Behövs nosgrimman?

Matiiiiilda

Trådstartare
Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt?

Köpte min häst för en månad sen, när jag har kollat tillbaka på förra ägares foton, videor osv har hon alltid ridits med nosgrimmor av olika slag. Testade idag att rida utan, bara för att se hur det kändes, och helt ärligt märkte jag ingen skillnad.

Jag har endast ridit henne på löst spänd engelsk nosgrimma (det var den jag fick med), men plockade bort aachenremmen då jag ej vill stänga igen munnen på henne.

Fördelar/nackdelar med att rida utan nosgrimma? Och vad är det egentligen för skillnad med att rida utan eller med en löst spänd, mer än utseendet.
 
Det där är som en religion, nosgrimma eller ej. Lite som skor eller ej, eller bomsadel eller ej. Jag tänker såhär - gör som du vill men huvudsaken att det funkar. Har du nosgrimma, se till att den sitter korrekt, ej trycker på tänder eller kommer i kläm nånstans. Har du inte nosgrimma - se till att du har en häst som är tillfreds med bettet, handen och tränset så att den ej behövs. Typ så.
Det kan vara direkt farligt att rida utan nosgrimma på en häst som lärt sig att gapa sig undan bettet. Sen kan man ju såklart diskutera huruvida nosgrimman ska fostra hästen eller ej, det är en annan sak. Men i skarpt läge är det trevligt med styrning och broms.

Själv har jag en remont när jag rider ut och en engelsk på dressyrtränset. Båda är så lösa att de ej trycker men tillräckligt fasta för att ej sladdra, men skulle min häst råka få ett tokfnatt och dra iväg så är det ändå ett stopp både för bettet i sidledes och huruvida hon kan gapa fullt ut. Nu har det aldrig hänt men vem vet - det är en häst, och jag gillar som sagt att kunna styra och stanna om det blir skarpt läge.
 
Beror oftast mer på ryttarens personliga preferens och sportens krav på utrustning än på hästen, skulle jag vilja säga. Har aldrig haft behov av nosgrimma.
 
Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt?

Köpte min häst för en månad sen, när jag har kollat tillbaka på förra ägares foton, videor osv har hon alltid ridits med nosgrimmor av olika slag. Testade idag att rida utan, bara för att se hur det kändes, och helt ärligt märkte jag ingen skillnad.

Jag har endast ridit henne på löst spänd engelsk nosgrimma (det var den jag fick med), men plockade bort aachenremmen då jag ej vill stänga igen munnen på henne.

Fördelar/nackdelar med att rida utan nosgrimma? Och vad är det egentligen för skillnad med att rida utan eller med en löst spänd, mer än utseendet.
Jag kan se att det kan vara bra med löst spände engelsk nosgrimma under vissa omständigheter, tex om man kan behöva ta i ena tygeln lite tuffare och inte vill riskera att gränser åker runt. Det kan ju ske på en oskolad häst om ngt går fel tex. Eller någon problemlösningshäst eller om man tex rider terräng.

Min egen rider jag dressyr och uteritter på. Han är välskolad och medelålders häst(som iofs är hot hot hot 🌶 🌶🌶) har sällan nosgrimma. Om jag har så är det en löst spänd engelsk som jag mest har för att det är snyggt. Jag har rundsytt träns och kandar med mkt smala remmar. Dvs det kan väldigt lätt glida runt. Men hästen svarar korrekt på små hjälper och då glider inget runt.
Om jag longerar har jag ett plattare och bredare träns som sitter stadigare även utan nosgrimma.

Jag kan använda kapson på vissa hästar i början av skolningen. Då får de ju som en nosgrimma på sig. Även om syftet är att påverka nosben och ställning.

Achenrem har jag svårt för. Vet inte hur många nya elevers hästar jag plockat av den och hästarna gått mkt bättre.
 
Jag har islandshäst och på vanliga islandshästhuvudlag så är ju nosgrimman separat och har eget nackstycke. Det händer väldigt ofta att jag hoppar över nosgrimman och rider med bara huvudlaget, och det har ju inte käkrem heller. Så oftast är det bara sid/nackstycke, tvåledat tränsbett och tyglar.

Man får väl se till så att inget glider och allt sitter ordentligt.
 
Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt?

Köpte min häst för en månad sen, när jag har kollat tillbaka på förra ägares foton, videor osv har hon alltid ridits med nosgrimmor av olika slag. Testade idag att rida utan, bara för att se hur det kändes, och helt ärligt märkte jag ingen skillnad.

Jag har endast ridit henne på löst spänd engelsk nosgrimma (det var den jag fick med), men plockade bort aachenremmen då jag ej vill stänga igen munnen på henne.

Fördelar/nackdelar med att rida utan nosgrimma? Och vad är det egentligen för skillnad med att rida utan eller med en löst spänd, mer än utseendet.
Jag använder inte nosgrimma och har aldrig gjort. Har jag bett så ska det vila i hästens mun behagligt och inget ska hindra den ifrån att öppna munnen och visa obehag. Rider hästar med nerv och i terräng utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har provat både med och utan. Tycker väldigt illa om känslan att rida utan har jag insett, det känns ostabilt helt enkelt, speciellt med nuvarande hästen som jag ibland har "diskussioner" med om vart vi ska på uteritterna. Samtidigt hatar jag när man snör ihop munnen på dem eller när de ser ut som en ihopsnörd kassler i fejjan och inte som en häst på grund av alla remmar. Tycker det är riktigt fult varför jag aldrig har pullarträns eller träns med achennosgrimma. Jag rider således endast med remontnosgrimma. Den stabiliserar tränset och bettet och verkar bara när hästen gapar överdrivet mkt och trycker inte heller in kinderna och riskerar att orsaka sår.
 
Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt?

Köpte min häst för en månad sen, när jag har kollat tillbaka på förra ägares foton, videor osv har hon alltid ridits med nosgrimmor av olika slag. Testade idag att rida utan, bara för att se hur det kändes, och helt ärligt märkte jag ingen skillnad.

Jag har endast ridit henne på löst spänd engelsk nosgrimma (det var den jag fick med), men plockade bort aachenremmen då jag ej vill stänga igen munnen på henne.

Fördelar/nackdelar med att rida utan nosgrimma? Och vad är det egentligen för skillnad med att rida utan eller med en löst spänd, mer än utseendet.
Red ofta utan på tidigare hästar men på nuvarande lite stirriga häst är stabilt bäst. Stabila bett, stabil sadelgjord och träns som sitter stadigt. Kort sagt: det är olika :)
 
Red ofta utan på tidigare hästar men på nuvarande lite stirriga häst är stabilt bäst. Stabila bett, stabil sadelgjord och träns som sitter stadigt. Kort sagt: det är olika :)

Hur gör en nosgrimma det stabilt om man bortser från att den hindrar hästen från att öppna munnen?
 
Min upplevelse är absolut att tränset sitter stadigare och att min häst är mer tillfreds. Din är uppenbarligen en annan - men du har å andra sidan inte provat min häst heller.

Jag förstår bara inte mekaniken bakom det. Hur kan något som inte sitter ihop med bettet alls stabiliserade det på annat sätt än att hindra hästen från att öppna munnen? Hade nosgrimman och bettet suttit i samma sidostycke hade jag förstått det. Men de sitter ju oftast i vars ett sidostycke. Det är den biten jag inte förstår. Om hästen känner obehag från bettet och går och gapar förstår ajg att man känner skillnad om man sätter på en nosgrimma som ser till att hästen inte kan gapa. Men det känns inte som rätt väg att gå.

På ridskolan så saknade hästen en period nosgrimma. Jag märkte ingen skillnad alls. Ridläraren var väldigt obekymrad över att nosgrimman var borta (hon visste inte var den var). De senaste åren har jag ridit western och det tränset har varken nosgrimma eller käkrem och det är en av de hästar jag ridit som haft absolut trevligast mun.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag förstår bara inte mekaniken bakom det. Hur kan något som inte sitter ihop med bettet alls stabiliserade det på annat sätt än att hindra hästen från att öppna munnen? Hade nosgrimman och bettet suttit i samma sidostycke hade jag förstått det. Men de sitter ju oftast i vars ett sidostycke. Det är den biten jag inte förstår. Om hästen känner obehag från bettet och går och gapar förstår ajg att man känner skillnad om man sätter på en nosgrimma som ser till att hästen inte kan gapa. Men det känns inte som rätt väg att gå.

På ridskolan så saknade hästen en period nosgrimma. Jag märkte ingen skillnad alls. Ridläraren var väldigt obekymrad över att nosgrimman var borta (hon visste inte var den var). De senaste åren har jag ridit western och det tränset har varken nosgrimma eller käkrem och det är en av de hästar jag ridit som haft absolut trevligast mun.
Jag kan inte ett skit om mekanik, inte min häst heller, såvitt jag vet. Hon har bara en nackrem, inget pannband och ingen käkrem +nosgrimma. Har periodvis haft micklemträns för att komma åt det stadiga, men går nu på bett med parerstänger och då blir det träns med nosgrimma (ja - jag har testat många gånger och hon blir bara spänd och orolig). Och ja, stabiliteten kommer väl av att det stänger munnen på henne - men det gör henne lugnare, så ser inte problemet. Nosgrimman är såklart inte särskilt hårt åtspänd utan det går in ett par fingrar mellan.

Det är en känslig häst med nära till spänning och reaktioner och jag har fått frångå många principer med henne. En av dem är att inte använda nosgrimma. På tidigare hästar har nosgrimma inte gjort någon skillnad, men hästar är olika.
 
Jag använder nosgrimma, men skulle lika gärna kunna vara utan när jag rider. När jag kör har jag dock nosgrimma som säkerhet. Har ett stabilt huvudlag där nosgrimma sitter fast i sidostyckena. Det hindrar hästen från att klia av sig huvudlaget, stabiliserar bettet och gör så han inte kan komma undan bettet genom att gapa stort i en nödsituation där jag behöver ta tag i honom.
Men rider jag har jag så många andra sätt att kommunicera med hästen i nödsituationer, eller kan hoppa av, så där det jag det inte alls lika viktigt. Har löst sittandee nosgrimmor då.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nosgrimman är i mina ögon främst till för att hindra hästen att gapa. Jag kan väl tycka att det kan vara motiverat med nosgrimma under vissa utbildningsperioder eller vid vissa aktiviteter där hästen kan bli hypertaggad och då en välsittande remontgrimma eller pullargrimma eller nån av de nya anatomiska varianterna. Men i övrigt är det en överflödig utrustningsdetalj. På dressyrtävling borde det vara förbjudet, det har ställt till med så mycket skit och lidande. Har man problem med "instabilt huvudlag" finns det bett med D-ringar och parerstänger. Sen kan det ju finnas individer som verkligen trivs bäst med nosgrimma och då får man lyssna på hästen. Men jag tycker att man ska se det som ett tillbehör och inte som grundutrustning.
 
När jag red med bett så hade jag engelsknosgrimma på en häst och utan på andra på andra, olika hästar som föredrog olika trots det var mor och son 🦄
 
Nosgrimman är i mina ögon främst till för att hindra hästen att gapa. Jag kan väl tycka att det kan vara motiverat med nosgrimma under vissa utbildningsperioder eller vid vissa aktiviteter där hästen kan bli hypertaggad och då en välsittande remontgrimma eller pullargrimma eller nån av de nya anatomiska varianterna. Men i övrigt är det en överflödig utrustningsdetalj. På dressyrtävling borde det vara förbjudet, det har ställt till med så mycket skit och lidande. Har man problem med "instabilt huvudlag" finns det bett med D-ringar och parerstänger. Sen kan det ju finnas individer som verkligen trivs bäst med nosgrimma och då får man lyssna på hästen. Men jag tycker att man ska se det som ett tillbehör och inte som grundutrustning.
På min som föredrog nosgrimma spelade D ringar eller parerstänger ingen roll medan bett med kedja funkade bättre men inte lika tillfredsställande som med engelsknosgrimma och för tok för skarpt vid andra tillfällen än vid första ridturer med snö.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 082
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 045
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp