Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Andra har skrivit om smärta, utrustning, foderstat.

Inom travet använder de ofta "uppcheck" just för att hindra hästarna att dra ner huvudet. Det verkar ju finnas en anledning till det.
Hitta någon betsling som hjälper till att lyfta upp huvudet så att du kommer åt honom?

Träna dig själv på att snabbare märka tendenserna och träna din timing i att hindra honom från att dra ner huvudet.
Undvik att sitta och "åka häst" på helt lång tygel, så har du mindre reaktionstid innan du hinner hämta hem honom när det händer.

Ska tänka på det du sagt. Ska sluta rida med långt tyglar och bara åka med. Hålla honom mer sysselsatt under hela ridturen. Träna mer halvhalter, halter, ställa och hålla honom lång och låg. Tack!
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag tror inte riktigt du förstått vad du har för häst. En tävlingshäst som vill SPRINGA och du sitter och är rädd på ryggen. Han har en historia (enligt dig) som behöver en mycket kunnig ryttare. Om du vill fortsätta utan att nåt värre händer, ta hjälp av nån riktigt duktig "travaromskolare". Dessutom kolla att han verkligen är hel och frisk i kroppen.

Jag vet precis vad för slags häst jag har valt. Jag har under mina hästår nästan uteslutande bara ridit travhästar. Pensionerade och hästar som tävlar och är i full kondition. Har tränat dem med både ridning och körning.
Är van starka och heta hästar. Men dessa kast och springa-med-huvudet-mellan-benen-och-protestera-mot-mina-förhållningar-fasoner har jag aldrig någonsin varit med om förut...
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Ta ut tränare som ser er. Tänker lite som Tua - den är inte helt klar över hjälperna, och du är (gissar jag) otydlig. Visst kan det vara ngt fysiskt fel. Men börja med att rida för tränare.

En travare är avlad för att ha Löphuvud och springa. Vill man ha en stillsam lufsetufs finns det annat fyrbent som passar bättre. ;)

Träning ska det bli!

Han passar mig på alla sätt förutom när han får sina utbrott. Jag skriver här på forumet för att jag vill lösa problemen vi har, och jag tänker inte ge upp. Frågat efter tips här på övningar vi kan göra i skritt, för att få ur lite överskottsenergi i huvudet så vi kan förebygga att han "kokar över". Jag är väl medveten om att han inte är "idealet", men jag tror att han med lite träning och envishet kan bli det. Travhästar är avlade för löp, det vet jag mycket väl, men för det så är de ju ändå individer och en häst precis som alla raser. Finns lata travhästar också. :sneaky:
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag vet precis vad för slags häst jag har valt. Jag har under mina hästår nästan uteslutande bara ridit travhästar. Pensionerade och hästar som tävlar och är i full kondition. Har tränat dem med både ridning och körning.
Är van starka och heta hästar. Men dessa kast och springa-med-huvudet-mellan-benen-och-protestera-mot-mina-förhållningar-fasoner har jag aldrig någonsin varit med om förut...

DEt säger du ju inte i #17
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

DEt säger du ju inte i #17

Du får tolka det precis hur du vill. Jag är en van ryttare men inte lika duktig inom dressyren då jag nästan inte alls ridit utbildade hästar som jag kunnat lära mig mer på. Mest ridit travare.

Jag efterlyser tips och råd i den här tråden, och har du inga vettiga råd att ge, utan istället lägger ner din tid på att märka mina ord, så betackar jag mig från dina poster...
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Det finns en övning som en före detta tränare kallade "exercisen". Den går ut på att var åttonde steg (eller något annat antal du väljer beroende på häst) ge hästen en ny uppgift. Det kan vara att byta riktning, tempo, göra halt, byta ställning, byta böjning, byta tvärning mm. Detta kräver att hästen lyssnar och att du är fokuserad på ridningen. Mycket bra övning för olydiga eller "övertänkande" hästar samt en hjälp för okoncentrerade ryttare (räknar in mig själv där lite då och då).
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Det finns en övning som en före detta tränare kallade "exercisen". Den går ut på att var åttonde steg (eller något annat antal du väljer beroende på häst) ge hästen en ny uppgift. Det kan vara att byta riktning, tempo, göra halt, byta ställning, byta böjning, byta tvärning mm. Detta kräver att hästen lyssnar och att du är fokuserad på ridningen. Mycket bra övning för olydiga eller "övertänkande" hästar samt en hjälp för okoncentrerade ryttare (räknar in mig själv där lite då och då).

Tack för ett jättebra tips!

Det är något man kan använda sig av hela tiden. Ska absolut köra med den övningen både ute och på ridbana :)
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Det finns en övning som en före detta tränare kallade "exercisen". Den går ut på att var åttonde steg (eller något annat antal du väljer beroende på häst) ge hästen en ny uppgift. Det kan vara att byta riktning, tempo, göra halt, byta ställning, byta böjning, byta tvärning mm. Detta kräver att hästen lyssnar och att du är fokuserad på ridningen. Mycket bra övning för olydiga eller "övertänkande" hästar samt en hjälp för okoncentrerade ryttare (räknar in mig själv där lite då och då).

:bow:

Den här beskrivningen var så skrämmande likt på min gubbe (vbl travare), något som verkligen fungerar bra på honom.

Främst på hemvägen blir han hetsig, vill springa ifrån mig, har allmänt bråttom och vill egentligen inte lyssna ett skit på mig..

Det som fungerar absolut bäst, är att konsekvent hålla honom sysselsatt med uppgifter exakt hela tiden på hemvägen. Det är förns då han lyssnar och slappnar av! Han behöver komma av sig med annat..bråkar jag med honom blir det bara värre och då är klassikern att lägga in backen, gärna i något närliggande dike..Det går inte, i stället måste jag få honom att fortsätta tänka framåt men på ett sansat sätt där jag vill att inte ska hetsa sig fram för stressar han väl upp sig är det kört. Jag får ligga steget före.

Vidare tipsar jag om att försöka låta hästen springa av sig ordentligt i mellanåt. De här hästarna behöver det verkligen, risken finns annars att de samlar på sig en massa energi som ligger och pyr alternativt bygger upp stress..för att slutligen explodera ut. Ordvitsen "född till att springa" ska inte underskattas :)

Min häst är 22 i år men behöver fortfarande någon dag i veckan som vi ägnar till mycket spring/bus där han får tömma ur energi. Efter ett sånt pass, det är då han mår som bäst, hela hästen ser harmonisk ut och nöjd.
 
Sv: Behöver råd och tips. Hur göra när hästen beter sig såhär?

Jag tycker det låter som en häst med mycket energi, som tycker det roligaste som finns är att trava fort, och gärna gör det oftare och mer än han borde. Det verkar ju heller inte orimligt med tanke på att det är en travhäst, där man i generationer har avlat på att få fram just de egenskaperna.

Hästar med mycket (överskotts)energi kan ju gärna ta ut det genom att ta varje chans att få hoppa iväg och sprätta lite.

Lite kan du säkert förbättra genom mer skolning och dressyr - eller så kan du köpa en annan häst, som inte har lika mycket energi, och inte tycker lika mycket om att trava jättefort. Alla travare är inte såna heller, även där misslyckas aveln ibland så att man får en häst som inte älskar att springa fort, och en sån häst blir kanske en trevligare ridhäst. Jag skulle nog byta häst, det finns gott om andra hästar som passar det du vill göra bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 075
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp