Behöver råd ang köp av ny sadel, Amerigo / Karl Niedersuss

Zata

Trådstartare
Vänder mig till er för att höra era tankar.

Ska försöka dra bakgrunden kort.
Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då som hopphäst helt och hållet. Köpte med en ett år gammal Prestige Versailles. När jag haft hästen ett tag ville jag börja satsa mer på dressyr och började träna för dressyrtränare mer regelbundet. Köpte en dressyrsadel, en Santa Cruz Roxette, i Juli. Har varit väldigt nöjd med båda sadlarna.

För ett tag sedan märkte jag att dressyrsadeln nog inte passar. Märkte att den klämmer lite och inte hamnar i perfekt läge och att den rör sig när jag rider. Tog ut sadelutprovare som konstaterar att hästen har breddat sig TVÅ storlekar. Jag ser ju själv att hon är rundare och har satt mer hals och breddat sig mellan bogarna. Men inte trodde jag väl att hon skulle breddat sig två storlekar på den här tiden.

Sadelutprovaren provade ut en Amerigo Vega i strl +3,5 och en Karl Niedersuss Crescendo strl W. Båda passade min häst väldigt bra och jag trivdes med dem.

Nu till själva frågan. Om jag köper en Amerigo till nypriset, ca 30000kr, känner jag att risken är att jag står där om ett år igen med en sadel som är för smal? Amerigo går ju inte att ändra i bommen. Inte Karl Niedersussen heller. Nypriset på KN är ca 21000kr.

Nu funderar jag på om jag ska leta vidare, efter en sadel som är ändringsbar i bommen. Eller om jag ska slå till på Amerigon och hoppas att hon inte biffar till sig ännu mer.

Hur hade ni resonerat?
 
Vad det gäller sadlar kan du nog få lika många åsikter som antalet medlemmar i Buke-maffian.
Själv har jag valt Passier och har regelbundet haft återförsäljaren hos mig för att fixa och ändra då jag köpt ny häst, eller hästen har ändrat sig.
Däremot tror jag inte på de sadelmärken där man kan ändra själv.
Så jag säger köp en ändringsbar sadel.
 
Finns det någon mer utprovare att ta ut? Kanske en med gott om begagnade sadlar? Köper men en bra begagnad kvalitetssadel och använder den 1 år (vi säger att den sen blir för smal) så förlorar man oftast inte jätte mycket pengar om skicket är bra. Sadlar man kan byta bomjärn på är ingen garanti för att den kommer passa, i många modeller blir sadeln med sväng ju vidare järn som sitter i.
Men en omvärmningsbar kanske kan vara något?
 
Vänder mig till er för att höra era tankar.

Ska försöka dra bakgrunden kort.
Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då som hopphäst helt och hållet. Köpte med en ett år gammal Prestige Versailles. När jag haft hästen ett tag ville jag börja satsa mer på dressyr och började träna för dressyrtränare mer regelbundet. Köpte en dressyrsadel, en Santa Cruz Roxette, i Juli. Har varit väldigt nöjd med båda sadlarna.

För ett tag sedan märkte jag att dressyrsadeln nog inte passar. Märkte att den klämmer lite och inte hamnar i perfekt läge och att den rör sig när jag rider. Tog ut sadelutprovare som konstaterar att hästen har breddat sig TVÅ storlekar. Jag ser ju själv att hon är rundare och har satt mer hals och breddat sig mellan bogarna. Men inte trodde jag väl att hon skulle breddat sig två storlekar på den här tiden.

Sadelutprovaren provade ut en Amerigo Vega i strl +3,5 och en Karl Niedersuss Crescendo strl W. Båda passade min häst väldigt bra och jag trivdes med dem.

Nu till själva frågan. Om jag köper en Amerigo till nypriset, ca 30000kr, känner jag att risken är att jag står där om ett år igen med en sadel som är för smal? Amerigo går ju inte att ändra i bommen. Inte Karl Niedersussen heller. Nypriset på KN är ca 21000kr.

Nu funderar jag på om jag ska leta vidare, efter en sadel som är ändringsbar i bommen. Eller om jag ska slå till på Amerigon och hoppas att hon inte biffar till sig ännu mer.

Hur hade ni resonerat?


Jag rider själv bara i Amerigo så jag är färgad i frågan, men varför måste du ha en ny tänker jag?
Köp en begagnad, andrahandsvärdet är dessutom väldigt bra på just Amerigo..
Om inte din utprovare har beg i den storlek du behöver kan du ju alltid vända dig till någon annan av deras återförsäljare? Nu vet jag inte vem du haft ut på provning, men jag rekommenderar gärna min utprovare, skicka ett PM om du vill veta vem det är =)
 
@Blandrastik Ja, så klart att åsikterna alltid går isär. Men det tycker jag i detta fallet är bra, jag vill bara höra lite tankar och idéer från er och höra hur andra skulle resonerat. Men jag har inte sagt att jag tänker göra som ni säger ;-).
Jag tror inte heller på sadlar som man byter järn i. Tänker i så fall på en sadel där man kan värma om.

@NotlikeI Det är lite det jag funderar på men jag är fasen inte nöjd med de utprovare som finns i mitt område. Den jag hade här i helgen finns ca 20 mil bort. Henne litar jag på. Men funderar som sagt på en omvärmningsbar variant.
 
Jag rider själv bara i Amerigo så jag är färgad i frågan, men varför måste du ha en ny tänker jag?
Köp en begagnad, andrahandsvärdet är dessutom väldigt bra på just Amerigo..
Om inte din utprovare har beg i den storlek du behöver kan du ju alltid vända dig till någon annan av deras återförsäljare? Nu vet jag inte vem du haft ut på provning, men jag rekommenderar gärna min utprovare, skicka ett PM om du vill veta vem det är =)

Jag måste inte ha en ny. Men jag vill hemskt gärna ha en brun sadel, vilket gör det lite svårare med beg. Sedan har jag inte hittat en enda begagnad +3,5 än. Och slutligen så har jag inte cash att lägga upp för sadeln och kommer nog att få köpa på avbetalning. Så i så fall måste jag hitta en begagnad som inte säljs av en privatperson. Men annars så vore det super om jag kunde hitta en begagnad! :-)
 
Jag måste inte ha en ny. Men jag vill hemskt gärna ha en brun sadel, vilket gör det lite svårare med beg. Sedan har jag inte hittat en enda begagnad +3,5 än. Och slutligen så har jag inte cash att lägga upp för sadeln och kommer nog att få köpa på avbetalning. Så i så fall måste jag hitta en begagnad som inte säljs av en privatperson. Men annars så vore det super om jag kunde hitta en begagnad! :-)
Håller tummarna att en i rätt mått kommer in hos någon av dem som säljer beg sadlar och kan ta det på avbetalning :)
 
Efter lite forskning så visar det sig att det går att ändra bommen då det är en syntetbom i Amerigo Vega Sienna. Det gör det hela lite enklare.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det någon sadel med samma/lik anläggningsyta som Amerigo Vega dressyr? Jag har en Vega till min ponny. Den ligger super på...
Svar
8
· Visningar
4 089
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har tittat på flera olika märken men förstår inte de olika vidderna i bommen det verkar vara olika för olika märken. Jag vågar knapt...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: LFreddy
·
Western ...tror jag att vi behöver. Jag har en crates full quarterbom (nån reiningmodell men kommer inte ihåg modellnamnet just nu) Den har typ...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: Tussemaja
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp