Belastningsfång?

M

marer

För ngr dagar sen fick pållen feber, 40, kraftigt svullna ben, lite lös i magen.

Nu är febern borta men fortfarande lite svullnad i benen som inte vill släppa. Har nu även sett att sulan blivit knöglig. Han har ett litet "hål" i tån på 3 av hovarna, även lite blå just i tån.

Kan detta vara belastningsfång? Vad gör jag då? Det akuta skedet verkar ju i såfall vara över, tänker ringa vet imorgon.
 
Sv: Belastningsfång?

Hur ser din hästs hovar ut i övrigt? Är hästen öm i hovarna? Anlitar du en utbildad hovslagare?
Kan du, i väntan på att veterinär och hovslagare kommer, lägga ut bilder på hur hästen ser ut i sina hovar?

Det man kan misstänka är att hästen är hög i sina trakter och att hovbenet har roterat, vilket leder till att hovbensspetsen pekar nedåt mot sulan och skapar ett tryck där. OBS att detta är ett uttalande från lekman på området, alltså bara spekulationer.
 
Sv: Belastningsfång?

Ringde Strömsholm för att höra vad de hade att säga. De visste ingenting tyckte jag skulle ta ut min vanliga vet.

Ringde en annan klinik här i området, de hade ingen tid förrän om 1 vecka! Så länge vill jag absolut inte vänta.

Hästen har inte höga trakter. Däremot var jag tvungen att ta av hans skor och låta honom gå barfota, pga av andra problem gick det inte att sko. Är medveten om att förutsättningarna för att låta hästen gå barfota som vädret är kanske inte är de bästa. Men hästen hade så ont i ryggen att det skulle varit omöjligt att fått på ngr skor.

Om hästen nu måste skos får det isf bli på klinik, där han kan få lugnande.

Jag får helt enkelt fortsätta ringa runt till andra vet, jag måste ha en tidigare tid än nästa vecka!
 
Sv: Belastningsfång?

"Hålet" som jag beskrev sitter i bärranden inte precis framför strålen. Och är ungefär lite mindre än en ärta i stl. Blåmärken har han däremot framför strålen.
 
Sv: Belastningsfång?

"Hålet" som jag beskrev sitter i bärranden inte precis framför strålen. Och är ungefär lite mindre än en ärta i stl. Blåmärken har han däremot framför strålen.

Är hästen öm i sina hovar? Haltar den?

Jag tror ändå att hästen har haft/har ett tryck från hovbensspetsen på sulan genom det du beskriver.

Om hästen gått utan skor på ett underlag som inte har varit helt OK kan trycket ha ökat i detta område. En sko avlastar ju till viss del genom att du inte får tryck underifrån på samma sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Belastningsfång?

Det man kan misstänka är att hästen är hög i sina trakter och att hovbenet har roterat, vilket leder till att hovbensspetsen pekar nedåt mot sulan och skapar ett tryck där. OBS att detta är ett uttalande från lekman på området, alltså bara spekulationer.
Att hovbenet roterar beror inte på om den har höga trakter eller inte, utan att Lamellerna släpper.

TS Känn ovanför kronranden om det är mjukt eller hårt där.

Du får väl åka akut o tills dess ställa den på box med djupt strö.
 
Sv: Belastningsfång?

Det låter mer som akut Ehrlichios än fång. Nu är det ju i och för sig inte riktigt rätt årstid för det även om det inte var så många veckor sedan jag såg fästingar.....

Det är inte så vanligt att fång ger så hög feber som 40 grader.

Har hästen förstärkt puls?, går den stelt/haltar? Hur vänder den?
Har den svårt att vända då du vänder tvärt är det ett av symptomen på fång, liksom förstärkt puls, hälta, stapplig gång.

Är du säker på att hästen inte haft förändringarna i hovarna tidigare? det kanske inte har med de akuta symptomen att göra? Det kanske bara var en slump att du upptäckte dem nu?
 
Sv: Belastningsfång?

Fast jag tror att en häst (nu hade ju inte TS häst detta) som är hög i trakterna får en ökad belastning i just området framför strålen. Som i sin tur ger försämrad blodcirkulation, vilket leder till försämrad hornproduktion/kvalité i området framför strålen. Detta tror jag kan ske även om lamellerna inte släppt från hovväggen ifram men att lamellerna släpper blir en följd och hovbenet roterar.

TS häst hade blåmärken och hål i lamellranden framför strålen på tre av fyra hovar vilket måste bero på något. Varför skulle det sätta sig just där om det inte har med hovbenet att göra?

Som sagt jag är bara lekman och spekulerar vilt i frågan.
 
Sv: Belastningsfång?

De flesta hästar har en mjukare "fläck" i lamellranden i tån där de ofta får en liten hålighet, inget konstigt, men vanligtvis täcks den av skon så hästägaren missar den nog lätt. "Knöggel" i sulan är inte heller ovanligt, särskilt inte om de går i ojämna hagar (som tex först varit leriga och sedan frusit). Detta kan också ge små blödningar i sulan (blåmärken).
Om det är någon form av fång så är det med största sannolikhet i alla fall inte belastningsfång iom febern. Andra symtom? Värme, puls, kroppshållning?

Hästar med akut fång höjer man ofta trakterna på just för att motverka hovbensrotation. Det stämmer att det är lammellerna som luckras upp men det är djupa böjsenan som fäster in under hovbenet (bakifrån) som "drar runt" hovbenet. För att avlasta den höjer man alltså trakten. Därför är det lämpligt att ge en fånghäst mjukt underlag så sticker den ner tårna själv.
 
Sv: Belastningsfång?

Om det är belastningsfång så borde din häst ha en kraftig övervikt. Du ska även kunna känna pulsen i benen väldigt lätt, dessutom borde hästen halta på alla fyra. Jag hade ställt in hästen på mjuk underlag, djup bädd, och bara gett grovfoder, inte gett något kraftfoder alls. Kontakta din hovslagare om du inte får tag på veterinär, så att du får hjälp från någon.... Du behöver få hjälp fort, troligtvis har din häst väldigt ont. Så att lasta hästen och åka transport är väl inte det bästa men ibland har man inget val. Där jag bor har vi distriktsveterinärer som har jour och kommer oftast inom några timmar. Lycka till !!!
 
Sv: Belastningsfång?

De flesta hästar har en mjukare "fläck" i lamellranden i tån där de ofta får en liten hålighet, inget konstigt, men vanligtvis täcks den av skon så hästägaren missar den nog lätt.

Jag undrar varför denna "hålighet" är så vanlig. Lamellranden borde ju i en frisk hov vara intakt överallt.

Hästar med akut fång höjer man ofta trakterna på just för att motverka hovbensrotation.

Jag trodde att man mer och mer gått ifrån att höja trakterna på en fånghäst. Att man i det akuta läget inte gör något med trakterna men att man sedan försöker att sänka dom för att få det roterade hovbenet att lägga sig rätt i hovkapseln igen. Hur kan man återfå fästet mellan hovbenet och hovkapseln om man inte sänker trakterna?
 
Sv: Belastningsfång?

Enligt vet som var ute när febern steg över 40 var det inte Erlichios, hon kollade slemhinnor för säkerhetsskull, även om hon inte heller trodde att det skulle vara det.

Bärrnadsröta är ju ett annat problem som han har drabbats av, säg ngt som fungerar på denna häst:smirk: Så det kan det kan vara det som orsakat de små hålen. De är dock inte svarta, som de brukar vara:confused:

Förändringarna kan ju helt klart funnits tidigare, men att jag inte uppmärksammat dem pga skorna etc.

Då återstår ju de svullna benen o febern som ett mysterium! Men jag kommer från stallet nu och det fanns inte alls mkt svullnad kvar heller, vilket känns skönt!

Får se vad som händer med hovarna. Det kanske kan vara så att hornet växer till sig/blir tjockare för att han blev tvungen att gå barfota, och det därför ser knögligt ut:confused:

Han är ju pigg och glad. Äter och dricker som vanligt.
 
Sv: Belastningsfång?

Belastningsfång har inget med övervikt att göra. Vanliga orsaker till denna typ av fång är sparkar i väggen, överbelastning av en hov pga tex skada i en annan hov/ben, en skentur över ojämn mark osv. Övervikt brukar kopplas ihop med förgiftningsfång ("vanlig" fång). Sedan finns också förlossningsfång och medicinskt framkallad fång (kan uppstå vid tex långvarig kortisonbehandling).
 
Sv: Belastningsfång?

Hallå där!

Belastningsfång KAN orsakas av kraftig övervikt JA, men är långt ifrån den enda anledningen till belastningsfång.

Att säga att en häst skall ha rejäl övervikt för att ha belastningsfång, är inte helt med sanningen överensstämmande...

Jag har personligen sett hästar med belastningsfång som varit kraftigt undernärda.

/Mike
 
Sv: Belastningsfång?

Vi satt på en hovslagarkurs och diskuterade den men ingen kom på någon vettig förklaring till varför gropen är så vanlig.

Det är endast i det riktigt akuta skedet som man höjer trakterna men naturligtvis finns det olika åsikter om det också! Sambandet mellan kötthov och hovväggen blir inte intakt förrän hoven växer och friska lameller bildas. Därför bör man alltså vara lite försiktig med för tidig motion av fånghästar även om smärtan verkar över. Har man otur roterar hovbenet senare om det inte finns något som håller det på plats. Fast även här finns olika åsikter hos både veterinärer och hovslagare. Men ju tidigare hästen kommer under behandling (antiinflammatoriskt och smärtstillande) desto mindre skada blir det i hoven och desto tidigare kan man sätta igång den.
 
Sv: Belastningsfång?

Hallå där själv!
Jag skrev iof BORDE ha en övervikt, jag sa inte att det var enda anledningen. Jag utgick ifrån marer och att hon själv gissade på belastningsfång, så tänkte jag att hennes häst borde ha en övervikt då... Men givetvis skulle jag varit mer tydlig.....
Katinkas: Enligt min hovslagare och veterinär så kan övervikt vara en anledning till belastningsfång.
 
Sv: Belastningsfång?

Din vet och hovslagare har rätt, men att säga att hästen BORDE ha övervikt är fortfarande en mycket förhastad hypotes.

En korrekt frågeställning vore dock: "Har hästen övervikt?"

/Mike
 
Sv: Belastningsfång?

Tja, är den tillräckligt fet så...:smirk: .
 

Liknande trådar

Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 875
Senast: super
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 064
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 646
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp