Behöver tips på frisyrer!

elfi

Trådstartare
Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning, hittar fina frisyrer men sen tänker jag att den frisyren passar nog inte mig.. :o

Jag har i dagsläget väldigt slitet hår, har inte klippt mig på ett år (!!!) och har för det mesta håret uppsatt i en hästsvans eller i en slarvig knut. Kan räkna på min ena hand hur många gånger jag har haft det utsläppt de senaste månaderna.. Jag har alltid haft axellångt hår, aldrig vågat klippa det riktigt kort för jag tror att jag inte passar i kort hår. Men nu vill jag göra en total förändring, klippa en snygg frisyr som jag passar i och som får mig att känna mig snygg. :o

När jag tidigare har varit hos frisören (brukar gå mellan 6-12 månader mellan varje besök) brukar jag bara säga; Klipp topparna, klipp upp det lite grann så det blir volym. Och sedan går det en månad, håret är slitet igen och jag är missnöjd.

I dagsläget går håret ner till nyckelbenen ungefär. Har jag det utsläppt blir det alldeles frissigt nertill och platt uppe vid hårbotten, oavsett hur jag stylar det. Jag vill inte lägga ner massor av tid på styling heller, max 10 min på morgonen.

Så nu behöver jag tips, hur ska jag klippa mig? :)

Och så vore det kanske bra med bilder också.. Jag är inte en sån person som tar miljontals bilder på mig för jag blir så dålig på bild. Den nyaste bilden är från halloween, LÄNK

En till bild, typ 4 år gammal.. LÄNK (Har ungefär samma längd på håret nu, men det är mörkbrunt)
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag tänker spontant kort/halvlång page, eller vad det heter, kort/are bak och längre på sidorna :)
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag kan tipsa om torrschampo i hårbotten (batiste t ex är ett märke som jag tycker är bra och mycket enkelt att använda) när det börjar bli platt och en lätt olja i topparna efter tvätt.

Svårt att se på bilderna, men jag får intrycket av att en frisyr som ramar in ansiktet skulle kunna passa. Dvs någon stans mellan käkben och axel.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag tänker spontant kort/halvlång page, eller vad det heter, kort/are bak och längre på sidorna :)

Den kan vara svår om en har problem med frissiga toppar - det blir så lite hår längst fram (där det för de flesta slits hårdast ändå), att det behövs en massa styling för att det ska se ok ut = ännu mer slitage.

Tro också en lång/halvlång page skulle kunna vara fint, men skulle kanske satsa på en rak page, dvs lika lång fram som bak. Den går ju att variera lätt med olika benor, t ex. Lika fin med slarvigt placerad "lugg" som tillfixat :)
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Page har jag funderat på, min syster klippte en halvlång page för bara någon vecka sedan och passade jättebra i det! :) Men samtidigt vill jag inte härma henne..


Tjenixen: Torrschampo är big no-no för mig, mitt hår blir extremt fett av det. :o Det blir extremt fett av väldigt många produkter faktiskt, det enda som fungerar är sprayvax (matrix), hårpuder och så mängder av hårspray. Då håller frisyren i kanske 4-5 timmar, sedan måste den bättras på.. :(


*kl*
Här är frisyrer som jag gillar, men vet inte om jag skulle passa i det:
6680104_orig.jpg


Miley-Cyrus-Short-Ombre-Hair.jpg


Katie-Holmes-short-hair.jpg


MEN - frågan är om jag passar i det? Mitt hår är extremt platt och tunnt, ingen volym alls och jag vill gärna ha mer volym i håret. Går heller inte att locka håret (jag älskar lockigt hår), för lockarna går ut på en gång och det är främst topparna som blir lockade hur jag än gör. :(
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Alla frisyrer är jättesnygga, men kräver nån form av styling eller tjockt, självlockigt hår. Jag hade älskat frisyrerna på mig själv, men det är helt omöjligt att få till med mitt hår :(

Den första ser dock rätt lättstylad ut, så jag hade satsat på den.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Det var riktigt snyggt! :d Men jag vet inte om jag passar i så kort hår. :o


em-pirre: Attans! Det var nästan det jag misstänkte.. Jag har inte tjockt, självlockigt hår så då går de bort. :(

Den första gillade jag verkligen, men mitt hår håller sig inte lockat hur mycket jag än lockar det så då går den också bort. :(
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Fördelen är att det nog går hyggligt fort att låta den växa ut. Är håret så slitet som du beskriver, kommer du ändå behöva ta av en rejäl del av det. Men annars får du satsa på en page som är så kort som du måste klippa för att få fräscht hår, och sedan när du vant dig klippa kortare om du känner för det.

En duktig frisör borde ge dig bra råd.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Men hur tänker du nu? Du vet inte om du passar i kort hår och samtidigt har du alltid håret uppsatt. När du har håret uppsatt är det ju som om det var kort i alla fall. Våga satsa kort. Med dina stora ögon och fylliga mun blir det säkert jättesnyggt.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!


Ungefär nått sånt var min första tanke också när jag såg bilderna! En regel är att om man trivs bra i uppsatt hår trivs man i kort ;) har man dessutom ganska tunnt hår är det mycket mer lätt stylat med en kort frisyr!
Och med den fina ansiktsformen du har på nedre delen av ansiktet tror jag att det skulle vara super snyggt!
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Till ts:
De frisyrer du visat i tråden är jätte fina men de modellerna ser dels ut att ha ganska tjocka hår och så är det massvis med styling för att frisyren inte ska bli rak, platt och tråkig.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag "toppade" mitt i Januari. Hade axel långt, slittet och platt. Klippte själv med maskin, till 22 mm. Trivs jätte bra, får höra att jag passar i det.
Anledningen att jag klippte hemma och inte hos frisör. Har flera gånger gått in och sagt. - Hej, vill ha en kort, lätthanterlig frisyr och absolut inte page. Trots detta fick jag gå därifrån i page. Samt avskeds orden, trots att jag (frisören) inte lyssnar, vet jag vad du vill ha och bara du ger det tid. Kommer du inse det. Men om jag nu ska klippa mig hos frisör, har jag fått tipset om att de som är duktiga på män, är bra på korta frisyrer. Tycker personligen att jag ser ut som en fjola i page.

Mitt råd. Det är bara hår, det växer ut igen. Så var inte rädd för att klippa för mycket.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

*kl*

Tack för alla svar! :bow:

Lutar åt en kort/halvlång page, hur pass mycket som behövs klippas får frisören avgöra.

Jag trivs ganska bra i uppsatt, men har håret mest uppsatt för att inte få håret i ögonen när jag rider (under hjälmen) samt för att jag är så förbaskat trött på att styla håret och så blir det bara fult/platt/trist efter några timmar. När jag har det uppsatt är det typ såhär eller såhär.

Nu ska jag bara våga ta steget till att bli korthårig för första gången! :o :)
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Det där var riktigt snyggt! :d Fast sen är Keira en fantastiskt vacker kvinna som passar väldigt bra i den frisyren också.. :)
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

En stor nackdel med lite halvkort page (som Kieras) är att håret alltid är ivägen. Så är man van vid att ha håret uppsatt så blir man smått vansinnig på att alltid ha håret i ansiktet. Det är snyggt men ganska opraktiskt i det avseendet. Investera i så fall i gott om hårklämmor! Fördelen är ju att det tar 0 tid att torka och att stylingen kan bestå av pyttelite vax i topparna.
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Nej, säg inte så! :p Jag hatar när håret är i vägen, det är absolut det värsta som finns! Hårnålar har jag visserligen massor av, men ändå!


*kl*
Kom till jobbet idag, och möttes av en kollega som klippt sig precis som jag tänkte klippa mig! Sa till henne att det blev riktigt fint för det blev det verkligen och det passade henne, men kände att jag kan inte klippa mig så för jag vill inte "härma" henne. Eller tänker jag fel då?

Dessutom bytte jag både schampo och balsam - och mitt utsläppta hår blev så mycket bättre. Inte så frissigt och fult i topparna som det brukar bli, och det blev inte platt! En bra hårdag med andra ord, för första gången på evigheter! ;) Och nu funderar jag på om det verkligen är värt att klippa av allt hår ändå..
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag tycker absolut inte du ska strunta i en frisyr för att inte "härma" någon annan, du kommer aldrig vara helt ensam om en frisyr så ska du tänka så är det kört ;)

Om håret känns så pass bra nu, så vänta lite då? Klippa av det går ju alltid fort :D
Du kanske skulle prova balsammetoden förresten?
 
Sv: Behöver tips på frisyrer!

Jag har varit i din sits för ca 3 år sedan. Tog steget och kapade till en sned page och älskade det!:love:
Nu är jag dålig på att "underhållsklippa" håret så brukar bli att jag låter det växa till gamla längden o kapar då igen. Nu i dagarna har jag funderat igen, men har tänkt sköta klippningen bättre så det inte blir så slitet mellan gångerna.
Har tunt platt hår men har trivts kanon , och jag upplever att det är lättare att fluffa till hela vägen igenom när det är kort och få en styling som faktiskt håller hela dagen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har i ett svagt ögonblick bokat frisör på måndag. Det var länge sen jag klippte mig, säkert 8-9 månader sen.. Jag gillar inte att gå...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Sel
·
Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Kan vi snacka frisyrer och klippning av håret? Hur ofta klipper ni er? Går ni till frisören eller klipper ni er själva? Vad ingår hos...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 739
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jo jag vet ännu en hårtråd här :o Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 757
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp