar jag rör mig i har jag flertalet som skulle knäcka vilken hund som helst -dom "BEHÖVER" mallar för att hålla sig själva sysselsatt.
Alltså alla dessa siktar på eller tävlar på VM nivå och deras vardag är så långt i från min egen.
Ja mena jag kan köra lite lydnad på kvällspromenad. Slänga ut lite föremål på en läggda jag passerar på vägen till affären osv där imellan tillbringar jag en kväll i veckan på klubben och några enstaka pass i skogen med likasinnade. Jag har inga stora ambitioner utan tränar när andan faller på och tävlar lite på de närliggande klubbarna. - Så som jag tror de flesta aktiva hundmänniskora gör - (min schäfer räcker alldeles utmärkt till detta och mycket mer)

Men de här "extremisterna" planerar sina träningar in i detalj. Deras hundar har aldrig ätit en måltid ur en foderskål sedan de va 8 veckor. 95% av All utfodring sker i spåren resterande under annan träning.
Det första dom gör när de kliver upp på morgonen är alltså att lägga spår och det sista dom gör är att lägga spår. Det är bara deras vardags rutiner däremellan tränar de skydd och lydnad + mer avancerade spår än morgon och kvälls fodring(och glöm inte all fysträning dom måste ägna sig åt för att hundarna ska hålla i skyddet). När dom far ut och spårar därimellan lägger de sällan mindre än 3 olika spår medans en annan är nöjd om man gjort ett spår.
De sätter heller aldrig sin fot på en träningsplan om de inte har planerat sitt träningspass in i detalj. Dom är kontrollfreaks som helst vill kontrollera allt i omgivningen så att ingen oplanerad störning som hunden inte är redo för ska kunna störa inlärningen.

Jag tror inte att "vanligt" folk fattar hur extrem dessa människor kan vara (och jag fattar inte hur de kan ha andra jobb men det är väl en anledning till att de flesta av dem är egna företagare :idea: )
Att gå kurs för dessa är lärorikt men man skakar också på huvudet för I min värld är det helt omöjligt att kunna träna en hund som dom gör och fortfarande tycka att hund är roligt.

...Men jag skulle heller aldrig få några 99 poäng på ett IGP spår....
 
Ja mallar är rätt extrema hundar i mångt och mycket MEN det finns en hel del jäkligt extrema människor också.

I de hundkretsar jag rör mig i har jag flertalet som skulle knäcka vilken hund som helst -dom "BEHÖVER" mallar för att hålla sig själva sysselsatt.
Alltså alla dessa siktar på eller tävlar på VM nivå och deras vardag är så långt i från min egen.
Ja mena jag kan köra lite lydnad på kvällspromenad. Slänga ut lite föremål på en läggda jag passerar på vägen till affären osv där imellan tillbringar jag en kväll i veckan på klubben och några enstaka pass i skogen med likasinnade. Jag har inga stora ambitioner utan tränar när andan faller på och tävlar lite på de närliggande klubbarna. - Så som jag tror de flesta aktiva hundmänniskora gör - (min schäfer räcker alldeles utmärkt till detta och mycket mer)

Men de här "extremisterna" planerar sina träningar in i detalj. Deras hundar har aldrig ätit en måltid ur en foderskål sedan de va 8 veckor. 95% av All utfodring sker i spåren resterande under annan träning.
Det första dom gör när de kliver upp på morgonen är alltså att lägga spår och det sista dom gör är att lägga spår. Det är bara deras vardags rutiner däremellan tränar de skydd och lydnad + mer avancerade spår än morgon och kvälls fodring(och glöm inte all fysträning dom måste ägna sig åt för att hundarna ska hålla i skyddet). När dom far ut och spårar därimellan lägger de sällan mindre än 3 olika spår medans en annan är nöjd om man gjort ett spår.
De sätter heller aldrig sin fot på en träningsplan om de inte har planerat sitt träningspass in i detalj. Dom är kontrollfreaks som helst vill kontrollera allt i omgivningen så att ingen oplanerad störning som hunden inte är redo för ska kunna störa inlärningen.

Jag tror inte att "vanligt" folk fattar hur extrem dessa människor kan vara (och jag fattar inte hur de kan ha andra jobb men det är väl en anledning till att de flesta av dem är egna företagare :idea: )
Att gå kurs för dessa är lärorikt men man skakar också på huvudet för I min värld är det helt omöjligt att kunna träna en hund som dom gör och fortfarande tycka att hund är roligt.

...Men jag skulle heller aldrig få några 99 poäng på ett IGP spår....
Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.
 
Jag tror inte att "vanligt" folk fattar hur extrem dessa människor kan vara (och jag fattar inte hur de kan ha andra jobb men det är väl en anledning till att de flesta av dem är egna företagare :idea: )

...eller jobbar skift, eller någonstans där hunden kan följa med(och man använder lunchrasten till ett träningspass). Umgänge sker bara med likasinnade, finns det en partner är hen av den ytterst förstående typen som gillar ensamtid(eller att figga). Barn har ofta valts bort helt och hållet.
 
Men det är väl ingen riktigt som satt sig emot att mallar passar sådana typer av människor heller. Jag tror säkerligen att mallar som bor hos sådana människor mår bra också och inte hugger folk till höger och vänster utan anledning och är en allmän fara i samhället.

Min instruktör jag gått hos med min vovve håller på med mallar, dock bara tagit sig an omplaceringar och han är fantastisk med den rasen. På träningarna låg hans dåvarande malle och sov lugnt och kunde inte brytt sig mindre om någonting egentligen, men hans hundar får utlopp för sitt extremare behov också.

Att ligga plats är ju dock inte samma sak som vad hunden gör om den får fritt spelrum eller om någon går över hundens gräns (vilket är ganska lätt att göra med den generella mallen).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 884
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp