Behöver råd om hull och foder

Sasse

Trådstartare
Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten blivit dålig i magen av blötmaten. Det har förekommit tidigare också att katten/katterna blivit dåliga, men jag har inte då kunnat hitta den exakta källan till det. Det är lättare nu när han inte är ute lika mycket och därför inte får i sig okänt skit.

Jag har bara testat Mjau (kattungemat), Gourmet Perle och Pussi sedan jag upptäckte ett samband mellan fodret och att han var dålig. Inget fungerade optimalt. Gourmet Perla har jag alltid gett, katternas favorit, men båda blev dåliga på det sist. Mjau blev den överviktiga katten riktigt dålig av. Pussi var sådär; han luktade märkligt och tvättade sig frenetiskt där bak. Inget satt fast i pälsen men jag misstänker att han inte var helt bra i magen.

Utöver att han inte tålt något av de jag testat hittills är han dessutom riktigt kräsen och äter inte om smaken inte passar. Detta gör också att jag har få sorter att välja på när nu inte Gourmet Perle funkar.

Rått kött går inte hem, jag måste handmata för att han överhuvudtaget ska äta, annars skiter han i det. BARF går med andra ord bort. Färskfoder lika så. Har bara hittat en enda sort som han gillar och äter, men det är i huvudsak till hund.

Till saken hör också att jag funderat på om blötmaten kan vara en anledning till kattens övervikt. Jag tycker inte att han någonsin ätit några mängder, men han rör sig väldigt lite och har i huvudsak fått blötmat med spannmål som innehåll. Jag har köpt vad jag hittat i butiker efter att han som kattunge tvärvägrade Mjau. Han har aldrig varit smäcker, men jag vet inte om det beror på vilka raser han har i sig sas. Det är en kompakt katt.

När jag ett tag bara gav blötmat tyckte jag att hans hull blev mycket bättre, men som sagt har han aldrig varit smäcker. Hur avgör man vad som är bra hull på en kompakt katt? När jag haft honom inne hos veterinären för invägning har de inte kunnat hjälpa. Ena sa 6,5 kg med tveksam röst, andra kunde inte ge en siffra alls. Som lägst har han vägt 7 kg och där har det stannat. Då kunde jag känna revbenen med ett lätt tryck, men jag kan inte se några former på kroppen på grund av den långhåriga pälsen, vilket gör det svårt att veta om hullet är lagom eller ej.

Mina frågor är om blötmat med spannmål kan vara en del i orsaken att katten väger mycket? Alt. då att jag gett för stor giva.
Finns det sätt att räkna ut hur mycket jag bör ge? Eller är det bara att testa sig fram?
Vad finns det att göra om jag inte kan ge blötmat för att han blir dålig i magen (och vägrar äta det han om möjligt tål)?
Går det att banta en katt på torrfoder? Och vad skulle i så fall vara ett bra foder? Det här alternativet är bara aktuellt om han inte tål annat kan tilläggas. Det känns som att jag kan få bättre råd härifrån än hos veterinären
Till sist undrar jag om det kan finnas någon speciell orsak till att han inte tål blötmaten? Han verkar inte vara allergisk (inga problem med kliande eller hudutslag). Det känns udda att han bara inte tål det.

Tack till alla som tar sig tid att läsa (och svara). Jag känner mig uppgiven. Det hade varit så lätt att bara ta bort torrfodret dom får (liten mängd) och testa med bara blötmat igen. Att han blivit dålig i magen av det har varit ett bakslag jag inte räknat med. Att han dessutom är århundradets mest kräsna katt gör det inte bättre direkt. :(
 
Spannmål är väl den i särklass vanligaste anledningen till övervikt, men i blötmat brukar mängden vara förhållandevis liten ändå. 1/11 kommer Mush med sitt nya färskfoder som är helfoder för katt (första i Sverige) och det ska tydligen vara gott enligt de som provat. Men det är ju som sagt inte släppt än. Bozita i tetra sägs vara bättre för magen än Mjau, men det är såklart individuellt.
 
Spannmål är väl den i särklass vanligaste anledningen till övervikt, men i blötmat brukar mängden vara förhållandevis liten ändå.
Med andra ord utfodrar jag på tok för mycket. :yuck: Det får bli till att se över. Om inte annat är han inne i en "matvägrarperiod" nu när han är missnöjd över att han inte får torrfoder, så med lite tur kommer han banta ner sig själv.
1/11 kommer Mush med sitt nya färskfoder som är helfoder för katt (första i Sverige) och det ska tydligen vara gott enligt de som provat.
Det låter bra! Känns lite tveksamt om dom kommer gilla det, men jag får väl ha några månaders tillvänjning :p
Får ta och testa Bozita igen. Tack!
 
Jag ger min katt Applaws och han håller sig jättefin på det, det är även det enda fodret han kan äta utan att bli lös i magen verkar det som.
 
Du ska kunna känna revbenen utan att trycka. Det är ju lite meckigare att känna på långhåriga katter men revbenen ska kännas när du drar med fingrarna över revbenen.

Katter kan äta sig tjocka på vilken mat som helst och de kan bantas på både vår- och torrfoder, men det är lättast med våtfoder. Tyvärr är det inte ovanligt att de blir dåliga i magen av våtfoder. Man kan prova att tillsätta psylliumhusk och se om det blir bättre, men i längden är det självklart bättre att hitta ett foder de funkar bra på.

Du kan räkna ut hur mycket energi din katt behöver för viktminskning mha denna formel: 130 kcal(Xkg)^0.4. Om din katt väger 7 kilo blir det 130 kcal(7kg)^0.4=283 kcal per dag. Detta är en riktlinje. Katten kan behöva lite mer eller mindre men man kan börja där. Den bör tappa ungefär 1% av sin vikt varje vecka. Absolut inte mer än 2%.

Om du fortsätter ge torrfoder skulle jag satsa på Hill's m/d. Det är ett proteinrikt och kolhydratreducerat torrfoder som är utvecklat för att ställa om ämnesomsättningen till att bränna fett istället för att lagra fett.
 
Ett endaste tips om färskfoder: mina ogillar och/eller blir risiga i magen av blötmat (med sadistmatten låter dem leva på Bozita ändå, friska men sura katter), äter inte färskfoder och två av dem vägrar även kött (skitmärkligt, eftersom just de två är uppfödda hos mig och på BARF).

Men, mush slukar de som om det vore knark. Sedan mush introducerades här tiggs det även kött när vi lagar mat, vilket jag ser som ett sundhetstecken hos mina torrfoderjunkies. När fullfodret kommer ska torrfodret helt fasas ut här. (En av katterna är en kräsen tunnis som kan svälta sig själv om maten inte passar, så hon får fortfarande torrfoder för att hålla hullet. De andra två kan gott må bra av att peta lite i maten ett tag...)
 
Jag ger min katt Applaws och han håller sig jättefin på det, det är även det enda fodret han kan äta utan att bli lös i magen verkar det som.
Jag har försökt få mina katter att äta det flera gånger, men nej, det går inte hem. Däremot verkade Schesir fungera rent smakmässigt häromveckan, kanske får testa det igen.
Du ska kunna känna revbenen utan att trycka. Det är ju lite meckigare att känna på långhåriga katter men revbenen ska kännas när du drar med fingrarna över revbenen.

Katter kan äta sig tjocka på vilken mat som helst och de kan bantas på både vår- och torrfoder, men det är lättast med våtfoder. Tyvärr är det inte ovanligt att de blir dåliga i magen av våtfoder. Man kan prova att tillsätta psylliumhusk och se om det blir bättre, men i längden är det självklart bättre att hitta ett foder de funkar bra på.

Du kan räkna ut hur mycket energi din katt behöver för viktminskning mha denna formel: 130 kcal(Xkg)^0.4. Om din katt väger 7 kilo blir det 130 kcal(7kg)^0.4=283 kcal per dag. Detta är en riktlinje. Katten kan behöva lite mer eller mindre men man kan börja där. Den bör tappa ungefär 1% av sin vikt varje vecka. Absolut inte mer än 2%.

Om du fortsätter ge torrfoder skulle jag satsa på Hill's m/d. Det är ett proteinrikt och kolhydratreducerat torrfoder som är utvecklat för att ställa om ämnesomsättningen till att bränna fett istället för att lagra fett.
Tack! Tyvärr förstår jag inte alls hur jag ska räkna på hur mycket han ska ha. Hur vet jag hur mycket gram det är? Är det inte också olika för hur mycket kcal/kJ som finns i maten?

Ska testa psylliumhusk och se om det blir bättre.
Men, mush slukar de som om det vore knark. Sedan mush introducerades här tiggs det även kött när vi lagar mat, vilket jag ser som ett sundhetstecken hos mina torrfoderjunkies. När fullfodret kommer ska torrfodret helt fasas ut här. (En av katterna är en kräsen tunnis som kan svälta sig själv om maten inte passar, så hon får fortfarande torrfoder för att hålla hullet. De andra två kan gott må bra av att peta lite i maten ett tag...)
Jag har testat flera av Mush smaker samt köttbullarna för katt. Två sorter har passat, övriga har ratats på smak eller konsistens. Men tack för tipset ;) Båda mina katter tigger också kött när vi lagar mat, men det luktar bättre än det smakar tydligen. Äter gör de gärna om jag handmatar, mindre gärna utan min "hjälp". Jag lär testa Mush nya och försöka fasa över på det, om det så ska ta ett år... Jag har funderat på om man kan smaksätta det med typ blod? Eller något annat som får de båda att gå igång. Den överviktiga katten verkar gilla blodet från färskfodret han äter, och den andre äter en sort som luktar lik :yuck: Kan tycka (och hoppas) att det finns något läckert jag kan lägga till om det inte passar som det är.
 
Tack! Tyvärr förstår jag inte alls hur jag ska räkna på hur mycket han ska ha. Hur vet jag hur mycket gram det är? Är det inte också olika för hur mycket kcal/kJ som finns i maten?

Man får kolla på foderförpackningen hur mycket energi den innehåller. Oftast anges det per 100 g. Ibland anges energiinnehållet i kJ och ibland i kcal, då får man räkna om. 1 kcal=4,2 kJ. MJAU innehåller 290 kJ/100 g. Det blir 69 kcal/100 g (290/4,2=69). Det betyder att en katt på 7 kg bör äta ca 400 g MJAU/dag men jag skulle lägga mig lägre än så. Riktlinjerna diffar på 50% både uppåt och nedåt så jag skulle börja på 250-300 g/dag. Händer det ingenting med vikten ner till 200 g/dag.
 
Önskar man kunde köpa vad det nu är som RC använder hos sitt torrfoder. Jag skulle kunna få Nikita att äta den bästa färsk/blötmat om man kunde hälla det över hennes mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: Heddiz
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
747
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp