Behöver tips på kvinnliga artister

Några kvinnliga artister som jag uppskattar (och inte minns att jag redan sett i tråden, kan såklart ha missat någon) är Elle King, Basia Bulat, Norah Jones och Imelda May. Och så tre band som består av endast kvinnliga medlemmar: The Donnas, Sahara Hotnights och Katthem. De sistnämnda har inte hunnit släppa supermycket, men de har två EP:s på fem låtar vardera och jag rekommenderar verkligen att lyssna igenom minst en av dem :love:
 
Några smakprov på mina kvinnliga favoritartister

Regina spektor-Far albumet ( alla hennes album har flera bra låtar)
Tegan and sara- The Con
First Aid Kit- The Lions roar, stay gold
Julia stone- the memory machine
Susan Enan-Plainsong
 
Senast ändrad:
Gräver fram den här tråden för att fira pionjärbandet Fanny - med systrarna Millington, Alice de Buhr och Nicky Barclay - som var det första bandet bestående av enbart kvinnor som släppte ett album på ett större skivbolag.
Fanny bestod av lika skickliga musiker som de var ett tajt rockband som de är totalt okända och bortglömda idag. De var lite för bra för att förbli så.

Tyska tv-programmet Beat Club spelade in dem 1971, och det här är delar av den oediterade inspelningen.
(och den ville inte Beat Club att vi spelar nån annanstans än på youtube...)

0:06 Charity Ball
2:38 A Place In The Country
6:16 Hey Bulldog (Beatles cover)
10:52 Thinking Of You
19:40 Ain't That Peculiar (Marvin Gaye cover)
26:10 Blind Alley
31:25 Special Care (Stephen Stills cover)

https://www.loudersound.com/features/fanny-the-untold-story-of-the-original-queens-of-noise
 
Senast ändrad:
Sambon hade troligtvis blivit besviken över en fem sidor lång tråd där ingen nämnt favoriten KT Tunstall, så det får väl bli mitt bidrag på artist, även om du nog kommit upp i över 50 nu. Allra helst albumet Tigersuit, innehållande singeln (Still a) wierdo :up:
 
Inte bland de som nämnts mest än så länge iaf:
Cat power
Taken by trees
Aimee Mann
le tigre (majoriteten kvinnor och uttalat feministiska)
Jenny Wilson
El perro del mar
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D:heart

Slår ett slag för Mogli med albumet Wanderer:) En kvinna som i grunden är operasångerska, sjunger inte så i albumet dock men det märks att hennes röst har nåt extra att komma med. Väldigt avslappnande, varierande och vacker instrumental musik också.
 
Uups @Elementary, noterade inte att tråden var så gammalO_o Men kanske du iaf söker nåt att lyssna på, rekommenderar ett smakprov. Speciellt låten Road holes.
 
Orkar inte kolla igenom om det redan föreslagits men Ellen Sundberg har gjort en fantastisk cover-skiva av Kjell Höglund som heter "Du sålde min biljett". Alla låtar är bra, men "När tåget lämnar perrongen" och "Man vänjer sig" är favoriter. Finns på spotify.
 
Visste att jag glömt nåt! Tusan också. :D
Hade tänkt skriva att vadsom går bra! Jag lyssnar på lite allt möjligt men gillar när det är... "melodiskt" så att säga, oavsett genre.

Gillar man orkestral filmmusik så kan jag verkligen rekommendera Sara Schachner! Grymt skicklig kompositör och musiker.

Lindsey Stirling har en egen take på elektronisk musik och violin. Medryckande!

Florence and the Machine! Behöver ingen presentation va?

Four non blondes

Hm, jag borde ha fler på lager, får återkomma
 
Såg att @glittra listat Cat Power och hon är verkligen fenomenal. Missa inte!! Albumet från förra året är skitbra men hon har gjort mycket bra innan också.
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D:heart

Natacha Atlas album Diaspora. Eller best of, om man vill ha nåt bredare. Jag föredrar henne på arabiska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp