Bukefalos 28 år!

Haukur

Trådstartare
Äntligen ska höt analyseras och jag har tagit på mig att räkna foderstater åt ett gäng hästar i stallet. Fick ett kanonbra exceldokument av nån bukare förra året som underlättar i beräkningarna, men jag undrar lite över vad för behov jag ska räkna på?

De flesta är islandshästar och det behovet jag räknade på förra året var: 270-280 gram smältbart råprotein per dag och 42-52 MJ i energiunderhåll. Verkar det ok? Sen är jag lite osäker på vad för behov jag ska räkna på på Ca, P och Mg? Fattar inte riktigt vad jag gjort förra året, det är inte lika dokumenterat som energin och smrp.
Vad tror ni? Islänningar på 340-460 kg i lätt arbete?

Sen har vi en nordsvensk i stallet också, vad bör jag räkna på för MJ, Smrp, Ca, P, Mg för honom? Han väger uppskattningsvis 650 kg, är 15 år gammal och arbetas lätt, rids max 4 dagar i veckan i skogen.

Tacksam för svar:bow:

En fråga till: Är det någon skillnad på att räkna foderstat för silage och för hö? Eller är det bara att göra som vanligt bara det att värdena och framförallt TS skiljer?
 
Sv: Behov

Jag har själv två islandshästar. De väger ca 330-340 kg. Jag beräknar ca 45 MJ/290 Smrp till den ena som rids 2-4 ggr/vecka i lätt arbete. Den andra vilar pga skada och ligger på 40 MJ/260smrp. Jag lägger hellre kvoten lite högre än 6 för de är lite överviktiga nu efter sommaren.
Så dina beräkningar tycker jag stämmer bra. Lättast hittar du behovet på Ca m.m om du går in på Hippocampus. Där kan du även lägga in TS på ditt hösilage och få lite riktlinjer på vad du ska ge i mängd.
Där kan du säkert få hjälp med nordisen också.
 
Sv: Behov

Tack för svaret!
Har fått lite hintar från en kompis också om hur jag ska beräkna Ca och P. Räknar helst själv och inte på Hippocampus, dels för att jag lär mig bättre då och för att jag vill förstå varför det blir som det blir. Har ganska bra uppfattning om hur mycket silage jag vill fodra =så mycket som möjligt;)

Någon annan som kan hjälpa mig med behovet på nordisen samt hur jag beräknar Mg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 258
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 959
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp