Behöver tips på blötläggningsbart kraftfoder!

Inezl

Trådstartare
Hej!
Min häst äter ett fodertillskott i pulverform för sin extrema brunst och jag brukar blanda det med lucernpellets. Men vi har ett väldigt bra hö nu så det känns onödigt att ge henne för mycket protein. Så nu vet jag inte vad jag ska ge för att få i henne pulvret!
Saken är den att hon är kovalecent också så jag vill inte heller ge något med massa socker och energi..
Vad har ni för tips???
 
Hur mycket behöver du blanda med? Äter hon lucern och pulver så hade jag fortsatt med det. Lucern är ju grovfoder och någon/några dl lucern är bättre att ge än något kraftfoder. Även betfiber är grovfoder så vill du ge något med mindre protein så kan du ge det istället. Överskott av protein från grovfoder är inte farligt.
 
Jag behöver blanda med 30ml pulver som hon inte tycker är särskilt smakligt...
Ok tack! Då borde jag nog satsa på lucern eller betfiber :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp