Behöver västkusten tips i år igen

Ajda

Trådstartare
Förra året besökte vi västkusten för första gången i vuxen ålder för mig och första gången för barnen. Vi fullkomligt älskade det! Vi var straxt utanför Smögen. Badet från klippor är ju läskigt men fascinerande. Vi bor ju i Motala och är vana vid kristallklart vatten och sandbotten :D Men att fånga krabbor var skitkul! Hade velat se lite maneter, men de höll sig nog på djupare vatten.

Aja, nu vill vi dit i sommar igen, till västkusten alltså. Velar mellan Strömstad och Fjällbacka och vill ha er input. Daftö är säkert skitkul för barnen, men jag kände bara att det känns som ett hotell med all inclusiv och bamseland typ. Nu är det inget hotell, jag vet.. men känslan. :yuck:
Vi vuxna vill uppleva riktig västkustenkänsla. Tänkte ta oss över till Koster en dag också.
Hund har vi med oss också...
 
Bovallstrand med sina Badholmarna är det mest pitoreska av samhällerna. Även Hunnebostrand 5 km därifrån med St Görans ö och Hästedalens badplats är höjdare. Hunnebo har flera trevliga restauranger och även Bovall har ett par.

Jag har bott på båda orterna (och Smögen och Kungshamn) och tycker de vinner med hästlängder.
Skippa Lysekil och Strömstad om du vill känna genuin känsla.
 
Har ni hund med till Koster gäller särskilda avmaskningsregler. Kolla upp det innan ni åker!
 
Älskar Bovallsstrands badholmar :love:

Jag hade bott i Fjällbacka och gjort dagstur till Strömstad och Koster. Tycker Fjällbacka är mycket mysigare än Strömstad! Från Fjällbacka gör ni dagstur till Bovallsstrand också :)
 
Bovallstrand med sina Badholmarna är det mest pitoreska av samhällerna. Även Hunnebostrand 5 km därifrån med St Görans ö och Hästedalens badplats är höjdare. Hunnebo har flera trevliga restauranger och även Bovall har ett par.

Jag har bott på båda orterna (och Smögen och Kungshamn) och tycker de vinner med hästlängder.
Skippa Lysekil och Strömstad om du vill känna genuin känsla.

Hunnebostrand bodde vi på första natten (sen var det fullbokat. Behöver jag säga att jag började leta camping efter att vi rullat 6 mil hemifrån, det var tjockt kan man säga :angel: ) och det var helt fantastiskt! Men litet, undra om barnen pallar med 3-4 dagar där. Eller om vi bodde på en camping som låg mitt emot hunnebostrandO_o ? Det var litet och hade en liten sandstrand. Sonen skrek dock rakt ut för det var krabbor i sanden:laugh:
 
Hunnebostrand bodde vi på första natten (sen var det fullbokat. Behöver jag säga att jag började leta camping efter att vi rullat 6 mil hemifrån, det var tjockt kan man säga :angel: ) och det var helt fantastiskt! Men litet, undra om barnen pallar med 3-4 dagar där. Eller om vi bodde på en camping som låg mitt emot hunnebostrandO_o ? Det var litet och hade en liten sandstrand. Sonen skrek dock rakt ut för det var krabbor i sanden:laugh:

Aha, ni ska bo på Camping? Då blir det lite annorlunda. Inte alla orter har campingar.

Ni kanske bodde på Ramsviks Camping?
 
Jag har en före detta kollega som gärna campar någonstans strax utanför Grebbestad och är väldigt nöjd, så jag slänger in det som ett tips. Grebbestad är mysigt på kvällarna med butiker, livemusik och restauranger längs bryggan så det kanske också kan underhålla barnen lite? :) Lätt att ta sig till Strömstad, Fjällbacka, Hunnebo etc. med bil.
 
Jag är ju partisk så jag rekommenderar "min" del av Bohuslän. Den i typ mitten :D Campingfolk brukar gilla Hafstens camping och därifrån kan man ju göra trevliga utflykter till Fiskebäckskil, Grundsund, Lysekil, västra Orust och annat trevligt.
 
Falkenberg, är det bara sandstrand där?
Det finns säkert flera stränder i Falkenberg. Men jag har varit en del på Skrea strand och det är barnvänligt. Väldigt långgrunt (mitt ögonmått sviker mig alltid men VÄLDIGIT långgrunt), stor strand med fin sand och många barnfamiljer - dvs man kan ofta hitta kompisar på stranden att hänga med :)

Edit: Såg nu att ni hade bokat Fjällbacka, hoppas att ni får en bra semester :)
 
Hakar på tråden pga lutar åt tre dagar/två övernattningar västkust vecka 34. Önskemål om Pilane, Nordiska Akvarellmuseet, Kosteröarna och gärna guidad tur med havskajak däromkring. Vill fotografera, vandra lite, uppleva konst och vacker natur. Råkar det erbjudas livemusik någonstans i närområdet så gör det inget. Och bo bekvämt men gärna inte bli ruinerad på det. Vandrarhem eller B&B funkar bra.

Kan turistanhopningen förväntas vara hanterbar när vi är framme vid 19 -24 augusti? Särskilda fotoställen i närheten att tänka på? Bra boendetips (ej camping)? Särskilt besöksvärda matställen? Erfarenheter av havskajak vid Kosteröarna? Kosters trädgårdar ser väldigt lovande ut - är det bra? Övriga "missa för allt vad du gör inte..."?
 
Jag är ju partisk så jag rekommenderar "min" del av Bohuslän. Den i typ mitten :D Campingfolk brukar gilla Hafstens camping och därifrån kan man ju göra trevliga utflykter till Fiskebäckskil, Grundsund, Lysekil, västra Orust och annat trevligt.

+1
som born and raised Grundsundsbo så tipsar jag med om detta område
 
Hakar på tråden pga lutar åt tre dagar/två övernattningar västkust vecka 34. Önskemål om Pilane, Nordiska Akvarellmuseet, Kosteröarna och gärna guidad tur med havskajak däromkring. Vill fotografera, vandra lite, uppleva konst och vacker natur. Råkar det erbjudas livemusik någonstans i närområdet så gör det inget. Och bo bekvämt men gärna inte bli ruinerad på det. Vandrarhem eller B&B funkar bra.

Kan turistanhopningen förväntas vara hanterbar när vi är framme vid 19 -24 augusti? Särskilda fotoställen i närheten att tänka på? Bra boendetips (ej camping)? Särskilt besöksvärda matställen? Erfarenheter av havskajak vid Kosteröarna? Kosters trädgårdar ser väldigt lovande ut - är det bra? Övriga "missa för allt vad du gör inte..."?

Turistanhopningen är definitivt mindre den tiden :up:
Grebbestad har ofta liveband, går att kolla datum i förhand med Google. Kosteröarna är härliga men det är många år sedan jag själv var där, kan inte ge några konkreta tips tror jag.
Hällristningarna kring Tanum! Finns korta gratisguidningar, annars är en guidad mörkertur på ”dolda” hällristningar jättehäftigt.
 
Fjällbacka var vackert men vi gillar området kring Smögen mer.
Campingen var lite sådär, likaså badet. Det fanns ingenstans man kunde köpa skaldjur efter kl 14/16 (beroende på dag) (!!).
 

Liknande trådar

Äldre Vi velar fram och tillbaka vart vi ska styra husvagnen på semestern. Vi var inne på Skåne men har ändrat oss och vill till västkusten...
Svar
17
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp