Behöver tips på foder till en hund med känslig mage

sooetnos

Trådstartare
Behöver tips om mat till känsliga magar.

Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade hon på. Men har tröttnat lite på kladdet bl a. Sen andra orsaker som gjorde att jag tröttnade (tar jag ej upp här). Men hittar vi verkligen ingenting annat som funkar så får vi börja med färskfodret igen.
För 2 månader sen började vi med RC digestive care (fick tips om det) på Vimsa (och Maya). Och det funkade väldigt bra i början, VImsa blev snabbt bra i magen.
Men nu när vi har kört på RC maten i 2 dryga månader så börjar vi se att Vimsa är tillbaka till att det ska låta i magen, mycket fisar (ifrån båda) och att Vimsa inte är lika fast i sin avföring. Hon spyr inte. Eller jo, har hon ätit något dumt så självklart men inte annars.

Nu säger ni säkert att vi ska göra en allergitest på henne, men jag tänkte att vi ska prova byta foder innan vi börjar göra massa tester osv. ;)

Maya klarar vilken mat som helst i stort sett. Det är mest Vimsas mage som inte funkar med allt. :p
Hela veckan så har jag googlat på en bra mat som ska passa för hundar med känsliga magar. Dom jag tyckte var mest intressanta var Acana, Orijen och Brit Care.
Fick även förslaget på Standardt (mild).

Skulle ni chansa på någon av dessa foder eller har ni bättre förslag? :):confused:

Tack på förhand.
// Sara :heart
 
När min ena var liten kraschade hans mage totalt pga giardia, efter att ha gått på RC Gastro intestinal fasade jag över honom på brit care puppy vilket han funkade bra på!
 
Min superkänsliga vovve tålde inga Orijen, Acana, Taste eller liknande. Det var som att det blev lite "för mycket". Brit Care och RC Gastro var de som funkade bäst till dess han vägrade äta torrfoder helt och hållet.
Han mådde jättemycket bättre (fast avföring, inga läskiga magljud) när jag började ge den gröna Mush Vaisto.

Rekommenderar också att testa att ge en FortiFlora om dagen. Finns på apoteket. Speciellt med torrfodret gjorde det skillnad för avföringskonsistensen på min hund.

Har ni gjort några mag-/tarmundersökningar? Typ röntgen eller nåt annat simpelt?
 
Du vill inte gå tillbaka till färskfoder som hunden fungerade på då ? Det finns ju fler sorter. Much t ex säljer numera 10-kilos lådor med 245-grams kakor i :) Inte det minsta kladdigt.
Det är just det som får bli om inget annat hittas eller hjälper liksom :) Slutade dels pga det krånglades med beställningar (vi var ett gäng som beställde direkt ifrån Prima) :P
Vet att det finns många olika sorters färskfoder, men vi åker ofta bort när vi är lediga så då är det lättare att ta med sig en påse med torrfoder än att behöva ha en frys jämt liksom ;)
Jag gillar färskfoder absolut, men jag tycker även det är smidigare med torrt! *bekväm tjej*. :laugh:
 
Min superkänsliga vovve tålde inga Orijen, Acana, Taste eller liknande. Det var som att det blev lite "för mycket". Brit Care och RC Gastro var de som funkade bäst till dess han vägrade äta torrfoder helt och hållet.
Han mådde jättemycket bättre (fast avföring, inga läskiga magljud) när jag började ge den gröna Mush Vaisto.

Rekommenderar också att testa att ge en FortiFlora om dagen. Finns på apoteket. Speciellt med torrfodret gjorde det skillnad för avföringskonsistensen på min hund.

Har ni gjort några mag-/tarmundersökningar? Typ röntgen eller nåt annat simpelt?
Okej, FortiFlora. Det ska jag kolla upp! :)

Jag tänkte göra det förut, för en annan i hennes kull har en tarm och magsjukdom. Och hon hade liknade symptom som brorsan hennes. Så jag åkte till vett och förklarade läget och de fick kolla på henne. Det dom sa var att vi skulle prova ett vettfoder, en dietfoder som var mer fiber i (inte för att hon är tjock). Så vi körde den så länge vetten tyckte. Men jag tyckte inte alls att det blev någon skillnad. Nästan sämre avföring. Så då fick jag tipset att börja med RC digestive care (tror den heter sensible förut) och det funkade väldigt snabbt på henne. Men nu dryga 2 månader senare så är hon lite halvkass (inte diareé) i buken.
Men jag har tänkt såhär; Vi ska testa ett annat foder, annars gå tillbaka till färskfoder som jag vet funkade och hjälper inte det så ska jag fråga vetten om vi kan göra en djupare koll! :):)
 
Du skulle kunna prova Ziwi Peak, det är typ frystorkat färskfoder som skall svälla i vatten, väldigt smidigt på resor. Kilopriset blir högt men det skulle färskfodret också vara om det översattes till torrsubstans. Tror att Animail har det i sitt sortiment.
 
Du skulle kunna prova Ziwi Peak, det är typ frystorkat färskfoder som skall svälla i vatten, väldigt smidigt på resor. Kilopriset blir högt men det skulle färskfodret också vara om det översattes till torrsubstans. Tror att Animail har det i sitt sortiment.

Ziwi Peak brukar inte fungera bra för känsliga hundar!
 
Okej, FortiFlora. Det ska jag kolla upp! :)

Jag tänkte göra det förut, för en annan i hennes kull har en tarm och magsjukdom. Och hon hade liknade symptom som brorsan hennes. Så jag åkte till vett och förklarade läget och de fick kolla på henne. Det dom sa var att vi skulle prova ett vettfoder, en dietfoder som var mer fiber i (inte för att hon är tjock). Så vi körde den så länge vetten tyckte. Men jag tyckte inte alls att det blev någon skillnad. Nästan sämre avföring. Så då fick jag tipset att börja med RC digestive care (tror den heter sensible förut) och det funkade väldigt snabbt på henne. Men nu dryga 2 månader senare så är hon lite halvkass (inte diareé) i buken.
Men jag har tänkt såhär; Vi ska testa ett annat foder, annars gå tillbaka till färskfoder som jag vet funkade och hjälper inte det så ska jag fråga vetten om vi kan göra en djupare koll! :):)
Har det pågått så länge och det dessutom finns problem hos syskon skulle jag röntga. Man ger hunden kontrastvätska och tar en bunt plåtar med 30-60 minuters mellanrum. Så det blir en hel del väntande. Men hunden behöver inte sövas eller nåt (som vid gastroskopi exempelvis) och det kan visa ganska mycket (förändringar, föremål, storlek och skick på mage/tarm osv). På min vovve kunde man se rejäla inflammationer i både tarm och mage. Medicin sattes in och den hjälpte jättebra mot tarminflammationen (maginflammationen var tyvärr kronisk och ingenting bet på den).

Hoppas det löser sig hursom, magproblem är inte kul.
 
Nu har jag inte direkt haft någon hund med känslig mage, men rent allmänt har jag god erfarenhet av Brit Care och ännu bättre erfarenhet av Simpsons. Tydligen är det också väldigt många hundar med känslig mage som mår bra på deras foder.

Standardt(visserligen original) kraschade dock båda mina hundars magar på trots att de som sagt inte var särskilt känsliga, men det verkar vara ett foder som antingen fungerar jättebra eller inte alls.
 
Nu har jag inte direkt haft någon hund med känslig mage, men rent allmänt har jag god erfarenhet av Brit Care och ännu bättre erfarenhet av Simpsons. Tydligen är det också väldigt många hundar med känslig mage som mår bra på deras foder.

Standardt(visserligen original) kraschade dock båda mina hundars magar på trots att de som sagt inte var särskilt känsliga, men det verkar vara ett foder som antingen fungerar jättebra eller inte alls.

Jag har samma erfarenhet, hade en hund med känslig mage. Standardt original funkade ett tag men så bytte jag till Standardt Extra och då kraschade magen och sen fungerade inte Original heller.
Simpsons Premium fungerade jättebra direkt, jag växlade mellan de olika sorterna och hunden mådde utmärkt på alla.
 
Du kan ju alltid varva torrt och färskt, det ena på morgonen och det andra på kvällen t ex, så kan du ta med bara det torra när ni reser bort :)
Om hundarna funkar på det då.
 
Min ena är lite känslig i magen. Jag provade Orijen och det gick inte alls. Han fick äta Taste of the wild istället vilket gick bättre än Orijen men inte toppen. Han verkar annars bli dålig av foder som ska vara "bra". Bäst mår han på Tello av det vi testat, och färskfoder. Så vi kör på färskfoder ett mål och Tello det andra. :)
 
Min tant med känslig mage får James Wellbeloved Lamm & Ris. Det funkar bra för henne. Sen får hon musch vaisto röd på kvällen. Jag har med testat Orijen och Acana till henne men hon går bäst på ett foder med lägre fetthalt och lite mer "skit" i. Till det får hon mat 4 ggr per dag istället för 2 och det hjälper med till.
 
Jag skulle i första hand testa Acana Lamb & Apple eller det kan också heta Acana Grass-feed lamb. I andra hand Simpsons Premium Adult sensitive Lamb & Potato.
Acana har 15 % fett och Simpsons 14 % fett.

Om din hunds mage är känslig för fett så kanske du skulle testa ett med ännu lägre fetthalt. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har 12 % fett och det har M M & B Adult också. Min kräsna gillar M M & B Adult, men inte den spannmåsfria Grain-Free och hon gillar Acana, men inte Simpsons.

Färskfoder är ofta väldigt feta och om hunden har känslig bukspottkörtel kan den ha svårt att tåla feta foder (ganska vanligt).
 
Behöver tips om mat till känsliga magar.

Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade hon på. Men har tröttnat lite på kladdet bl a. Sen andra orsaker som gjorde att jag tröttnade (tar jag ej upp här). Men hittar vi verkligen ingenting annat som funkar så får vi börja med färskfodret igen.
För 2 månader sen började vi med RC digestive care (fick tips om det) på Vimsa (och Maya). Och det funkade väldigt bra i början, VImsa blev snabbt bra i magen.
Men nu när vi har kört på RC maten i 2 dryga månader så börjar vi se att Vimsa är tillbaka till att det ska låta i magen, mycket fisar (ifrån båda) och att Vimsa inte är lika fast i sin avföring. Hon spyr inte. Eller jo, har hon ätit något dumt så självklart men inte annars.

Nu säger ni säkert att vi ska göra en allergitest på henne, men jag tänkte att vi ska prova byta foder innan vi börjar göra massa tester osv. ;)

Maya klarar vilken mat som helst i stort sett. Det är mest Vimsas mage som inte funkar med allt. :p
Hela veckan så har jag googlat på en bra mat som ska passa för hundar med känsliga magar. Dom jag tyckte var mest intressanta var Acana, Orijen och Brit Care.
Fick även förslaget på Standardt (mild).

Skulle ni chansa på någon av dessa foder eller har ni bättre förslag? :):confused:

Tack på förhand.
// Sara :heart


Behöver din hund mer fibrer kan du tillsätta Husk lindros finns på apotek, hälsokost. Är fibrer som man sällan har allergi i mot.

Vår hund med foderallergi gick på hypoalletgenic från R C. Men Specific allergy anigment? Något sånt hette det vi hade ockdå. Fungerade bra med husk lindros på fodret. Då det var förlite fibrer för vår hund i maten.
Hoppas du finner något så mage o tarm mår bra på. Det är inte enkelt.
 
Behöver din hund mer fibrer kan du tillsätta Husk lindros finns på apotek, hälsokost. Är fibrer som man sällan har allergi i mot.

Vår hund med foderallergi gick på hypoalletgenic från R C. Men Specific allergy anigment? Något sånt hette det vi hade ockdå. Fungerade bra med husk lindros på fodret. Då det var förlite fibrer för vår hund i maten.
Hoppas du finner något så mage o tarm mår bra på. Det är inte enkelt.
Nej, det behöver hon inte.
Var till vetten (när detta började) och då körde vi på ett fiberrikt veterinärfoder. Och det hjälpte inte alls. :(
Men som någon tipsade om tidigare, om Fortiflora. Det verkar funka bättre iallafall. Är hårdare avföring iallafall änsålänge. =) Får se hur det blir när dom är slut..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
403
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp