H

Hawaii

Hej!
Undrar om det är någon som vet behoven för en 10 månaders unghingst.
Mamman är en welsh cob på 147 cm, vem pappan är vet jag inte, men han är troligen en arbetshäst modell större, kanske med Shire eller liknande inblandat (mamman är importerad från Irland, ingen visste att hon var dräktig)

Just nu är han väl en 135 cm över jorden, kraftig i typen och borde landa på omkring 550 - 600 kg som vuxen (rimligt?)
Han har varit på unghingstbete hela sommaren och kommer hem i nästa vecka, så jag måste väl börja räkna foderstat snart, och har bara hittat knapphändig information om unghästars utfodring.
Om någon vänlig själ, som är lite mer insatt i ämnet än mig vill uttala sig i frågan skulle jag bli tacksam! :bow:
Tack på förhand
/Hanna
 
Läs: hästens utfodring och avel, kan inte svära på att boken heter exakt så, emn liknande. Där ska det mesta stå.
 
Om du menar "Hästens Biologi, utfodring och avel" så är den jättekortfattad om foderstater dessvärre... :(
Någon annan? :banana:
 
SLU har en jättebra bok/häfte med utfodrings siffror, ring och beställ!

Behovet beror bla på hur tidigt den ska sättas i träning och hur mycket den kan röra sig i hagen, men en normal halvblodshäst på 500-600 kg blir behovet ca:

7-12 mån
58(500 kg)-69(600 kg) MJ
MJx9,5 (6 mån) -7 (12 mån) gsmb rp
29 (500 kg) -34 (600 kg) g Ca
16-19 g P
4-5 g Mg
1-1,2 mg Selen
375-450 mg E-vit
 
Re: Fel E-vit... ursäkta...

Aah, tack! Ska genast beställa den :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp