Bekymmer - ridlektioner för granne

Smulan75

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank.

Det är så att jag har fått lite hjälp och rider lite "lektioner" för grannen. Grannen är en duktig dressyrryttare som tränar ofta för instruktör ca 2ggr/veckan och tävlar dressyr med väldigt bra resultat men är inte utbildad ridinstruktör. Grannens instruktör har jag tränat för någon gång, tyvärr har jag inte känt att jag har råd just nu att rida för instruktörer som kostar 400kr/gång annars har jag en väldigt bra instruktör på på lite resavstånd som jag gärna skulle vilja börja träna för. Grannen och jag har en väldigt bra relation och träffas en hel del och fikar och rider ut tillsammans.

Jag har känt mig lite kluven till grannens "ridlektioner" det är jättebra att ha någon på marken som man kan bolla med och som kan ge en lite tips och råd. Men jag kan ibland känna att de övningar som grannen gärna vill att jag ska hålla på med på lektionerna passar inte alls mig och min häst - vi är på lite lättare nivå (LC-LB). Så det har tyvärr blivit så att jag inte tagit så mycket lektioner på senaste tiden. Grannen tycker det är jätteroligt att ge lektioner och vi brukar byta lektionerna mot andra "tjänster". Samtidigt är det ju supersmidigt att ha grannen så nära när man vill rida lektion och grannen ställer upp så fort jag frågar.

Jag har ridit för såpass många instruktörer så jag vet vad jag letar efter i en instruktör och jag känner väl att grannen saknar en del av de bitarna. Efter hans lektioner kan det kännas som jag har ridit in mer spänning i hästen än vad som fanns där innan, jag vet att lektioner inte alltid är ute efter att man bara ska känna harmoni men de "bra" lektioner som jag ridit så har man höjt ribban - skapat obalans/oharmoni för att man krävt något mer och sen har ridinstruktören hjälpt en att lossa på knuten och hitta ett par pärlor med bra känsla.

I mina ögon så har Grannen har inte riktig känslan för att anpassa lektionen efter ryttaren och hästen utan använder sig gärna av övningar som Grannen fått använda för sin instruktör. Sen har Grannen oxå en favoritövning som jag nästan alltid får börja med att rida - och då minst halva lektionen - månghörning - volt med koner som man ska böja och rakrikta hästen kring - en jättebra övning och i skritt funkar den någotsånär förrutom att mina hästar lätt tappar bjudning i den övningen. men i traven har grannen så många koner att jag känner att hinner knappt få igenom böjningen innan jag ska rakrikta igen och så blir allt bara ett halvdant försök där varken jag eller hästen hinner med och där jag mest drar runt hästen. och jag känner att grannen inte riktigt har "ögat" för att ge rätt instruktioner och tips för att få mig att få in rätt timing. Jag blir uttråkad och frustrerad och längtar efter en instruktör som ger mig en "lätt" övning - rid på en volt (utan koner) eller volter längst med spåret :p ;)

Jag har funderat på att prata med grannen om detta och försökt tänka på hur man kan lägga fram detta snyggt, men jag är orolig att grannen blir stött. Det är så svårt att framföra konstruktiv kritik och jag vill verkligen inte förstöra vår relation. Samtidigt kan jag känna att av goda vänner kan man ta kritik - men jag är inte helt säker på att vi är så goda vänner än. Jag vill inte att grannen ska känna sig påhoppad eller att jag helt dissar lektionerna.

Men det kanske är så att våra sätt inte alls passar varandra? jag kanske helt enkelt får spara lite pengar och hitta en annan instruktör? Ett till dilemma är att i grannens stall står det en inhyrning som är instruktör/dressyr dommare som hjälper grannen med "programridningar" och som jag kanske tror skulle passa mig bättre. Jag har funderat på att be henne om lektioner - men det känns oxå väldigt "känsligt". Jag är säker på att grannen skulle känna sig åsidosatt om jag började rida för henne och att jag dissar grannens lektioner - oavsett vad jag säger.

Så vad säger ni - allt är lätt med kommunikation - om inte det vore så jädra svårt att kommunicera och få fram rätt budskap ;)
 
Känns det inte bra ska du inte fortsätta rida för grannen , så enkelt är det.
Och sånna samtal är alltid jobbiga, men en normal inte överkänslig person kan ta det bra och inte för personligt :)
 
Enkla sättet är väl att lägga fram det som att du känner att du är på för basic nivå för att grannens i sig förträffliga övningar ska komma till sin rätt och att du funderat på att prova rida för den andra personen.

Sen skulle jag fundera lite på om grannen är så fel. Du skriver att du skulle vilja något lätt, som rida på en volt utan koner. Och månghörningen som svår, även om den går i skritt.
Det är svårt att rida en bra volt - och det eviga "tänk dig att det är ett hörn hela tiden" är ett steg i att kunna rida en bra volt senare. Att bjudningen ryker är för att hästen finner det jobbigt och inte är framme för hjälperna.

Så jag skulle nog prata med grannen om att anpassa övningarna lite mer, tex inte trava övningen ännu, och att du vill ha mer avslut som känns lätta.

Jag tycker också det är lättare rida en volt än de där hörningarna. Men det är för att jag kan (omedvetet) låta hästen fuska i volten. När vi jävlats med att rida hörningar och flytta framdel och bakdel i skritt på liten volt så voilà så plötsligt lossnar hästen, jag får driva (!) och rida och kolla vilka volter vi gör!
Men man känner sig som en jäkla nybörjare och som om man inte kommer någonstans. Men det gör man!!
 
Enkla sättet är väl att lägga fram det som att du känner att du är på för basic nivå för att grannens i sig förträffliga övningar ska komma till sin rätt och att du funderat på att prova rida för den andra personen.

Sen skulle jag fundera lite på om grannen är så fel. Du skriver att du skulle vilja något lätt, som rida på en volt utan koner. Och månghörningen som svår, även om den går i skritt.
Det är svårt att rida en bra volt - och det eviga "tänk dig att det är ett hörn hela tiden" är ett steg i att kunna rida en bra volt senare. Att bjudningen ryker är för att hästen finner det jobbigt och inte är framme för hjälperna.

Så jag skulle nog prata med grannen om att anpassa övningarna lite mer, tex inte trava övningen ännu, och att du vill ha mer avslut som känns lätta.

Jag tycker också det är lättare rida en volt än de där hörningarna. Men det är för att jag kan (omedvetet) låta hästen fuska i volten. När vi jävlats med att rida hörningar och flytta framdel och bakdel i skritt på liten volt så voilà så plötsligt lossnar hästen, jag får driva (!) och rida och kolla vilka volter vi gör!
Men man känner sig som en jäkla nybörjare och som om man inte kommer någonstans. Men det gör man!!

Det där med "hörningarna" lät som en bra övning för precision och noggrannhet. Antagligen precis vad jag behöver för att öka kvaliteten i mina volter (tävlar MSV C med en av mina hästar, LA med en annan).
 
Skulle du tycka att det känns ok att ta upp och fråga om varför hen väljer de övningar hen gör? Det kan ju vara så att hen har en väldigt tydlig plan med vad hen vill åstadkomma med övningarna och då kanske det blir lättare och mer givande för dig om du förstår varför. Annars kan du ju alltid testa ngn gång för tränaren du ville testa och om det känns bra så fortsätt med det och säg till din nuvarande tränare att du ville testa ngt nytt, det är ju inte helt ovanligt att byta tränare då och då och du behöver liksom inte motivera mer än så, säg att du ville prova ngt nytt, tyckte det kändes bra och nu har du kommit fram till att du bara har råd med en tränare och vill prova ett tag med den nya. Det är egentligen inget konstigt att byta men det kan så klart kännas jobbigt att säga till att man vill byta. Det viktigaste är ju att du känner att du får ut det du vill ha av träningarna, det är ju du som betalar och alla tränare passar inte alla ryttare.
 
Det där med "hörningarna" lät som en bra övning för precision och noggrannhet. Antagligen precis vad jag behöver för att öka kvaliteten i mina volter (tävlar MSV C med en av mina hästar, LA med en annan).

De där eländes hörningarna är nog grunden till allt och bra för det mesta. Även om man verkligen känner sig som jordens nybörjare när man två lektioner i rad, hela lektionerna, får sitta i skritt och traggla med det. Och misslyckas med det dessutom. För man helt enkelt inte har sån koll på varken sig själv eller hästen som man intalat sig ;)

Så jag tror absolut de kan användas för att förbättra även på högre nivå. Har för mig även tex Kyra var en stor vän av att rida hörn där inga hörn finns?
 
Jag tycker din kritik mot grannen är lite orättvis. Personen är inte utbildad instruktör och jobbar inte som det (om jag förstått det rätt?) Grannen är duktig på att rida och rider själv för instruktör. Att man är duktig på att rida betyder inte att man själv är duktig på att lära ut ridning.
Att ställa krav på att en ickeintruktör ska kunna ha öga för hur man bäst lägger upp träningen för ett ekipage tycker jag därför är för mycket begärt. Du vill ha lektioner som om du rider för en "riktig" instruktör, men väljer att rida för grannen.

Om ni har en bra relation hade jag tagit ett snack med personen. Förklarat att det ligger över din nivå och frågat om ni kan förenkla det lite. Kanske ska du ha ett visst fokus med grannen, t.ex. ge nya övningar, ha koll på hur du sitter osv. För som jag förstår det så betalar du inte? Då kan man göra det mer som en kul grej.
Sen tar du och rider för en utbildad instruktör parallellt. Där kan du ställa krav på hur personen lägger upp sin undervisning och hur personen läser av ekipagen.
 
Jag tycker din kritik mot grannen är lite orättvis. Personen är inte utbildad instruktör och jobbar inte som det (om jag förstått det rätt?) Grannen är duktig på att rida och rider själv för instruktör. Att man är duktig på att rida betyder inte att man själv är duktig på att lära ut ridning.
Att ställa krav på att en ickeintruktör ska kunna ha öga för hur man bäst lägger upp träningen för ett ekipage tycker jag därför är för mycket begärt. Du vill ha lektioner som om du rider för en "riktig" instruktör, men väljer att rida för grannen.

Om ni har en bra relation hade jag tagit ett snack med personen. Förklarat att det ligger över din nivå och frågat om ni kan förenkla det lite. Kanske ska du ha ett visst fokus med grannen, t.ex. ge nya övningar, ha koll på hur du sitter osv. För som jag förstår det så betalar du inte? Då kan man göra det mer som en kul grej.
Sen tar du och rider för en utbildad instruktör parallellt. Där kan du ställa krav på hur personen lägger upp sin undervisning och hur personen läser av ekipagen.

Du har helt rätt, Grannen är inte utbildad så jag har inte ha rätt att ställa krav. men det känns som att egentligen tycker vi båda att det är kul att vi kan ha dehär lektionerna och på något sätt borde vi kunna få ihop det så att vi båda är nöjda.

jag inser att månghörningen är nyttig men för mig krävs det för mycket precision i hjälpgivningen som kommer i alldeles för snabb takt, och jag är inte tillräckligt snabb i tanken när jag ska försöka koordinera mig och då blir jag bara stressad när nästa kon kommer. det går bättre när jag övar den på egen hand och utan koner och kan lägga in "hörn" när jag hunnit klart med rakriktningen. är jag inte klar med rakriktningen när konen kommer så blir jag bara stressad och börjar dra runt hästen istället. Tja detär väl bara att inse det är min ridning som brister :p

Vi har pratat om det och det är för att få hästen lösgjord och att få den mellan hjälperna. och även som vi jobbar på att få hästen att sänka sig i formen.
 
Du har helt rätt, Grannen är inte utbildad så jag har inte ha rätt att ställa krav. men det känns som att egentligen tycker vi båda att det är kul att vi kan ha dehär lektionerna och på något sätt borde vi kunna få ihop det så att vi båda är nöjda.

jag inser att månghörningen är nyttig men för mig krävs det för mycket precision i hjälpgivningen som kommer i alldeles för snabb takt, och jag är inte tillräckligt snabb i tanken när jag ska försöka koordinera mig och då blir jag bara stressad när nästa kon kommer. det går bättre när jag övar den på egen hand och utan koner och kan lägga in "hörn" när jag hunnit klart med rakriktningen. är jag inte klar med rakriktningen när konen kommer så blir jag bara stressad och börjar dra runt hästen istället. Tja detär väl bara att inse det är min ridning som brister :p

Vi har pratat om det och det är för att få hästen lösgjord och att få den mellan hjälperna. och även som vi jobbar på att få hästen att sänka sig i formen.

Kan du inte be om att få längre mellan hörnen/konerna då?

Jag blir inte riktigt klok på om du alls försökt prata med grannen om hur du upplever träningen? Men där är väl ett första steg - särskilt om du egentligen tycker det är bra att träna för henne?
 
Jag tycker inte du gör fel i att fundera på att byta "tränare". Oavsett om din granne gör det som tjänst, inte är utbildad eller vilken ursäkt man nu vill ta till så måste det ju fungera för att det ska kännas värt det. För båda!

Jag jobbar som tränare. Man kan inte få kunder för att man är kompisar eller grannar etc. Man skaffar kunder genom att leverera en produkt som köparen är nöjd med.
Jag hade iaf inte accepterat att jag bara kunde ringa med dåligt ljud eller alla dagar utom torsdagar bara för att jag är kompis med Kalle på Telenor som jag köpt mobiltjänst av.
Det är samma med ridlärare/tränare. Man rider för den som är bäst för en just i ridningen.
SKa man hålla lektioner får man inte bli stött om någon vill sluta, rida för fler etc.. Gör man ett bra nog jobb får man kunder utan att sura etc.

Sen håller jag med om att alla som rider bra tyvärr inte är bra på att lära ut.
Och en del som rider bra på sin häst kan inte alla typer av hästar och ekipage och får svårt att anpassa övningarna.
Jag vet att jag själv när jag började undervisa hade rätt svårt att förklara vissa saker. Jag kunde också ibland inte förstå hur någon kunde tycka en övning var svår och hur de inte grejade den riktigt trots att jag tom visade.
Man lär sig sånt med rutin. Det är inte alltid de duktiga ryttare som inte har så stor vana av undervisning förstår sånt.

Om det dessutom står en utbildad kvinna i grannstallet kanske det kan vara läge att iaf testa denne. Är hon sämre.. Ja, då vet du iaf det. Du kan ju ljuga ihop någon story om att du vill ha en domares ögon på er eller ngt om du vill safe:a och inte riskera grannens hjälp om den nu är lättstött.
 
jag har pratat med grannen om att jag tycker att "månghörningsövningen" skapar lite bekymmer för mig - men grannen gillar ju den övningen ;)

Med era råd och kommentarer i bakuvudet så red jag båda hästarna i månghörningsövningen - på egen hand och lyckades faktiskt mycket bättre! gjorde så att jag hade konerna men försökte göra en större volt och på så sätt få lite längre sträckor. Har oxå ridit två pass för grannen och det har känts mycket bättre, ena gången körde vi lite månghörning som vanligt - med det bra månghörningspasset i ryggen. och igår så gick det inte alls lika bra men då skippade vi månghörningen och körde lite volt och minska/öka volten lite.

Jag kan säkert säga till att jag vill rida lite "programridning" för dommaren men utöka det lite mer till ett träningspass ;)
 
När jag skaffade häst så red jag också för min granne först. Mycket mental träning vilket var bra men var frustrerande då hästen var för svår för mig egentligen och grannen inte hade rätt öga för vad jag gjorde för fel/rätt. Nu i efterhand så förstår jag vad hon menade men det tog ju 5 år :angel:
Efter att grannen fick ont om tid så började jag träna för sonen, duktig hoppryttare men opedagogisk och ganska så kass som lärare.
Sen så började jag rida för en av deras inaccorderingar, utbildad ridinstruktör och då gick det bättre även om jag mest fick ha hjälptygel för att ens få broms på hästen.

Har senare också haft dit egen tränare till deras ridhus men oavsett så har det varit ok. Har inte varit några dåliga vibbar trots att jag samtidigt som allt även jobbade för sonen i stallet.
Har senare helst kört iväg eller tagit hem och ridit i hagen för tränare för att inte tränga mig på för mycket i grannens ridhus.
 
När jag skaffade häst så red jag också för min granne först. Mycket mental träning vilket var bra men var frustrerande då hästen var för svår för mig egentligen och grannen inte hade rätt öga för vad jag gjorde för fel/rätt. Nu i efterhand så förstår jag vad hon menade men det tog ju 5 år :angel:
Efter att grannen fick ont om tid så började jag träna för sonen, duktig hoppryttare men opedagogisk och ganska så kass som lärare.
Sen så började jag rida för en av deras inaccorderingar, utbildad ridinstruktör och då gick det bättre även om jag mest fick ha hjälptygel för att ens få broms på hästen.

Har senare också haft dit egen tränare till deras ridhus men oavsett så har det varit ok. Har inte varit några dåliga vibbar trots att jag samtidigt som allt även jobbade för sonen i stallet.
Har senare helst kört iväg eller tagit hem och ridit i hagen för tränare för att inte tränga mig på för mycket i grannens ridhus.
 
Jättebra att du provat att rida övningen själv hemma. Ofta behöver man sitta hemma och pula med saker utan någon som stör mellan lektionerna för att klura ut hur man ska göra. Då kan man också förenkla övningen hur mycket man vill medan man klurar.
 
En tränare som är perfekt för en är kass för en annan. Tränaren i sig är inte bättre el sämre för det? Prova fler och var ärlig mot grannen att du vill prova fler tränare det borde inte skapa ngn konflikt, hon som ridit och tränat länge har säkert provat sug fram med och förstår. Dock håller jag med att grannens favvo övning är extremt grundläggande, skitsvår och jäkligt nyttig även om den är hmmm mindre kul.,,
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp