Beklagar sorgen

Fast man beklagar väl ändå inte det faktum att någon sörjer, utan att personen har anledning att sörja?

Sen verkar ju uttrycket "beklagar sorgen" komma från en sammanblandning av fler begrepp och rent språkligt är det ju inte korrekt. Men det finns ju inga som helst tvivel kring vad folk som säger så menar och är allmänt vedertaget.
 
Nej.
Du är en sjuk människa om du beklagar att någon sörjer en nära vän eller släkting.
Du beklagar förlusten, och deltager i sorgen.

Nej, man beklagar sorgen för det är ju den som gör att vederbörande inte har lust att hänga med till Mallorca.

Skämt åsido, det må vara språkligt fel men det är bättre att uttrycka sin omtanke än att låta språklig rädsla hindra.
 
Nej.
Du är en sjuk människa om du beklagar att någon sörjer en nära vän eller släkting.
Du beklagar förlusten, och deltager i sorgen.

Fast en som beklagar sorgen behöver ju inte mena att denne deltar i min sorg. Beklagar sorgen för mig är att personen har medlidande / uppmärksammar att jag mår dåligt, inte att de på något sätt ska försöka bota eller lindra smärtan, utan mer bekräfta att hen är medveten om vad som tynger mig.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
609
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Fick igår ta bort min älskade ponny efter 16 år tillsammans pga. Ålderdom & att hon hade väldigt lite tänder kvar, och därav hade svårt...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 671
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp