Bukefalos 28 år!

Behov 2½-åring?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har fått hjärnblödning.. :crazy: Vad är behovet för en 2½ arabherre, beräknad vuenvikt 500 - 550 kg, inget arbetstillägg?
 
Vad är det för jättearab???? Äpplet väger ca 535 kg när hon är i normalhull.
 
Det är som sagt smulis Arab och herrn tänker bli en STOR pojke när han blir stor. (Han är ca 155 nu) jag skulle bli förvånad om han inte väger minst 500 som vuxen =)

Han vägde 400 kg (på våg på klinik) när han var sjuk och mager som bara attans, och dessutom är han av den grövre arabtypen.

Sen, inte prata om jättearaber :crazy: Ingen protesterade när jag räknade på vuxenvikt 500 kg på Fröken Waikele -"Jag inbillar mig att jag ska bli en shire när jag blir stor" :crazy:
 
OJ vilken bjässe! Men super, jag skulle kunna tänka mig en arab om den blev över 155 cm!!
 
Hehe vi får väl se om han blir till salu. Fast han måste nog ha lite frisk-credit först ;)
 
Jag med! :D 154-158 cm:s arab vore helt perfekt enligt mig, men den får inte tappa i typen. Och den araben ska jag
hitta om en kanske 5-10 år. :D
 
ähum...min arab väger 550 kg och han är 160 cm (mätt med mätkäpp).
Så kom inte och prata om jättearaber tack ;)
 
Perfekt storlek! Men för att vara arab är det ju stort. Det är inte många jag träffat som varit mycket större än ponnymått.
 
vikten har vi fått fram via dels viktmåttband som veterinären hade med sig och dels via den formel som finns för viktuträkning.
 
Kommer du ihåg Lone Rider på Senior? Hans spanskättade arab var 163 cm, och var bara lååånga ben och slimmad kropp. Gick ur typ som tusan, men vilken häst!
 
Jag har också en jätte arab! :)
Hon är 154cm och jag brukar gissa att hon väger ca 450kg enligt viktbandet vägde hon strax över 400kg (innan betet).
När jag var på riks utställningen(för araber) 2002 så såg min atab ut som en jätte när jag jämförde henne med dom andra stona, men inte när jag jämförde henne med hingstar.
Men araberna som har en mankhöjd över 155cm måste ju vara lätt räknade eller?
Tappar dom inte typ när dom blir så stora?
Nån som varit på utställning med sin arab(över 155cm)hur mycket poäng fick den?
 
Det BORDE ju bli så. Halvblod får ju lägre typpoäng om de är små, så logiskt borde araber på läger typpoäng om de är stora. Fast storleken kanske inte spelar så stor roll?
 
Magda, du skulle gillat hingsten som Kikis betäcktes om med. Han är 1.58 och har gått MSV dressyr. Fast han är för maffig för min smak, för att vara arab.

Jag vill inte tänka på var Kele slutar, över ponnymått går hon garanterat. Jag HOPPAS hon blir 155 - 160. 160 vore perfeeekt :love: Men, hon kan inte bli för liten, så jag är nöjd ;)

(Visionplutt är 147 cm i mkh och väger ganska prick 400 kg i normalhull, vägd på väg massa ggr)
 
Det BORDE ju bli så. Halvblod får ju lägre typpoäng om de är små, så logiskt borde araber få lägre typpoäng om de är stora. Fast storleken kanske inte spelar så stor roll?

Tyvärr är det oftast så att de tappar arabtyp då de kommer upp över 158-160.. med få undantag, däremot så har dessa 'jättar' oftast mkt bra ridbarhet och supertemperament!

Så finns det även massor av araber 145-157 som man också får 'gissa' vad de är för ras!!!

Har bl.a fött upp ett sto som blev 157 (typad).. en val. 5½ år nu= 157 (anglotyp).. en hingst 2½ år nu =157 (fullblodstyp) :confused:, stoet & hingsten har samma mor.. (154).. typad, val. & hingsten har samma far (154).. typad!

Avel är intressant.. man kan inte alltid räkna ut i förväg vad som kommer ut ;)
 
Just att storleken är så varierande är ett av skälen till att många är tveksamma till att använda araben i RP-aveln. TYVÄRR tycker jag, då många bra RP jag sett har arab i sig (mina t.ex).
 
Off topic, men blev nyfiken! Vilken arabhingst (om det nu inte är ett sto...) har dina RP i sig? Vilken är den andra rasen i dina RP?
 
Amarath ox (och sen Brindisi som är anglo och är e.Bilbao ox). Sen var det russ och polskt halvblod + engelskt fullblod i avkomman.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: animalasia
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 982
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 236
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp