Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

sandralarsson

Trådstartare
Hej!

Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen. Hoppas att någon här kan ge mig något tips på hur jag ska göra. Ska beskriva så gott jag kan, vilket kommer bli långt.

Min häst är en 15 årig valack, varmblodstravare. Jag har haft honom i 1,5 år.
Han är en go och snäll häst, som i de flesta situationer är otroligt lugn, bussig och lätthanterad. När han är så kan vem som helst rida och hantera honom. Allt i hantering funkar hur bra som helst. Han blir väldigt sällan rädd för saker under uteritter och tar det mesta med ro. En toppenhäst på det viset.

Men nu kommer vi till "problemen" som jag skulle behöva lite hjälp med.

* Blir extremt taggad och pigg. Visst tänker ni, det blir väl alla hästar. Men detta kan jag inte hantera. I vanliga fall brukar pigga hästar slänga upp huvudet eller hänga i bettet. Min farbror sätter huvudet mellan frambenen och gasar på. Jag försöker då göra förhållningar och då springer han mer och mer på snedden, i samma fart. Eller så protetsterar han mot mig genom att studsa/kasta sig åt olika håll. Minsta lilla jag gör ett ljud, råkar röra honom med skänkeln eller röra mig lite i sadeln så får han sitt utbrott. Jag känner att ingenting jag gör hjälper och känner bara hur tårarna är på väg.

* Kastar sig helt oförberett. Vi kan vara ute och lufsa i skogen eller på vägen. Han är kolugn och skrittar på långa tyglar. Då kan han helt oförberett från ingenstanns kasta sig riktigt rejält sidledes. Han liksom drar in rumpan och tar snabba galoppsprång åt sidan. Jag försöker sitta lugnt och djupt i sadeln och få stopp på honom och då när han stannat så är han precis lika lugn som innan. Igår gjorde han en sån där grej så var en millimeter från att åka av. Han kan även kasta sig framåt och studsa.

* Blir överpigg när man ska trava i paddock/ridhus. Han kan gå som en sås i skritten och sen när vi ska börja trava så kastar han sig/skuttar. Även hänt att han sticker med mig. Min uppfattning är att han exploderar när man smackar eller lägger till skänkel. Och oftast går det bra.

Alla dessa problem som jag räknat upp kan lika gärna vara som bortblåsta. Ofta visar han inga som helst tendenser till något under ridturerna, men jag sitter ändå och är beredd eftersom det kan komma precis när som helst, och jag är dörädd för att ramla av.

Någon som vet vad jag kan göra? Ibland tänkt att jag inte vill ha kvar honom för att han är för mycket häst för mig, men samtidigt så tycker jag så otroligt mycket om honom. Vi klickar väldigt bra och många som känner honom säger att han blivit mycket lugnare och mer harmonisk med/hos mig. Trots att han inte alls har de bästa förutsättningarna för ridning, och att han inte alls är den trygga läromästaren jag egentligen skulle ha haft så är han så speciell för mig.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Har du kollat så sadeln passar? Kan vara så att hästen protesterar av att sadeln inte sitter som den ska. Mitt andra tips är att pröva bettlöst. Min häst drog upp huvudet och ville bara sticka iväg när jag fick honom. Prövade massa olika bett men inget funkade. Prövade sedan hackamore och han blev helt annorlunda bara av en sådan grejj.
Men om vi bort ser från sadel och bett, gå promenader, löslongera eller longera normalt. Kanske har hästen mycket som rör sig i huvudet samt mycket energi och då är det bra att pröva någonting nytt :)
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Har du kollat så sadeln passar? Kan vara så att hästen protesterar av att sadeln inte sitter som den ska. Mitt andra tips är att pröva bettlöst. Min häst drog upp huvudet och ville bara sticka iväg när jag fick honom. Prövade massa olika bett men inget funkade. Prövade sedan hackamore och han blev helt annorlunda bara av en sådan grejj.
Men om vi bort ser från sadel och bett, gå promenader, löslongera eller longera normalt. Kanske har hästen mycket som rör sig i huvudet samt mycket energi och då är det bra att pröva någonting nytt :)

Jepp, anser mig själv rätt kunnig inom just sadeltillpassningen och han har en sadel som ligger riktigt bra. Rider med rakt bett med fasta ringar och han trivs väldigt bra på bettet. Tror inte jag kan lösa detta problem genom byte av utrustningen då problemet enligt mig sitter i hans huvud.. :cautious:

Men du har helt rätt i det du skriver, han har väldigt mycket som rullar runt i huvudet på honom. Han rids 5 dagar i veckan nu endast i skritt då jag inte vågar trava eller galoppera eftersom han beter sig som han gör. Har provat longera honom ett par gånger och då är han också jättelugn mestadels men han får sina små "dampanfall" då också. Inte ett dugg kul att hålla i linan när han från ingenstanns kastar sig utåt. (Jag har ingen padock eller korall)

Fick en idé från ett annat håll att just kastningarna kan bero på mask i rumpan. Att det sticker eller kliar till så han får panik ifrån det. Men jag tycker ändå att det låter lite långsökt.. Tack för ditt svar i alla fall!! :D
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Det låter som om han har ganska mycket energi. Har du räknat ut en foderstat på hur mycket mat han verkligen behöver?
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag skulle kolla utrustning, tänder, foder och om han har ont någonstans.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Det låter som om han har ganska mycket energi. Har du räknat ut en foderstat på hur mycket mat han verkligen behöver?

Han får den maten han ska ha. Han får fri tillgång på hö och soja + mineraler, då det var för lite protein i höet. Han räknas absolut inte som "het" i den bemärkelsen då han allt som oftast nästan är lite lat. Han gillar att luffsa på i lugn skritt.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag skulle kolla utrustning, tänder, foder och om han har ont någonstans.

Utrustningen är det inget fel på. Han rids med en dressyrsadel som ligger toppen på honom, och rids på rakt bett med fasta ringar och utan nosgrimma. Benskydd runt om. Tänder kollas regelbundet, fodret är uträknat.

Jag har själv många gånger tänkt tanken att han kan ha ont någonstnns. Men samtidigt så tycker jag inte det stämmer in riktigt på hur han beter sig. Han är allt som oftast helt okomplicerad, nöjd och glad. Men rätt som det är från ingenstans i lugn skritt så kastar han sig från ingenstans. Sen efter sitt utbrott så är han lika lugn och glad igen.. Och att han blir jobbig i trav och galopp är för att han vill dra iväg järnet, jag gör då förhållningar och då protesterar han mot mig genom att hoppa omkring och springa på snedden med huvudet i bringan. :meh:
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Kom på en sak till som jag inte skrivit tidigare, han får ENDAST dessa utbrott på hemvägen av ridturen, och sällan när vi rider ensamma utan sällskap.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag tror du behöver träna lite dressyr på honom så du får honom mer lydig och MED dig. Har han fokus på dig så kommer han inte hitta på skit. Att han blir het i trav och galopp tyder på att han har kommit på att han kan springa undan jobbet. Jag skulle rida på banan och träna övergångar till förbannelse.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

tja, eftersom du inte tror på nåt av de andra svaren; Jag hade en häst som fick plötsliga utbrott ibland ute. Han hade en jättetumör i magen som säkert inte gjorde ont hela tiden i början, men till och från. Nu tror jag inte din häst har det eftersom det är ganska ovanligt, men har du kollat honom hos veterinär?
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag har själv många gånger tänkt tanken att han kan ha ont någonstnns. Men samtidigt så tycker jag inte det stämmer in riktigt på hur han beter sig. Han är allt som oftast helt okomplicerad, nöjd och glad. Men rätt som det är från ingenstans i lugn skritt så kastar han sig från ingenstans. Sen efter sitt utbrott så är han lika lugn och glad igen.. Och att han blir jobbig i trav och galopp är för att han vill dra iväg järnet, jag gör då förhållningar och då protesterar han mot mig genom att hoppa omkring och springa på snedden med huvudet i bringan. :meh:

Fast det är ju precis det här som låter som att den mycket väl kan ha ont nånstans.

Min häst älskade att komma ut och jobba, pigg, glad, social trots att hon var väldigt justerad i ländryggen. Visade ingenting förutom explosiva bockningar då och då.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Du har fått de vanligaste svaren och det verkar vara i sin ordning .. förutom om han som sagt har ont någonstans .
Det man kan kolla upp är synen !
Jag har en äldre ponny som gör liknande grejer .. kastar iväg rätt som det är .. sen går det plötsligt över. :p
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Tack för era svar!

Han behöver absolut mer respekt för mig och att få lära sig att det är lättare och bekvämare för honom bara han är lugn istället. Jag tror aldrig någonsin att hästar gör saker för att vara dumma, däremot så tror jag att han beter sig såhär, för att han tycker att han bestämmer. Han älskar att skritta lugnt och sansat när det bara är han och jag ute och rider, men med sällskap eller när vi vänder under ridturen så kommer dessa fasoner fram. Det är svårt att beskriva allt så utförligt som möjligt och märker att jag glömt att skriva vissa saker. Rider jag med sällskap tex och vi vänder hemåt igen så måste jag alltid vara beredd, för han blir som skjuten ur en kanon då. Han liksom taggar och ska tävla mot sällskapet. Och håller jag då tillbaka honom så blir han liksom hetsig och ska ha sista ordet mot mig... Svårt att förklara?

Och tre gånger efter så kan det gå hur bra som helst. Att vända, att trava med sällskapet och rida en hel tur utan ett enda kast. Han är helt olika från gång till gång. Eller så kan han vara superlugn och lättsam i flera veckor och sedan kommer "utbrottsperioder" som kan vara i några dagar - veckor för att sedan puts väck försvinna...

Förstår ni varför jag inte tror att han har ont? Han gör det tex bara på hemväg, till 90% bara med sällskap och hela förra sommaren när han var lite loj av värmen gjorde han inte såhär en endaste gång...

Min tanke är att han har ett virr varr i sin hjärna, och att han saknar respekt för mig. Han kan lyssna när det passar honom men när han har mycket överskottsenergi så existerar inte jag. Han är absolut inte dum på något sätt, tror inte att hästar kan vara dumma i och för sig, men han har aldrig försökt kasta av mig, aldrig surat mot mig någonsin.

Så jag undrar hur jag ska göra för att få ur honom denna överskottsenergi. Inte med longering eller spring, för det sitter inte i kroppen på honom. Han behöver få jobba med hjärnan och få bort virr varret i huvudet.

Undrar också hur man ska få hästen att verkligen lyssna till ryttaren i alla lägen. Visst, rida dressyr. Övergångar i massor så han lär sig lyssna på mina hjälper, det vet jag är effektivt, men nu är det så att piloten är feg och inte vill vara med när hästen ropar geee-haaaw och rejsar. Finns det någon passande övning i skritt?
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Har den tråkigt, dåligt med hagkompisar och kort hagvistelse?

Om den "bara" exploderar på hemvägen, försök rid längst med en slinga som går runt och sitt av innan utbrotten kommer. Ta gärna en lång slinga...

Bra att du rider i skritt åtminstone :) Träna den på skänkelvikning, volter osv, träna långsam, långsam skritt där den lyssnar på varje steg...
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

I min värld är din häst inte inriden ordentligt. För mig handlar inte inridning bara om att man ska kunna sitta på hästen och hjälpligt styra och stanna när hästen vill.

Förutsatt nu att hästen är frisk så skulle jag rida dressyr på den, på banan till att börja med om det nu är så att du blir skraj ute.
Ev rider du på bortvägen och går hem om den är ok att hantera då.
Det är dumt att du går in i så kallat "skarp läge" innan den är utbildad nog att hantera i såna.

För att kunna klara av skarpa lägen måste man kunna ha kontroll på hästen i alla 6 riktningar (fram, bak, höger, vänster, upp, ner).
När det går att flytta hästen åt båda sidor, stanna och gasa och justera formen upp/ner är den i min värld inriden.
Då kan man sätta dem i skarpa lägen även med mer osäkra ryttare.
Men när man har koll på det här brukar hästarna helt plötsligt inte vara rädda för så mycket saker. ;)
Dessutom kan man då rida ur dem energi.
En del hästar kan man lina trötta. Andra blir bara mer och mer stressade ju tröttare de blir. De måste man jobba trötta på annat sätt än bara spring.

För att lära dig de här sakerna behöver du nog tränarhjälp på plats skulle jag tro.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Har den tråkigt, dåligt med hagkompisar och kort hagvistelse?

Om den "bara" exploderar på hemvägen, försök rid längst med en slinga som går runt och sitt av innan utbrotten kommer. Ta gärna en lång slinga...

Bra att du rider i skritt åtminstone :) Träna den på skänkelvikning, volter osv, träna långsam, långsam skritt där den lyssnar på varje steg...

Han går på lösdrift i en relativt stor hage med skog, öppna ytor och en hel del buskar och träd att äta på. :)
Jag ska ta till mig av dina tips. Ska försöka att hålla honom fokuserad på olika uppgifter även fast vi bara skrittar ut. Tack för råden!
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

I min värld är din häst inte inriden ordentligt. För mig handlar inte inridning bara om att man ska kunna sitta på hästen och hjälpligt styra och stanna när hästen vill.

Förutsatt nu att hästen är frisk så skulle jag rida dressyr på den, på banan till att börja med om det nu är så att du blir skraj ute.
Ev rider du på bortvägen och går hem om den är ok att hantera då.
Det är dumt att du går in i så kallat "skarp läge" innan den är utbildad nog att hantera i såna.

För att kunna klara av skarpa lägen måste man kunna ha kontroll på hästen i alla 6 riktningar (fram, bak, höger, vänster, upp, ner).
När det går att flytta hästen åt båda sidor, stanna och gasa och justera formen upp/ner är den i min värld inriden.
Då kan man sätta dem i skarpa lägen även med mer osäkra ryttare.
Men när man har koll på det här brukar hästarna helt plötsligt inte vara rädda för så mycket saker. ;)
Dessutom kan man då rida ur dem energi.
En del hästar kan man lina trötta. Andra blir bara mer och mer stressade ju tröttare de blir. De måste man jobba trötta på annat sätt än bara spring.

För att lära dig de här sakerna behöver du nog tränarhjälp på plats skulle jag tro.

Tror att det ligger mycket i det du säger. Han är riden i många år. Montétävlad under sin tävlingstid på travet och sedan dressyr/skogsriden. Han är väldigt lättmanövrerad och "relativt" välriden egentligen. Han blir nästan aldrig rädd för saker heller. Väldigt säker i trafik, bland andra djur och ljud runt omkring. Där andra hästar tvekar knatar han på helt oberörd.

Han ska absolut utbildas vidare, och jag har ridit för tränare ett par gånger också. Har lite dåligt med möjligheter till det då vi bor långt ifrån och inte har någon vettig paddock. När jag ridit för tränare så har vi tränat att ställa åt olika håll samt att trava lång och låg. Även galoppfattningar. Men de gånger tränaren bett mig börja trava/galoppera så har jag blivit rädd och osäker :crazy: Hon har pushat mig så jag har tillslut gjort det ändå och då har han skött sig exemplariskt. Han är väldigt trevlig att rida då han är så att säga "trygg". Mjuk och fin i kroppen och väldigt ivrig till att göra rätt.

Jag är rätt grön i min ridning, och skulle egentligen valt en "färdig" häst, som jag kan utvecklas på utan att ha hjärtat i halsgropen och utan att samtidigt behöva lära hästen, men denna häst är det käraste jag har och vi trivs så bra tillsammans han och jag. Han är en missförstådd häst som flera gånger blivit stryken i lopp pga "oregerlighet" och han har fått stryk mot sitt huvud. Många säger att han är tokig och knäpp. Vad jag förstått så kunde han inte ridas med sällskap, och han stack väldigt ofta förut. Att jag skrittar på långa tyglar och flera gånger lyckats trava honom avslappnad lång och låg jämsides med andra hästar har förut varit en omöjlighet. Han är speciell och lite för vass för mig, men vi hör liksom ihop :love:
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Andra har skrivit om smärta, utrustning, foderstat.

Inom travet använder de ofta "uppcheck" just för att hindra hästarna att dra ner huvudet. Det verkar ju finnas en anledning till det.
Hitta någon betsling som hjälper till att lyfta upp huvudet så att du kommer åt honom?

Träna dig själv på att snabbare märka tendenserna och träna din timing i att hindra honom från att dra ner huvudet.
Undvik att sitta och "åka häst" på helt lång tygel, så har du mindre reaktionstid innan du hinner hämta hem honom när det händer.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag tror inte riktigt du förstått vad du har för häst. En tävlingshäst som vill SPRINGA och du sitter och är rädd på ryggen. Han har en historia (enligt dig) som behöver en mycket kunnig ryttare. Om du vill fortsätta utan att nåt värre händer, ta hjälp av nån riktigt duktig "travaromskolare". Dessutom kolla att han verkligen är hel och frisk i kroppen.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Ta ut tränare som ser er. Tänker lite som Tua - den är inte helt klar över hjälperna, och du är (gissar jag) otydlig. Visst kan det vara ngt fysiskt fel. Men börja med att rida för tränare.

En travare är avlad för att ha Löphuvud och springa. Vill man ha en stillsam lufsetufs finns det annat fyrbent som passar bättre. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp