Behöver tips på ridschema till pigg 27 årig ponny!

Farida.Lilli

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 27 årigt ponnysto som är hur pigg som helst, med fräsch kropp. Hon älskar livet och det bästa hon vet är att galoppera ute och hoppa terräng😍 Hon fick sluta på ridskolan för hon sprang iväg med eleverna och var för pigg för det🤭😂

Men jag behöver lite idéer hur jag ska lägga upp hennes ridschema, både så att det inte sliter på henne, men vi vill även behålla och bygga muskler! Vi har tillgång till både ridhus och paddock på helgerna och på vardagarna ett av dom. Vi har många bra skogsvägar, grusvägar och asfaltsvägar, även mycket backar.

Behöver tips!! Hur lägger/skulle ni lägga upp schemat?
 
Generellt mår de gamla bra av att jobba ordentligt men med mycket tid för återhämtning.

Min gamling går hårt jobb (snabb galopp/klättring/hoppning t.ex.) Max en gång i veckan, oftast blir det snarare en gång på 14 dagar. Däremellan går han korta men rejäla dressyrpass 1-2 gånger i veckan, ca 15 minuter med fokus på styrka. Resterande dagar är det tömkörning, långa promenader i skog och mark samt löslongering. Han ser finare ut i kroppen än någonsin förr.
 
Tråkigt och inte så konkret tips men motionera efter vad den orkar men glöm inte vilodagar fast den är pigg.
 
För mig är fokus på äldre individer att underhålla mjukhet, rörlighet och liksidighet prio ett. För att inte slitagerida.
Jag rider liksom inte slut en äldre häst. De får gå lagom långa/korta pass och inte stå flera dagar i rad. Hellre 15 min lösgörande, lågintensiv träning än vila 2 dagar i följd.

Min första häst blev 30 år och var ridbar in i det sista. En väldigt energisk individ som även som 30 åring kunde pipa av ilska för att han inte fick fortsätta rusa runt i full galopp på en äng.
Just att de är piggelin och fräscha kan ju inbjuda till lite för tuff träning. Visst ska de om de mår bra också få kuta på i full kareta lite. Men man får ta det lite mer piano med sådant. Och lägga mer fokus på lågintensivt arbete och lösgjordhet/liksidighet.
 
För mig är fokus på äldre individer att underhålla mjukhet, rörlighet och liksidighet prio ett. För att inte slitagerida.
Jag rider liksom inte slut en äldre häst. De får gå lagom långa/korta pass och inte stå flera dagar i rad. Hellre 15 min lösgörande, lågintensiv träning än vila 2 dagar i följd.

Min första häst blev 30 år och var ridbar in i det sista. En väldigt energisk individ som även som 30 åring kunde pipa av ilska för att han inte fick fortsätta rusa runt i full galopp på en äng.
Just att de är piggelin och fräscha kan ju inbjuda till lite för tuff träning. Visst ska de om de mår bra också få kuta på i full kareta lite. Men man får ta det lite mer piano med sådant. Och lägga mer fokus på lågintensivt arbete och lösgjordhet/liksidighet.
Exakt så resonerar jag med min gamling, som fortfarande (peppar, peppar) är superfin och fräsch. :love:
 
Jag slutade rida min gamling på ridbana när vi bytte stall och det bara fanns en mindre paddock på gården. På det tidigare stallet fanns en som var 20x40 i alla fall. Då var min ponny 26. Hon reds däremot ut i alla gångarter fyra-fem gånger i veckan fram till slutet.

Hoppning slutade vi med när ponnyn var 20, men det var enbart på grund av en ridolycka för mig med en annan häst som gjorde att jag tappade allt självförtroende med hoppningen. Ponnyn hade nog klarat att hoppa på relativt högre höjder, vi tävlade klasser runt 90-100 cm innan olyckan, ett par år till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp