Behöver tips och råd

LuckyMe

Trådstartare
Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit.

Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har börjat med en mängd dumheter. Det hon gör är att hon mitt från ingenstans börjar backa, gå skänkelvikning, stegra, hoppa rakt upp i luften eller sparka bakut/bocka. Ibland gör hon flera saker samtidigt (som för några veckor sen började backa och gå skänkelvikning med avslut i en stegring och i landningen bockade hon. Allt hände mellan stallet och ridbanan när passet var över).

Jag har försökt hitta samband när hon gör det.
- Är det jag som framkallar beteendet? Nej hon gör likadant oavsett ryttare.
- Är det någonting i omgivningen? Nej hon gör så oavsett vart vi är (gräsbanan, ridbanan, skogen, stigar eller vägar)
- Har hon ont? Nej hon är kollad av vet och ET.
Sitter utrustningen rätt? Ja så rätt det kan bli.
Ja jag har ställt mig alla möjliga frågor, men allting är uteslutet.

Det jag provat hittills är
1) Ignorera beteendet och rida på som om ingenting hänt.
- Resultat: Hon fortsätter och blir ibland värre eller tills vi går omkull.
2) Göra som min tränare säger - avbryt det hon gör med att lägga in ex en liten volt åt något håll.
- Resultat: Stegring, studsa rakt upp eller fortsätta så fort jag kommer ur volten.
3) Gör som en av Sveriges bästa problemlösare sagt åt mig - dra in huvudet till knäet direkt när hon visar "symptom" eller gör något oacceptabelt, lätta sedan när hästen står stilla och avslappnat och rid fram som vanligt.
- Resultat: Fungerar super om hon stressar i skritt eller trav, men fortsätter med dumheterna så fort man släpper efter.
4) Gå på henne i tex skänkelvikningen med att först börja med att ställa åt höger (hon går alltid skänkelvikning åt höger), kommer inte rumpan tillbaka lägger jag till höger skänkel.
- Resultat: Så fort man går emot henne med skänkeln så tar hon ibland typ sats och "knuffar" tillbaka, men oftast springer hon bara på mer i sidled.
5) Sätta av i galopp.
- Resutlat: Springer på framåt eller uppåt om man ens kan få fram henne i galopp.
6) Prova med eller utan sällskap.
- Resultat: Spelar ingen roll. Är likadan ändå.

Det som fungerat bäst är nr 5. Men det går inte alltid.

Idag blev gränsen nådd. Nu har vi nästan gått omkull två gånger där det kunde gått riktigt illa för både henne och mig. Första gången red jag ut med en vän. Hon var super pigg men lyssnade på bra. Inga som helst tecken på dumheter förrän vi hade ca 10-15 min kvar hem. Efter en galopp saktade vi av till skritt och för första gången sen jag fick henne kunde hon skritta på långa tyglar med sällskap utan att dra iväg. Hästarna var super nöjda och glada med öronen framåt. Rätt var det var så började skänkelvikningen. Ställde henne åt höger men hon fortsatte så jag tog till höger skänkeln och då kastade hon sig emot skänkeln vilket resulterade i att vi ramla ner med rumpan i ett riktigt djupt dike (ca 1 m djupt). Hon snubblade ner med höger bak o då följde rumpan med. Vi gick nästan över. Som tur var hände inget allvarligt förutom att hon troligtvis sträckte höger bak då hon fick en rörelsestörning i några dagar men som gick över.

Idag hände samma sak fast på annat ställe där diket är ca 1,5 m djupt. Vi skulle fatta galopp och då börja hon stegra och dumma sig. Jag lät henne vara så hon började backa. Backade säkert 7-8 m och rakt ner i diket. Som tur va hade hon fotfäste innan vi ramlade ner ännu djupare. Denna gång gick det bra, men det är riktigt läskigt när det händer.

Jag vill inte att varken jag, hästen eller min medryttare gör sig illa så därför söker jag nu efter tips och råd här. Så är det någon som varit med om liknande? Hur löste ni det?

Tacksam för svar :)
 
Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit.

Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har börjat med en mängd dumheter. Det hon gör är att hon mitt från ingenstans börjar backa, gå skänkelvikning, stegra, hoppa rakt upp i luften eller sparka bakut/bocka. Ibland gör hon flera saker samtidigt (som för några veckor sen började backa och gå skänkelvikning med avslut i en stegring och i landningen bockade hon. Allt hände mellan stallet och ridbanan när passet var över).

Jag har försökt hitta samband när hon gör det.
- Är det jag som framkallar beteendet? Nej hon gör likadant oavsett ryttare.
- Är det någonting i omgivningen? Nej hon gör så oavsett vart vi är (gräsbanan, ridbanan, skogen, stigar eller vägar)
- Har hon ont? Nej hon är kollad av vet och ET.
Sitter utrustningen rätt? Ja så rätt det kan bli.
Ja jag har ställt mig alla möjliga frågor, men allting är uteslutet.

Det jag provat hittills är
1) Ignorera beteendet och rida på som om ingenting hänt.
- Resultat: Hon fortsätter och blir ibland värre eller tills vi går omkull.
2) Göra som min tränare säger - avbryt det hon gör med att lägga in ex en liten volt åt något håll.
- Resultat: Stegring, studsa rakt upp eller fortsätta så fort jag kommer ur volten.
3) Gör som en av Sveriges bästa problemlösare sagt åt mig - dra in huvudet till knäet direkt när hon visar "symptom" eller gör något oacceptabelt, lätta sedan när hästen står stilla och avslappnat och rid fram som vanligt.
- Resultat: Fungerar super om hon stressar i skritt eller trav, men fortsätter med dumheterna så fort man släpper efter.
4) Gå på henne i tex skänkelvikningen med att först börja med att ställa åt höger (hon går alltid skänkelvikning åt höger), kommer inte rumpan tillbaka lägger jag till höger skänkel.
- Resultat: Så fort man går emot henne med skänkeln så tar hon ibland typ sats och "knuffar" tillbaka, men oftast springer hon bara på mer i sidled.
5) Sätta av i galopp.
- Resutlat: Springer på framåt eller uppåt om man ens kan få fram henne i galopp.
6) Prova med eller utan sällskap.
- Resultat: Spelar ingen roll. Är likadan ändå.

Det som fungerat bäst är nr 5. Men det går inte alltid.

Idag blev gränsen nådd. Nu har vi nästan gått omkull två gånger där det kunde gått riktigt illa för både henne och mig. Första gången red jag ut med en vän. Hon var super pigg men lyssnade på bra. Inga som helst tecken på dumheter förrän vi hade ca 10-15 min kvar hem. Efter en galopp saktade vi av till skritt och för första gången sen jag fick henne kunde hon skritta på långa tyglar med sällskap utan att dra iväg. Hästarna var super nöjda och glada med öronen framåt. Rätt var det var så började skänkelvikningen. Ställde henne åt höger men hon fortsatte så jag tog till höger skänkeln och då kastade hon sig emot skänkeln vilket resulterade i att vi ramla ner med rumpan i ett riktigt djupt dike (ca 1 m djupt). Hon snubblade ner med höger bak o då följde rumpan med. Vi gick nästan över. Som tur var hände inget allvarligt förutom att hon troligtvis sträckte höger bak då hon fick en rörelsestörning i några dagar men som gick över.

Idag hände samma sak fast på annat ställe där diket är ca 1,5 m djupt. Vi skulle fatta galopp och då börja hon stegra och dumma sig. Jag lät henne vara så hon började backa. Backade säkert 7-8 m och rakt ner i diket. Som tur va hade hon fotfäste innan vi ramlade ner ännu djupare. Denna gång gick det bra, men det är riktigt läskigt när det händer.

Jag vill inte att varken jag, hästen eller min medryttare gör sig illa så därför söker jag nu efter tips och råd här. Så är det någon som varit med om liknande? Hur löste ni det?

Tacksam för svar :)

Om man inte klarar av att häva hästens felaktiga beteende och de blir rent farliga för sig själv och ryttaren är det inte att rekommendera att fortsätta att rida ut och sätta sig i såna lägen.
Jag hade rått dig att ta tränarhjälp och tills du har mer pejl på hästen inte rida ut på ställen där hon kan skada sig eller dig. Det är dumt att riskera livet och hälsan på någon av er.
Mycket av det som sker ute kan man provocera fram även inne tom på de hästar som anses bara leva rövare ute. Då kan man träna på det på planmark och inhägnat område där man dels kan fortsätta driva igenom de hjälper hästen går emot iom att man inte behöver vara skraj att dö på kuppen. Men också slippa skada sig mer än nödvändigt.
Personligen hade jag också löst en del av de där problemen avsuttet.
Jag ser ingen vits med att sitta på en häst som jag VET kommer vara olydig över den gräns man garanterat kan rida igenom.

Jag tror dock att du behöver ta tränarhjälp med det här.
Man behöver som tränare och problemlösare se VARFÖR hästen gör som den gör och lite grann hur den gör det. Sen kan man ge rätt hjälp.
Att via nätet ge sig på att lösa något så här allvarligt vore rätt oproffsigt. Det kan ju resultera i att du eller häst dör - ärligt talat. Det ska man vara jävligt på det klara med.
Din häst behöver absolut inte vara ett elakt monster! Men just nu är det något som gör att den reagerar på så sätt att den är farlig. Det måste du vara medveten om!
Man har oftast tur och klarar sig. Men jag vill absolut inte ha på mitt samvete att jag rått någon göra något som sen går illa. Och iom att man inte sett dig eller häst kan man inte vara säker på att det inte går illa.

De3t finns en massa olika sätt man löser sånt här på. Men tyvärr varierar de från individ till individ och även från en stund till en annan. Och timeingen i HUR man gör övningar, form, gångart eller vad för sätt man väljer är helt avgörande för om det kommer funka eller inte.

Har man följt en linje, tränat på ett visst sätt och det inte ger kännbar effekt på runt en månad tycker jag nog man får anta att man tränat fel(givetvis förutsatt att hästen är frisk, utrustning passar etc etc).
Så om dina tränare du haft hjälp av anser att du tränat rätt över tid tror jag du får fundera kring varför du inte får tillräcklig effekt.

Hoppas du kan hitta bra tränarhjälp och kommer till bukt med problemen!
Som det är nu har varken du eller häst kul. Det är svårt med sånt här och du är inte ensam i att ha de här problemen. Men ta det på allvar!
Lycka till!
 
Tack @tuaphua för ditt svar :)

Grejen är ju den att hon gör likadant på ridbanan. Enda skillnaden är ju att det inte finns några diken men istället hårda staket och hinderstöd mm. Går man över nära dom är det ju lika kört som ute.

Problemen finns inte alls i hanteringen. Inte heller i tömkörningen och longeringen men i körningen gör hon dumheter så den har jag lagt ner för tillfället.

Hon får varierad träning både uppsuttet och avsuttet. Vissa dagar går hon klockrent och andra dagar blir farliga.

Tror jag glömde skriva det i första inlägget, men från början stängde hon liksom bara av och det gick inte att få kontakt med henne alls.

Hon har blivit illa behandlad från förra ägaren (blev slagen, fullt ös medvetslös i skogen 3-7 dagar i veckan ca 4 h åt gången, inte fått mat osv). Hon var helt förstörd när jag fick henne både psykiskt och fysiskt. Idag är hon en glad och framåt tjej som har starka åsikter om allt och visar vad hon tycker och tänker tydligt. Hon är dock aldrig elak varken i ridningen eller från backen.

Tanken från början var nog att allt detta är pga hennes tidigare ägare. Denne var livrädd för hästen när jag tog henne. Det är mycket möjligt att det är därifrån det härstammar.

Ibland från början när allt eskalerade så blev hon sur när man kom åt henne i arbetet och kunde protestera genom att hoppa lite med frambenen. Efter det sänkte jag kraven men det har bara fortsatt och kommer fram i alla olika situationer.

Ibland går det flera dagar där hon är jätte duktig och helt underbar att rida, men så kommer dom dagarna när hon är ett helvete att rida.

En tillfällig lösning är ju att man hoppar av innan man kommer till dom farliga dikena och sitter upp efteråt. Men det håller ju inte i längden.

Jag skulle aldrig göra något som kan skada min häst, men eftersom jag inte har rett ut det själv och de tränare jag haft tillgång till inte heller kunnat rett ut det så vill jag höra av andra som varit i liknande situationer.

Jag kommer enbart hålla mig på ridbanan tillsvidare :)
 
Du utsätter dig för en enorm risk, samma för din medryttare. Ridning är en dyr sport, om du inte känner en enorm glädje i att lösa problem dagligen, gör dig av med hästen innan en olycka händer.
 
Hästen åker ingenstans. Hon stannar hos mig oavsett om jag kan rida eller inte, så det är inget alternativ.

Jag vill lösa problemet och inte bara smita ifrån det. Jag vet mycket väl hur det kan gå. Har själv brutit en fot, skadat bröstryggen så pass att fortfarande efter över 3 år så har jag ständig extrem värk och jag låg dessutom inne en vecka för två år sen för bruten rygg där operation blev aktuellt. Allt pga avramling (dock ej på denna häst). Så som sagt jag vet vilka risker jag tar när jag sitter upp.

Jag vill inte ha några råd om att sälja eller sluta rida. Har man inga råd att ge mig som kanske kan lösa problemen så ser jag hellre att man är tyst. Råd som innebär att man står på backen är självklart okej om det kan vara en lösning på problemen, men inte sluta rida bara för att det är farligt. Kan tillägga att två av tre skador jag skrev här ovan är på fina lugna välutbildade hästar som blev rädda. Det är en risk man tar oavsett häst man sitter på för alla kan bli rädda osv.
 
Tillägger också att även min medryttare vet vilka risker hon tar när hon sitter upp. Hon är myndig och kan fatta sina egna beslut och väljer hon att rida så är det hennes val.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 839
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp