Behöver tips på bra dressyrsadel

S

Sidney

Jag har under en längre tid försökt hitta en begagnad dressyrsadel som passar både mig och hästen, men utan resultat. Jag har provat flera sadlar, men antingen passar den mig och inte hästen, eller tvärtom.

Min häst är ganska bred och jag har långa smala ben och väldigt liten och känslig rumpa... behöver en sadel som är mjuk i sätet, gärna med gelé i sitsen.

Jag är urusel på sadlar och känner inte till märken och modeller. Funderar nu på att ändå köpa en ny sadel...

Snälla tipsa om en bra och prisvärd dressyrsadel, och kanske tom var den marknadsförs. Jag bor i södra Skåne.

Oerhört tacksam för tips!! :D
 
Hejsan!
Har du kollat på Hööks?
Dom har dressyrsadlar av märket Griffin.
Det är många som har rekomenderat dom till mig, men jag vill ha en New England dressyrsadel

Om den passar hästen :crazy:
 
Jag gillar mest av allt min wintec. :bow:
Den är mjuk och skön även hästen gillar den!
Sen gillar jag stubben och hubertos!
Jag har en Hubertos dressyr till salu!
 
Nej, jag har inte kollat Hööks. Trodde inte att de hade några direkt bra sadlar...

Jag har lånat en Wellington Elite fram tills nu och är ganska "bortskämd". Funderar på att köpa en sådan... men den är ju så dyr dessvärre :crazy:
 
Ja jag har faktiskt funderat på en Wintec! Är den verkligen så bra? Fördelen som jag ser det är att man kan ändra den. Har ju en unghäst så det vore perfekt :)

Berätta gärna om VARFÖR du tycker att den är så bra!!
 
Jga har både en Wintec och en Bates sadel....samma tillverkare ju fast bates är läder.

Är jätte nöjd med båda två. Dessutom är min Bates dressyrsadel luftstoppad. Vilket jag tycker är kanon.

Sadlarna är båda super sköna att rida i.
 
Deras Griffin har ett bra pris 3895:- + att den verkar skön att rida i.

Har hört att många älskar sina griffin.
 
Har precis köpt en begagnad griffin för 2500:- Är precis som ny, bara det att den är inriden så man slipper alla skavsår.. :angel:

Den är verkligen suverän! (är en sådan som blondi visade bild på). Ligger perfekt på min häst som har hög manke och är lite (host) rund om magen.
Man sitter jätte skönt i den, nästan skönare i den än i min hoppsadel som är en FB. Jag rekommenderar den verkligen! Min ridlärare har haft sådana sadlar i säkert tio år och de har hållit bra, så jag räknar med att ha den sadeln i sju år till!

Lycka till!
 
I de nya Morris & Nolansadlarna har jag för mig att det är inbyggd "gele" i sitsen.

Min Albion SL är väldigt mjuk i sitsen också, den är ca 2 år och alltså den modernare varianten.

Tyvärr är väl äldre sadlar oftast hårdare i sätet än modernare.

Syntensadlar tycker jag är rena mardrömmen. Jag får brännsår i min rumpa (på sittknölarna) de gånger jag provat syntetsadlar.
 
Oj då :eek: det var ju inte bra att få skav på sittknölarna. Jag som har en sån benig rumpa som lätt får skav... något att tänka på.

Kanske deras lädervariant vore något. Någon som vet vad en sådan kostar?
 
Den som är i läder finns just nu på specialerbjudande. Kostar då 15 500:- Känns som mycket pengar... Men jag vet många som har wintec Isabell som aldrig får skav. men Isabellen är ju inte den där slags glatta modellen på syntet som bränner vid friktion..

Prova! Det är det bästa du kan göra!!!

jag har en Isabell till salu.. har Pm:at dig...

Mvh MaLinn :banana:
 
Jag får brännsår både från den "glatta" varianten som av mockavarianten av syntensadlar. Har även ridit i en Isabell synten (mocka), för mina sittben funkade det inte alls.

Men du har helt rätt att man måste prova - det är enda sättet :D
 
Jag är väldigt nöjd med min Wintec Isabell Werth, gamla varianten med ullstoppning. Det är en oerhört skön sadel. Aldrig ridsår sedan den kom in i bilden. Utbytbart koppjärn gör att gör att du kan bredda sadeln om det behövs, men bomvidden är ju bara en sak som kan vara fel på en sadel så det löser inte alla problem.

mvh
Lejonelle
 
Heej!!

Om det handlar om en begagnad sadel max 7000 - 8000:-, annars mer om jag hittar en sadel som passar oss bra (dock inte över 15.000:-), förutsatt att jag kan köpa på någon form av avbetalning men vad jag förstår så kan de flesta butiker ordna det vid sadelköp.

Han är bredare än vad jag kunde tro och min bak kräver en sadel som är mjuk ...
 
Jag har en Bates Caprilli Cair dressyrsadel med utbytbart koppjärn(ungefär som Wintec men i läder).. Är den absolut skönaste sadelnjag suttit i..Älskar den och de gör pållen oxå.. :love:
Har en Wintec allround oxå, den är jätte skön den me, men dressyr ryttare som man är så sitter man hälst i dressyr sadel..
har även ridit i en Wintec Close Contact(hoppsadel)..
Den är oxå hur skön som hälst..
Min Bates dressyr sadel kostade 12.000 som ny.. Wintec sadlarna kostar typ 5000-6000 nya.. Rekomenderar båda!!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 164
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 586
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp