Bekymrad över torktid på linoljefärg...

bettysmatte

Trådstartare
...och nu börjar jag bli rädd för att jag målat för tjockt, TROTS att jag tycker att jag målade väldigt tunt. Burken är liten, endast 2 dl, och jag har använt ca hälften till första strykningen på mina pardörrar. Känns lite märkligt om 1 dl färg skulle vara för mycket till den ytan :confused:?? Jag målade i söndags eftermiddags och färgen är ännu inte 100% torr. Har inte vågat måla över den ännu. Vi har haft dörren stängd ett par nätter, och det verkar ha gått rätt bra ändå. Men det känns trots allt lite småklibbigt att ta på... Kommer färgen att torka - och när :nailbiting:?????
 
Linoljefärg torkar väldigt långsamt.

Men man måste måla oerhört tunt. Tunt, tunt och stryka ut och stryka ut.


Köpte en burk på typ halvannan dl och den ska räcka til två kvadrat enligt anvisning på burken.
 
Tunna lager. Kanske blev lite tjockt lager bara? Kanske därför den torkar extra långsamt.

Intressant när man håller i en liter linoljefärg och en liter vanlig, den är skittung! Och jättedryg!
 
Jag har kunnat stryka på nästa lager efter 3-4 dagar (dvs det har varit torrt och ej kladdigt men kanske inte ordentligt härdat) och tyckt det räknats som helt 100% brukstorrt efter 1-2 veckor.

Men har bara målat i högsommarvärme eller inomhus.
 
...och nu börjar jag bli rädd för att jag målat för tjockt, TROTS att jag tycker att jag målade väldigt tunt. Burken är liten, endast 2 dl, och jag har använt ca hälften till första strykningen på mina pardörrar. Känns lite märkligt om 1 dl färg skulle vara för mycket till den ytan :confused:?? Jag målade i söndags eftermiddags och färgen är ännu inte 100% torr. Har inte vågat måla över den ännu. Vi har haft dörren stängd ett par nätter, och det verkar ha gått rätt bra ändå. Men det känns trots allt lite småklibbigt att ta på... Kommer färgen att torka - och när :nailbiting:?????
Torktid på linoljefärg beror på vilket pigment, vissa som umbra förkortar torktiden andra har mycket längre torktid. Är det en färg baserad på rå linolja och inte kokt eller med sickativ kan torktiden vara mycket lång, färgen kanske aldrig torkar ordentligt om det är i en mörk vrå. Solbelysning förkortar torktiden mycket.
 
Torktid på linoljefärg beror på vilket pigment, vissa som umbra förkortar torktiden andra har mycket längre torktid. Är det en färg baserad på rå linolja och inte kokt eller med sickativ kan torktiden vara mycket lång, färgen kanske aldrig torkar ordentligt om det är i en mörk vrå. Solbelysning förkortar torktiden mycket.
INGEN aning om vad det är för färg, mer än att det står på burken att den är gjord av Allbäck Linoljeprodukter och att jag köpte den i en färgaffär. Vi får verkligen hoppas att den förväntas torka någon gång, speciellt som jag uttryckligen bad om färg till en dörr. Nja, dörren sitter inte i en mörk vrå. Det är morgonsol på den sidan. Men, visst, solen steker inte på den hela dagen.
 
Jag har kunnat stryka på nästa lager efter 3-4 dagar (dvs det har varit torrt och ej kladdigt men kanske inte ordentligt härdat) och tyckt det räknats som helt 100% brukstorrt efter 1-2 veckor.

Men har bara målat i högsommarvärme eller inomhus.
Håller med om de tiderna, så länge det är minst 15 grader eller så. Om det inte kladdat något på över ett dygn kan du måla nästa lager även om de ger lite känsla av kladd.

Du drar penseln penseln flera gånger över samma ställe och drar ut färgen längre och längre tills det inte följer med mer. Utan att trycka speciellt. Om du har rätt pensel så blir det lagom tjockt då.
 
INGEN aning om vad det är för färg, mer än att det står på burken att den är gjord av Allbäck Linoljeprodukter och att jag köpte den i en färgaffär. Vi får verkligen hoppas att den förväntas torka någon gång, speciellt som jag uttryckligen bad om färg till en dörr. Nja, dörren sitter inte i en mörk vrå. Det är morgonsol på den sidan. Men, visst, solen steker inte på den hela dagen.
Allbäck gör riktiga saker så det ska inte vara något problem. I standard-linoljefärg bör det alltid vara kokt olja och inget utöver det. Torkar visst utan solljus. Det enda som behövs är syre, men går långsammare om det är kallt.
 
INGEN aning om vad det är för färg, mer än att det står på burken att den är gjord av Allbäck Linoljeprodukter och att jag köpte den i en färgaffär. Vi får verkligen hoppas att den förväntas torka någon gång, speciellt som jag uttryckligen bad om färg till en dörr. Nja, dörren sitter inte i en mörk vrå. Det är morgonsol på den sidan. Men, visst, solen steker inte på den hela dagen.
Jag har inte använt deras färg men den bör vara av bra kvalitet. Jag tror att de tillsätter sickativ i sina färger för att ge ungefär samma torktid för olika pigment.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 054
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 434
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 773
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp