Behöver råd! Min häst har skadat en hundvalp...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livsgnista

Trådstartare
Hej!

Jag har ett dilemma.

Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang lös runt om oss. Det var första gången hon var med när vi red i skogen. Hon har varit med en gång förut när vi red på en bredare väg.

Bara en liten bit in i skogen hände det som inte får hända. Hästen jag red blev irriterad på hundens springande (smal stig och hunden sprang fram och tillbaka väldigt nära) och sparkade till den. Hunden blev träffad på kroppen. Vi skyndade oss tillbaka till stallet och körde hunden till veterinären direkt.

Hon blev kvar i två nätter, blev behandlad för chock och för en blödning i en lunga. Hon har nu fått komma hem precis. Räkningen hamnade på 5900 kr (utan försäkring hade den blivit 19000 kr :eek:).

Jag vet att jag inte är ansvarig och det var en olycka. Det finns inget jag hade kunnat göra annorlunda. Det var min kompis ide att vi skulle rida ut och ta med hennes hund. Men jag vill ändå hjälpa till att betala veterinärräkningen. Åtminstone en symbolisk summa.

Men vad är rimligt att betala? Vad tycker ni?
 
Hej!

Jag har ett dilemma.

Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang lös runt om oss. Det var första gången hon var med när vi red i skogen. Hon har varit med en gång förut när vi red på en bredare väg.

Bara en liten bit in i skogen hände det som inte får hända. Hästen jag red blev irriterad på hundens springande (smal stig och hunden sprang fram och tillbaka väldigt nära) och sparkade till den. Hunden blev träffad på kroppen. Vi skyndade oss tillbaka till stallet och körde hunden till veterinären direkt.

Hon blev kvar i två nätter, blev behandlad för chock och för en blödning i en lunga. Hon har nu fått komma hem precis. Räkningen hamnade på 5900 kr (utan försäkring hade den blivit 19000 kr :eek:).

Jag vet att jag inte är ansvarig och det var en olycka. Det finns inget jag hade kunnat göra annorlunda. Det var min kompis ide att vi skulle rida ut och ta med hennes hund. Men jag vill ändå hjälpa till att betala veterinärräkningen. Åtminstone en symbolisk summa.

Men vad är rimligt att betala? Vad tycker ni?
Jag hade betalat hälften, för vänskapens skull.
 
Det är inte ditt ansvar, så hade jag varit hundägaren så hade jag varit otroligt tacksam för vad som helst, väldigt snällt av dig. Jag som hundägare hade absolut inte ens tänkt tanken att du ska betala något alls.
Hur mkt beror väl då på hur mkt du känner att du kan avvara helt enkelt.
 
Jag hade inte betalt något av fakturan, men kanske köpt en liten krya på dig-present till valpen, typ en liten filt, ny kul aktivitetsleksak och lite godis som den kan ha nästa gång ni ska rida ut tillsammans och den får vänta i en box under tiden.
Skönt den klarade sig så pass väl!
 
Ärligt talat hade jag vägrat rida med en lös hund kring mig, så redan där tänker jag att också du gjorde en rejäl miss.

Ansvaret är absolut hundägarens, men eftersom jag tycker att du bör ha varit medveten om riskerna skulle jag tänka mig att du kunde betala en del för att behålla vänskapen.
 
Hon valde att ta med sin hund, du har inget ansvar alls utan hon får stå för sitt beslut. Om man absolut vill bidra ekonomiskt tänker jag max en tusenlapp.

Lägger till att jag aldrig skulle tänkt tanken att jag skulle betala något, jag hoppas att hon inte kräver dig på pengar.
 
Tack för alla svar! Hon har inte bett mig om pengar alls, det är jag som vill bidra. Jag bestämde mig för att swisha 1000 kr till henne. Hon blev glad och tackade så nu känns det mycket bättre :)
Det var väldigt rart av dig tycker jag. 😍 Det var olämpligt att ta med en så ung hund på uteritt och det är koppeltvång så här års + strikt hundägaransvar när det händer grejer. Så du hade inte behövt bidra, vilket gör det extra bussigt.
 
Spontant så hade jag inte betalat alls, iaf om jag blivit ombedd. Jag har ridit med folk som haft med sin hund lös och jag anser att det är ett val som för med sig vissa risker. Det är hundägarens ansvar att ha koll på sin hund i det läget (även om jag självklart aldrig skulle låta min häst kliva på hunden om det gick att undvika, tex!). Och i synnerhet med en otränad valp (som inte lärt sig hur en bör bete sig kring hästar ännu) är ju risken relativt stor att hunden kommer alldeles för nära och blir trampad eller sparkad.

Men, för vänskapens skull och för att visa omtanke, tycker jag att den tusenlappen som du swishade var lagom. Och en fin gest av dig :heart .
 
En 4 månaders valp som ska hänga med på en ridtur :eek: jag vet inte om jag haft klena raser tidigare men för mycket motion är inte bra för växande hundar...

Din vän har dåligt omdöme. Säg ifrån nästa gång. Vet inte hur många gånger man mött ryttare med lös hund som sprungit åt andra håll än önskat... jag har fått med mig ett par hundar hem....:rage::rage::rage::rage::rage:
 
Fint gjort av dig. Dåligt omdöme och misstag har vi nog alla haft och gjort någon gång och förhoppningsvis lär vi oss av det.

Jag hade också betalat symbolisk summa så som 1000kr för vänskapen och sämjans skull :heart
 
Jag har brutit ut en massa inlägg som inte var så trevliga och inte hade så mycket med den här tråden att göra. Jag och moderatorerna kommer fundera ett tag om de bara skall kastas eller kanske flyttas till Hund.
Jag har även valt att låsa denna tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 634
Senast: Lobelia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Alltså jag vet inte vad jag ska göra, jag skäms så mycket över det här. Grejen är att jag var ut till betet där min häst går, jag hade...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Nielaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 004
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp