Behöver tips på kvinnliga artister

Läste igenom tråden och fick ett sug av lyssna på både nya artister och de jag inte lyssnat på ett tag.
Några till artister som (jag tror) inte har tagits upp tidigare.
I blame Coco (pop)
Lilly Allen (pop)
Nancy Sinatra (60 tal)
Alanis Morisette (pop/rock)
Carla Bruni (lugn musik)
Sys Bjerre (dansk pop)
Courtney Love (rock)
The Sounds (kvinnlig sångerska i ett manligt band, gillar fortfarande första albumet mycket! Perfekt vid dammsugning.)
Mazzy Star (lugn musik, lyssnar på henne nu :) )
Paloma Faith (lite lounge- aktigt, bra röst!)
 
Maxida Märak! Finns lite blandat att lyssna på av henne men jag gillar nog ändå mest hennes aktivistiska sida, denna släpptes någon vecka innan valet i höstas tex:

Nu la tydligen YT av för mig så inga mer länkar utan lite random låtar bara.
Julia Frej - Baby ta mig lika hårt som livet gör
Fever Ray - A Part of Us
Kamferdrops - Ein Bisschen Frieden
Stina Velocette - Ska det va såhär
Taylor Swift - Look What You Made Me Do
Viola Martinsson - Made Of
 
Appropå Loreen (som jag älskade redan vid golvmoppen då hela buke verkade avsky henne 😅) så tycker jag "Fire Blue" hon gör med Duvchi är väldigt fin men det är väl mer Duvchisound och han passar ju inte in här egentligen men den kom upp i min lista nu.
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D:heart

Vet inte vilket år skivorna släppts, men Roseanne Cash.
Eller Allison Krauss.
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D:heart
Ladyhawke?
Patti Smith antar jag att någon sagt

Får de vara gamla och mögliga? (mer tantrock)

Joan Jett
Loreena McKennit
 
Kvinnliga artister som jag hittade i min spellista där jag har lite allt möjligt blandat! Orkade ej leta igenom hela tråden, så upprepar säkert nån

Emilíana Torrini
Those Dancing Days
Miss Li
Azealia Banks
Missy Elliot (haha jaa nostalgi...)
Dusty Springfield
Brisa Roche
France Gall
Cat Power
PJ Harvey
Lykke Li
 
Vilket roligt projekt!
Jag har snabblyssnat på det du nämt i dina inlägg och tänker spontant på dessa artister: (Eller nej, jag tänker på mycket mer men jag vet inte hur stort mitt inlägg blir i mb...)


Och Janelle Monáe med ett av de mest omtalade musikvideon av 2018
 
Hur kan tråden vara 6 sidor lång och inte en enda har nämnt Grace Jones? Hon är ju en ikon!
Andra favoriter jag har som inte nämnts, Nancy Sinatra, Francoise Hardy, Ebba Forsberg, Marie Laforet... är säkert fler, men var de jag kom på nu.

MEN ts ville väl främst ha tips nyare kvinnliga artister? Där har jag tyvärr dålig koll, förutom First Aid Kit och Maxida Märak (:love:) som redan nämts gillar jag även den här:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp