Belastningsfång!? *låångt*

P

ponnyryttaree

Hejsan
Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu undrar jag om ngn annan har haft häst med det, eller vet ngn som haft det. Jag undrar om det går att "bota".

Det är en liten d-ponny importerad från holland, -05 av ett försäljningsstall, därifrån köpte några bekanta till oss honom. När tjejen som red tröttnade helt på ridningen, -06. Så fick vi ta honom, meningen var att vi skulle försöka sälja honom..
Jag tävlade honom lite smått i hoppning, upp till LB. På våren -07, i februari. Så blev han felverkt, blev alledels för mkt verkt runt om. Så han kunde inte gå, det blev smärtstillande och vila. Det blev ingen hovbensrotation, men det var nog närapå. Sedan började jag skritta igång honom, och hade precis börjat trava honom, när vi fick en spekulant på honom.
Dom provred lite lätt, dom hade sett ponnyn förut så dom visste ju att det var en fin ponny. Dom tog hem honom på prov, vi hade berättat tydligt att han inte var igång, och hur mycket mat han fick(1 näve pellets bara för att ha något att knapra på, då han är ganska pigg ändå). Dom fick hem honom, dom tyckte det va dumheter att ge så lite mat, så på en vecka fodrade dom upp honom till 2L pellets, dom fick hem honom på söndagen, på fredagen veckan därpå så var dom med på en 2-dagars hoppträning, som va ganska hård. Hade vi fått veta det så hade vi genast tagit hem hästen, (men det här fick vi reda på först långt efter när vi råkade se på en film från träningen. ) När dom skulle veterinärbesiktiga, så kunde hästen knappt gå eller springa överhuvudtaget... det hade dom tydligen inte märkt innan.. Dom fick ta hem honom igen, och veterinären sa tydligt: han får absolut inteinte gå utan skor. Dessutom skulle han vila i 1 månad, minst. Efter två veckor tyckte dom han såg fräsh ut, så då började dom rida han igen. När vi fick reda på det ringde vi genast och frågade vad som höll på med, och fick samtidigt veta att han bara hade 3 skor, och det hade dom ridit honom med. Då tog vi hem honom omedelbart!
Han fick vila hela sommaren, på hösten tävlade jag 1-2 tävlingar, med ganska bra resultat. Sen fick vi ett proppfullt stall, så han lämnades iväg på lösdrift över vintern. Februari 2008 bestämde jag mig för att köpa ponnyn för egna pengar. Satte igång honom långsamt, bara massor med dressyr inann vi ens började tänka på att hoppa. I juni juli tävlade vi ett par tävlingar, och det gick ganska bra. Han var jättefin, hur fräsch som helst. Bjöd på mot hindrena som tusan, och hoppade hur fint som helst. Vi åkte på ett tre dagars meeting med honom i slutet av juli, han bara skulle gå LC LB. Det skulle bli vår debut i LB. Första klassen var han jättefin, men i andra klassen som va LB ville ahn inte alls. SÅ jag utgick efter 2 stopp(den var lokal), dagen efter var det regional LC, och där vägrade vi ut oss. Så då fick han inte starta mer under meetinget, något var fel det märkte vi ju.
Så hem, ringde till kiropraktor, som böjde. Då va rhan sågottsom halt runtom. Så det blev in på kliniken, röngta hovarna, där dom lyckade missa att han hade TVÅ hovbölder i samma hov. Hovslagaren märkte ju det, så det blev några specialskor och sulor, och vila en månad och 10dagars butta. Sedan föreslog dom att vi skulle åka och kolla honom vid vår hovslagare när månaden hade gått. Han var fortfarande ofräsch... Kliniken är väldigt kända för att bara behandla och behandla alla hästar, så vi bytte till en annan veterinär. Som också ville behandla. Så nu går han utan skor, verkar ha väldigt ont. Jag vill inte se honom gå runt och ha ont, utan jag vill antingen(helst såklart) att han blir bra, eller att han blir utdömd. Vi har pratat med tre stycken utbildade hovslagare, och alla säger att det inte är någon idé. Men veterinären vill ju somsagt bara behandla och fortsätta och se.

Någon som vet, går belastningsfång att 'bota'? Jag vill ju verkligen att han ska bli frisk, då han verkligen hoppar som en gud, och det är en ponny som har en väldigt stor plats i mitt hjärta! Det är ingen ponny som trivs med att bara gå, eller som skulle trivas som skogsponny. Utan det är hoppa han vill göra :grin: Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Jag har nog förstått det som att det inte är ngn större skillnad på belastningsfång och vanlig fång när det gäller skadorna som uppstår i hoven. Om den ska bli bra eller inte borde bero på hur pass mkt hovarna är förändrade. Såg de inte ngt annat än hovbölder på röntgen? Hade inte hovbenet ändrat läge?

Jag vet inte om jag hängde med i din beskrivning. Men jag kan tycka att det har gått lite väl snabbt med igångsättandet av hästen. den har ju dessutom utsatts för onödiga påfrestningar.
Men om veterinärerna bedömer att det är ide att behandla den så stämmer det säkert. Jag har svårt att tro ngt annat. Varför har den ont nu pga hovbölder eller nytt fånganfall?

Jag har förstått det som att det går att få många fånghästar bra igen. Men det kan ta lång tid och det kräver ganska mkt jobb av hästägaren. Jag har själv en fånghäst men hon har inte varit så dålig. Men det är ett ständigt pyssel med maten och annat. Sedan får man nog tänka på hästen också. Den ska naturligtvis inte utsättas för hur mkt smärta som helst.

Ursäkta lite rörigt inlägg, har nog inte vknat riktigt än.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Belastningsfång är egentligen en sulläderhudsinflammation pga överbelastning. Övriga fångtyper beror på inre problem med rubbad tarmflora osv. Rotation vid belastningsfång är inte så vanligt.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Jag hänger inte heller riktigt med här.

Vilka fynd gjordes på röntgen?

Hur är hästen skodd?

Vad är hästen behandlad med?

Låter väldigt kostig om veterinärer och hovslagare skulle döma ut hästen för att den är ömfotad och förmodligen har tunna sulor. Det är problem som med rätt beslag osv. gör hästen fullt brukbar. Rejäla bölder kan ge omfattande skador i hoven som tar tid att rehabilitera.

Berätta gärna vad ni gjort för att hjälpa hästen?
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Belastningsfång är egentligen en sulläderhudsinflammation pga överbelastning. Övriga fångtyper beror på inre problem med rubbad tarmflora osv. Rotation vid belastningsfång är inte så vanligt.

Så har inte jag förstått det men jag kan naturligtvis ha missuppfattat det.
Jag har alltså förstått det som att det egentligen blir samma resultat inuti hoven men att det beror på olikia orsaker.
Jag trodde alltså att fång alltid beror på en inflammation som aktiverar de enzymer som bryter ner förbindelsen mellan de olika lamell-lagren så att hovbenet(mer eller mindre) lossnar från hovkapseln. Det engelska ordet laminitis betyder ju vad jag förstår en inflammation i lamellerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

hejsan.
Mitt sto fick belastningsfång efter hovslagarn upptäckte att hon hade ett stort hål i hovvägen, pga en gammal hovböld. Jag hade nyligen köpt henne. Hovslagarn värkte ned henne ganska så kraftigt vilket gjorde att hon blev väldigt halt. Vi åkte till en klinik 2 dagar senare. Där gipsade de hennes framhovar eftersom hon var så nedverkad. Så här gick hon i ca 2 veckor, sedan återbesök. Under denne tiden hade hon utvecklat belastningsfång. Men detta upptäckte veterinärerna efter ngr månader. De kallade henne för den konstiga hästen. de visste inte vad det var med henne. De röntgade henne, o det visade sig att hon hade lite förändringar på hovbenet. Men efter ngr mån så hade det läkt ut. Men hältan blev hon aldrig va med. Vi tog bort henne i våras efter månader utav att åka fram och tillbaka till veterinärer. De var väldigt positiva först till att hon skulle bli bra, men mitt sto hade väldigt mkt temperament så att stå på box, o i en sjukhage passade verkligen inte henne. Man såg hur livsgnistan försvann mer o mer. Så tillslut så bestämde jag mig för att hon skulle vandra vidare. Hon hade inget värdigt liv.

Lite krångligt inlägg =(

mvh sandra
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Nej , det är faktiskt inte samma sak. Ett bättre ord för belastningsfång borde vara sulläderhudsinflammation. Det är alltså sulläderhuden som blir inflamerad pga yttre påverkan . Tex felaktig verkning, skada där ena hoven överbelastas osv.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Fång = att hovkapselns vidhäftningsanordning löses upp. Av kemiska ämnen som initieras från grovtarmen vid foderrelaterad fång. Av kemiska ämnen som initieras lokalt vid överbelastningsfång. Av långvarigt trauma som vid ”road founder” .(vet inget svenskt namn, kanske PL vet?).. Allt enligt Christopher Pollitt.
HH
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

För att få rotation /sänkning av belastningsfång krävs att det blir nekroser i sulläderhuden pga brist på cirkulation.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Fång = att hovkapselns vidhäftningsanordning löses upp. Av kemiska ämnen som initieras från grovtarmen vid foderrelaterad fång. Av kemiska ämnen som initieras lokalt vid överbelastningsfång. Av långvarigt trauma som vid ”road founder” .(vet inget svenskt namn, kanske PL vet?).. Allt enligt Christopher Pollitt.
HH

Jag har aldrig riktigt förstått detta med belastningsfång. Blir det ngn sorts lokal inflammation i hoven som bildar kemiska ämnen eller det har inte ngt med inflammationer att göra? Eller det vet man kanske inte? Sedan förstår jag inte riktigt hur du menar med långvarigt trauma, hör det ihop med belastningsfång eller är det en tredje variant?

Jag är mest nyfiken som vanligt med alla mina frågor.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

För att få rotation /sänkning av belastningsfång krävs att det blir nekroser i sulläderhuden pga brist på cirkulation.

Nej så enkelt är det inte.

Pollitt uttrycker det så tydligt ”A horse has laminitis when these lamellae suddenly fail”

”These lamellae”, lamellerna är alltså den inre veckade ytan av den upphängningsapparat som hovbenet sitter fast i. Sen kan de upphöra att hålla ihop hoven av olika skäl.

Ibland rent mekaniskt. Som James Rooney uttrycker så här; "Road founder is tearing of the tissues between the distal phalanx and the hoof wall."

Oftast pga av att bakterieeinducerade kemiska ämnen når hoven, vidgar blodkärlen som släpper ut ämnen som i sin tur kemiskt (och inte mekaniskt som i road founder) löser upp vidhäftningsapparaten.

Belastningsfång, på eng Static laminitis, är väl litet mittemellan. Även om man inte studerat det lika utförligt som Klassiskt fång så är nog ett sannolikt scenario så här:

Hästen har ont i ett ben och står mest still bara på det andra. Då fungerar inte cirkulationen i det belastade benet. Gammalt blod kommer inte därifrån och nytt friskt socker- och syrerikt blod kommer inte fram.Cellerna svälter och ropar på mat, blodkärlen vidgas men det kommer inte tillräckligt med syre och socker ändå. Då utsöndrar vävnaden ämnen som löser upp lamellerna.

I ett vackert experiment från Pollitts grupp odlades hovvävnad i olika media. De som fick glukos tillsatt höll ihop i 8 dagar eller mer medan de som inte fick glukos löste upp sig på samma vis som fånghästars hovvägg löser upp sig inom 2 dagar. (Pass, Pollitt 1998) HH
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Ja, vi menar samma (vävnadsdöd osv) sak men jag försökte förklara det lite enklare...:)
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Tack så mkt för att du hjälper oss att reda ut begreppen.
Jag förstår hur du menar. Jag tycker att jag har läst en hel del om fång men road founder har jag inte träffat på.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Ja, vi menar samma (vävnadsdöd osv) sak men jag försökte förklara det lite enklare...:)

Om jag nu ska vara lite envis så undrar jag om du menar samma sak.

För att få rotation /sänkning av belastningsfång krävs att det blir nekroser i sulläderhuden pga brist på cirkulation.

Det finns väl inte några lameller vid sulan? Du skriver i ett inlägg ovanför att det är sulläderhuden som blir inflammerad. Det är ju just lamellerna som skadas så som HH svarar dig. Jag har inte förstått det som att det finns några lameller på undersidan av hoven.
 
Senast ändrad:
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Lamelläderhud och sulläderhud är naturligtvis beroende av varandra för att hoven skall kunna fungera normalt. När sulläderhuden drabbas av cirkulationsstörningar osv så drabbar det även lamelläderhuden i längden.

Detta är ett problem som inte kommer plötsligt så som foderrelaterad fång utan beror på en längre tids överbelastning. Till en början ses rodnader i sulläderhuden som tyder på ett övertryck.
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Jag hänger inte med i ditt inlägg. Veterinär har bedömt att hästen absolut inte ska gå utan skor. Men nu gör den det ändå? Varför?

Sen förstår jag inte varför ni inte vill behandla på veterinärs inrådan? Om de bedömer att behandling har god prognos, så varför i hela friden behandlar ni inte? Om inte annat borde hästen åtminstonde få smärtstillande.

Din beskrivning låter väldigt konstig, men det kanske är jag som missuppfattar?

Norrland
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Håller med!
Det skulle vara bra om trådskaparen dök upp och redde ut alla frågetecken...
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Hej, förlåt att jag inte svarat, men internat har varit helknäppt ett tag nu..

Veterinären var och kollade honom i måndags, och nu är hästen utdömd..
Han går på butta nu, och vi kan tyvärr inte ha honom inne på nätterna då stallet är smockfullt! Vi väntar bara på att ett par pappren ska komma, sen får han nog helt enkelt vandra vidare.. tack för alla svaren!
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Ja, det var ju en enkel lösning. :mad: Den sjuke som bäst behövde vila har inte fått plats i stallet för där står de friska?!
Här verkar värdet på hästarna styrt vilka som fått stå i "garaget". Den gamla rostiga som inte var ridbar fick stå ute. Man kan inte behandla levande djur som om det vore bilar. :devil: :cry:
 
Sv: Belastningsfång!? *låångt*

Jag håller med dig. jag tycker att hela historien verkar konstig eller också har jag inte fattat riktigt. Men varför tar man av en häst skorna och låter den gå kvar i en hage i flera veckor? Jag trodde att den blev behandlad mot fång eller hovbölder? Fång behandlar man väl knappast gnm att låta den gå i hagen och hovbölder leder väl knappast till avlivning. Om den har haft nytt fånganfall och då fått gå omkring utomhus så tycker jag att det är synd om hästen. Jag kan tänka mig att det måste göra fruktansvärt ont. :cry:

Jag såg nu att den får medicin men tycker ändå allt är konstigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: manda
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 662
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp