Behöver tips om en häst kastar av än

Linnishast

Trådstartare
Hej! har en medryttare häst som ska bli som min egna men han har kastat av mig nu 2 gånger på 2 minuter och jag red totalt i 15 min så det är väldigt klart att han inte accepterar mig vilket är synd då han är jätte fin när ägaren är med men han kastar av mig när ägaren inte är med. Har ni något tips om jag ska jobba han från marken eller vad ska jag göra? för att det är inte de att vi inte klickar utan att han vill vara den som bestämmer då han bockar när han tycker det blir jobbigt. han är 12 år och rids av barn så han är farlig på de viset att han kastar av alla utan att de är det att han vill ha kontroll. Har ni några tips på vad jag kan göra?
 
Hej! har en medryttare häst som ska bli som min egna men han har kastat av mig nu 2 gånger på 2 minuter och jag red totalt i 15 min så det är väldigt klart att han inte accepterar mig vilket är synd då han är jätte fin när ägaren är med men han kastar av mig när ägaren inte är med. Har ni något tips om jag ska jobba han från marken eller vad ska jag göra? för att det är inte de att vi inte klickar utan att han vill vara den som bestämmer då han bockar när han tycker det blir jobbigt. han är 12 år och rids av barn så han är farlig på de viset att han kastar av alla utan att de är det att han vill ha kontroll. Har ni några tips på vad jag kan göra?
"inte accepterar" kan du släppa. Hästar tänker inte så.

Beskriv vad du gör när hästen slänger av dig. Vilka övningar gör ni? Visar den något obehag innan så du kan se att det är på gång, eller komemr det oväntat?

Vad är det han tycker är jobbigt?
 
"inte accepterar" kan du släppa. Hästar tänker inte så.

Beskriv vad du gör när hästen slänger av dig. Vilka övningar gör ni? Visar den något obehag innan så du kan se att det är på gång, eller komemr det oväntat?

Vad är det han tycker är jobbigt?

Han sticker i full galopp och bockar tills jag ligger på backen. Det ända vi gör är att skritta och trava på volt vilket han gör med ägaren och sen från ingenstans drar han iväg helt oväntat.
 
Han sticker i full galopp och bockar tills jag ligger på backen. Det ända vi gör är att skritta och trava på volt vilket han gör med ägaren och sen från ingenstans drar han iväg helt oväntat.
Då får du helt enkelt analysera dig själv. Hur balanserad är du?
Hjälper eller stör du hästen?
Ta hjälp av någon på marken som ser vad du gör när hästen reagerar på dig.

En häst langar inte av någon som den trivs med. Alltså måste du hitta vad det är som skapar reaktionen. Det ska vara roligt - både för dig och hästen.

(hade det varit ett russ eller en shettis hade det varit annorlunda :D:D )
 
Hej! har en medryttare häst som ska bli som min egna men han har kastat av mig nu 2 gånger på 2 minuter och jag red totalt i 15 min så det är väldigt klart att han inte accepterar mig vilket är synd då han är jätte fin när ägaren är med men han kastar av mig när ägaren inte är med. Har ni något tips om jag ska jobba han från marken eller vad ska jag göra? för att det är inte de att vi inte klickar utan att han vill vara den som bestämmer då han bockar när han tycker det blir jobbigt. han är 12 år och rids av barn så han är farlig på de viset att han kastar av alla utan att de är det att han vill ha kontroll. Har ni några tips på vad jag kan göra?

Det är mycket vanligt att en häst är på ett sätt med ryttare och helt annorlunda med en annan. Det är inget hästen skall lastas för, utan det beror på skillnader mellan olika ryttare som är så små att de själva inte är medvetna om den.
Mitt tips är att inte lägga skuld på hästen eller tro att han vill pröva dig. Kontakta en tränare som kan hjälpa dig rida och skola dig så att du och hästen kan ha roligt tillsammans. Och blir det alldeles för svårt så hitta en annan häst som är mer nöjd med ert partnerskap :)
 
Hej! har en medryttare häst som ska bli som min egna men han har kastat av mig nu 2 gånger på 2 minuter och jag red totalt i 15 min så det är väldigt klart att han inte accepterar mig vilket är synd då han är jätte fin när ägaren är med men han kastar av mig när ägaren inte är med. Har ni något tips om jag ska jobba han från marken eller vad ska jag göra? för att det är inte de att vi inte klickar utan att han vill vara den som bestämmer då han bockar när han tycker det blir jobbigt. han är 12 år och rids av barn så han är farlig på de viset att han kastar av alla utan att de är det att han vill ha kontroll. Har ni några tips på vad jag kan göra?
Jag tycker att det låter farligt och inget som utvecklar din ridning. Ägaren borde kunna vägleda dig, annars tycker jag att du skall hitta ett annat stall/en annan häst att rida.
 
Hej! har en medryttare häst som ska bli som min egna men han har kastat av mig nu 2 gånger på 2 minuter och jag red totalt i 15 min så det är väldigt klart att han inte accepterar mig vilket är synd då han är jätte fin när ägaren är med men han kastar av mig när ägaren inte är med. Har ni något tips om jag ska jobba han från marken eller vad ska jag göra? för att det är inte de att vi inte klickar utan att han vill vara den som bestämmer då han bockar när han tycker det blir jobbigt. han är 12 år och rids av barn så han är farlig på de viset att han kastar av alla utan att de är det att han vill ha kontroll. Har ni några tips på vad jag kan göra?
Skall du ta hästen på foder? I så fall så gör en noggrann veterinärkoll först. Men frågan är varför du vill ha en häst som kastar av dig? Något är fel; med hästen, dig eller er tillsammans.
Lite svårt att förstå om andra barn kan rida hästen utan att bli avslängda eller om de också blir avslängda? De andra barnen - "rider" de eller "åker de häst"?
Håller med övriga som skrivit att ägaren borde hjälpa dig och att du ska rida för tränare (när det uteslutits att det inte är något fel på hästen).
 
Kände en häst som stack då och då när den reds, i och för sig inget bockande och inte ofta men hände då och då under några år tills hästen skulle säljas och ryggen blev röntgad. Visade sig vara värsta plåtarna som den vet har sätt och lika så för den handläggaren så blev avlivning i stället för försäljning.

Hästar är för vänliga för sitt eget bästa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 199
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp