Behöver tips på doppresent

Barbabelle

Trådstartare
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?
När min väns ena son döptes satte jag ihop en samling av olika barndikter och texter från barnvisor i ett kompendium. Som omslag ritade jag av en bild på sonen som hon hade på sin facebok. Det blev väldigt omtyckt och hon blev verkligen rörd av att få det 😍
 
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?
Vanliga sagor, dvs inte Disneyklubben eller förkortade versioner (de brukar ha valt de mest könsstereotypa) utan Tomtar och Troll sagor eller någon gammal samling svenska sagor :) Eller Min Skattkammare, de första tre delarna är för barn i långsamt stigande ålder har jag för mig (läge att kolla) sedan blir det ganska otympliga texter i från del fem eller någonting.

Men det dröjer ju några år innan riktiga sagor blir helt rätt, innan dess är ju ramsorna i första Skattkammarböckerna tex bra med rida ranka och klappa händer och tittlekar.
 
Senast ändrad:
När min väns ena son döptes satte jag ihop en samling av olika barndikter och texter från barnvisor i ett kompendium. Som omslag ritade jag av en bild på sonen som hon hade på sin facebok. Det blev väldigt omtyckt och hon blev verkligen rörd av att få det 😍
Ja barnvisor är så mysigt.

Vi hade världens bästa böcker med sånger där. Man glömmer ju alltid melodin, (texten också såklart men den står ju i boken), så infernaliskt! Men vi fick sångböcker där man tryckte på en knapp och fick melodin det var totalt ovärdeligt. Satt jättelänge och sjöng sång efter sång av gamla favoriter för babyn medan melodin pep fram ur boken. Blir ju användbart direkt.
 
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?

Jag gav böcker senast. En blandning av barnböcker jag och min dotter har tyckt om att läsa tillsammans. Mamma Mu, Pettson och Findus och liknande. Jag köpte även en bok för bebisar och en med hårda sidor som barnet kan bläddra i själv när han blir lite större. Det verkade uppskattat! Jag hade tyckt om att få det.
 
Elsa Beskow, speciellt Tomtebobarnen :) Astrid Lindgrens böcker är kul även Pettson och Findus som nån annan skrev, finns i pekboks versioner till yngre barn med,. Böcker med barnvisor och ramsor är också kul. Gillar böcker så jag hade blivit glad och det är kul att läsa med barn från tidig ålder (bebisar) ☺️ man kan skriva en liten hälsning till barnet i början av boken (dom tomma sidorna) så det blir som ett extra litet minne.
 
Spana lite först. Har föräldrarna ens en bokhylla? Att komma med en halvmeter böcker kan ju borga för att dom aldrig kommer att hamna någon annanstans än i förrådet. Jag visade mina söner deras doppresenter häromveckan, smycken, jättefina prydnadssaker, sagobokssamling, mässingsljusstakar med mera. Dom är 23 o 25 nu. Hade ju varit roligare att berätta om någon present som älskats sönder än att ha grejer som stått framme i deras rum i 10 år och samlat damm för dom inte tittat åt dom. Och nu står grejerna i vitrinskåpet. Fortfarande helt ointressanta. Och sagoböckerna som jag verkligen ville läsa för dom är knappt öppnade för det var inte deras grej. Serietidningar fick jag läsa för dom. Och Findus. Så köp något roligt - inte fint. Eller åtminstone något som ger barnet möjlighet att använda själv även som liten.
 
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?

Jag vill tipsa om sånglåda/sångpåse (finns jättefina i trä tex). Vi har haft mycket glädje av det hemma när barnen var i åldrarna ca 8 mån-3 år. Mysigt att sjunga tillsammans med sina barn samtidigt som det är en rolig lek att få dra upp ett sångkort/sångleksak. Barnen har lekt en del med den själva också när de kommit upp i tvåårsåldern och kan texterna. Vi har även varianter av sådana på förskolan där jag jobbar och det är ett väldigt populärt inslag på samlingarna.
 
"Pekboken för lite finare barn" gav vi som en skojig present (och nåt mer jag inte minns vad det var, tror vi var med på nån servis eller nåt).

Ord som privatjet, champagne, sportbil mm :D.
 
Spana lite först. Har föräldrarna ens en bokhylla? Att komma med en halvmeter böcker kan ju borga för att dom aldrig kommer att hamna någon annanstans än i förrådet. Jag visade mina söner deras doppresenter häromveckan, smycken, jättefina prydnadssaker, sagobokssamling, mässingsljusstakar med mera. Dom är 23 o 25 nu. Hade ju varit roligare att berätta om någon present som älskats sönder än att ha grejer som stått framme i deras rum i 10 år och samlat damm för dom inte tittat åt dom. Och nu står grejerna i vitrinskåpet. Fortfarande helt ointressanta. Och sagoböckerna som jag verkligen ville läsa för dom är knappt öppnade för det var inte deras grej. Serietidningar fick jag läsa för dom. Och Findus. Så köp något roligt - inte fint. Eller åtminstone något som ger barnet möjlighet att använda själv även som liten.
Hade ju tänkt tvärtom, ju färre bokhyllor föräldrarna har desto större gåva är en bok till barnet (men kanske uppenbarligen inte till föräldrarna iofs). Böcker är så viktiga för barnets framtid att till och med BVC ger bort dem.
 
Hade ju tänkt tvärtom, ju färre bokhyllor föräldrarna har desto större gåva är en bok till barnet (men kanske uppenbarligen inte till föräldrarna iofs). Böcker är så viktiga för barnets framtid att till och med BVC ger bort dem.
En bok kanske. En bra ålderslämplig. Inte en halvmeter guldiga exemplar.
 
En bok kanske. En bra ålderslämplig. Inte en halvmeter guldiga exemplar.
Ah jo onekligen. Och för just dop tyckte jag nog bäst om just de där sångböckerna med melodi, bebisar är ju lite mer intresserade av att bli sjungna för än långa höglästa sagor onekligen, eller Min skattkammare -ramsor delen :D

(konstaterade att regelrätta sagor faktiskt passade bäst från 5 och uppåt, uppskattade faktiskt högt upp i åldern mer än lågt ned i åldern, det är sannolikt därför som det finns så många extremt förkortade versioner. Men i originalversion har de den där härliga upprepningen och standard med händelser i tre osv som blir kul.)
 
En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben de med tjockare pärmar i guld om jag minns rätt.
Men vart kan man köpa dem utan att gå med i klubben?

Tänker annars på att köpa några av Astrid Lindgrens böcker de med röda ryggar, och så kan jag köpa dem i present och julklapp tills barnet har alla i samlingen. Tänker att det kanske kan vara roligt att både få och att sen ha hela samlingen?

Har ni andra tips? Vad hade ni blivit glada av att få i doppresent till era barn?
Jag tycker böcker är en jättebra doppresent! Min första dotter fick Majas Alfabet och Jan Lööfs sagosamling och de har vi läst massor.

En annan grej jag tycker är bra att ge är lite finare leksaker i trä från t ex Brio eller Jabadabado. Har en traktor med djur från Jabadabado som dottern lekt med ständigt från ett år fram tills nu när hon är strax under fyra.

Annat bra våra döttrar fått är födelsedagståg, rubens barn dockor och ryggsäck med broderat namn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Min bästa kompis och hans fru ska få sitt första barn när som helst nu. Jätteroligt! Tänkte köpa en present till dom och barnet, men har...
2
Svar
31
· Visningar
2 703
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på...
2
Svar
32
· Visningar
3 822
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Jag är på jakt efter en present till en flicka som fyller 1 år nästa vecka. Jag själv kan inget om barn :p Vad uppskattar man som...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp