behöver uppdatera stallapoteket!

Buck

Trådstartare
då hästen lyckades slå upp ett sår i kronranden på ena bak benet igår, ser typ ut som ett lättare balltramp fast sitter på sidan av hoven/benet.
så fick jag försöka göra i ordning det, blev rengöring med jodopax och vatten och tvätta tills det inte blödde mer och var helt rent, lila spray på det och ett tjockt lager salsevase som skräp skydd i boxen, fick boots i hagen idag. bör jag göra ett galopp bandage?

men.. jag känner att jag saknar ngn sårsalva, ngt att rengöra med (jodopax är ju frätande så vill inte använda det på öppna sår).

jag har nu;

salsevase
helosan(blå+ sol)
lila spray
bommul på rulle
bommuls paddar
smal självhäftande linda (ska köpa sån färgglad självhäftande, bra att ha)
jodopax (utspädd)

känner att jag saknar ngt, men vad?
 
Sv: behöver uppdatera stallapoteket!

gaslindor är alltid bra att ha, hästsalva fyra ess, temp. (de ja kom på)
 
Sv: behöver uppdatera stallapoteket!

Mitt stallapotek:
*Sårtvätt (desivon eller klorhexidin, har aldrig gillat jodopax...)
*Kompresser, de är som bitar av vikt gasbinda, perfekta både till omslag och sårrengöing för de luddar inte.
*Bomull på rulle
*Blå sårspray (till mindre sår samt ponnyns eksem)
*Engångspipetter med koksaltlösning 0,9% (skölja ögon eller sår)
*Plåster och ipren (till människor alltså ;))
*Självhäftande lindor, typ vet-flex
*Febertermometer
*Pincett (skräp i sår, fästingar mm)
*Stark liten ficklampa (så man kommer åt att se skadan ordentligt)

Jodopax är säkert bra till att desinficera borstar osv, men på sår vill jag inte ha det, det svider ju så jäkligt :crazy:

Nån bra sårsalva efterlyser jag också, som man kan stryka på som skydd över mindre sår. Jag brukar köra på helosan, men det känns inte optimalt precis...
 
Sv: behöver uppdatera stallapoteket!

Använder oftast klorhexidin till sårtvätt. Aldrig jodopax. Har en tub med jodopaxgel hemma som köptes för att den kunde vara bra att ha, men har inte kommit på än vad jag ska ha den till ;)
 
Sv: behöver uppdatera stallapoteket!

kl, svarar alla ^_^

vetflex
termometer
desivon eller klorhexidin
är det då jag ska köpa, + ngn bra stark sårsalva till första hjälpen som desinfekterar ytterligare samt ger ett skyddande lager mot skräp. (finns det?)

upptäckte att jag också hade kompresser, aleovera salva, operations klämma(liten att användas som pincett + och hålla hud flikar med typ), några stora sprutor(att användas för rengöring).
 

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 020
Senast: Graendal
·
B
Hästvård Jag har ett sår som inte vill läka han har nu haft det i 5 dagar och jag har använt 4 ess salva, jodopax, blåspray och helosan salva...
Svar
16
· Visningar
1 613
Senast: Naggur
·
C
Hästvård Kompisens häst trampade av sej skon vid ett 'race' i hagen för 2 dagar sedan & fick därmed ett rejält balltramp på ena benet fram. Det...
Svar
17
· Visningar
5 159
Senast: pollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp